Nosgrimma som ger samma fördel som PS high jump?

Jag är medlem i de grupperna. Det var de svaret baserades på. Det finns massa köpes ang high jump men ingen säljer. Tyvärr.

Nä jag har sett 2 st... Ena köpte jag för inte mkt under nypris. Blev dock supernöjd, mitt har kalasfint läder, inåtvända spännen som jag ville ha och deras läderprodukter verkar jättebra (nysmort fr säljaren med dem o precis sådär jag vill ha det, inte kladdigt).
 
@Alexandra_W kan du inte bara låta en sadelmakare sy upp en noggranna efter dina önskemål? Inte gratis men säkert billigare än ett nytt PS-träna.

Smart idé, men frågan är om man får en sadelmakare att göra det - har för mig de är patentsökta? Men det går absolut kolla upp om HJ-grimman funkar (ska prova en kompis high jump träns vid tillfälle)
 
Smart idé, men frågan är om man får en sadelmakare att göra det - har för mig de är patentsökta? Men det går absolut kolla upp om HJ-grimman funkar (ska prova en kompis high jump träns vid tillfälle)
Den sadelmakaren jag brukar vända mig till hade hjälpt mig. Inte skapat en exakt kopia i detalj men med samma funktion och remmar i stort. Om det kommit 20 st och frågat samma sak så hade hon nog inte gjort det. Och inte heller ett helt träns.

Men för att hjälpa en enda person med en viss del av tränset så absolut.
 
Vad ska du ha för strl? Har ett full du kan låna. Tiger har rätt stort huvud men det är rätt rymligt. Om det ger ett hum om i fall mitt kan funka o prova :D

Rider just nu bara utan o på micklem eftersom jag vill lämna tänderna helt fria ett år.
 
Aldrig riktigt sett denna modell innan, mer än den där "dubbelnosgrimman" som vissa rider runt med. Men denna var ju praktisk med att man kan reglera avståndet mellan den engelska och den nedersta.
Flash-noseband-english-combined-HO.jpg
 
Aldrig riktigt sett denna modell innan, mer än den där "dubbelnosgrimman" som vissa rider runt med. Men denna var ju praktisk med att man kan reglera avståndet mellan den engelska och den nedersta.
Flash-noseband-english-combined-HO.jpg

Sett den, och tyckte också den var bra först. Men sen när jag kollade mer insåg jag att nedre remmen skulle hamna så himla lågt ner där med för att den ska gå fri från bettet.

Just nu har jag för stunden lite gett upp och rider med bara engelsk utan nedre rem. Får se om ekonomin tillåter ett PS till hösten typ
 
Vad ska du ha för strl? Har ett full du kan låna. Tiger har rätt stort huvud men det är rätt rymligt. Om det ger ett hum om i fall mitt kan funka o prova :D

Rider just nu bara utan o på micklem eftersom jag vill lämna tänderna helt fria ett år.

Full =) Hon har stor cob/liten full i grimmor, full i träns (och spänns typ "på mitten" då), kunde med nöd och näppe ha cob på Miklem men full blev bättre. Skickar dig ett mess på FB =)
 
Nu har jag provat ett PS high jump tack vare snälla @the_connemara

Tyvärr verkar fröken häst tycka om det. Lämnar bettet helt fritt så ur den synvinkeln är det en hit. Ska prova lite mer då jag bara hunnit prova en gång än, men hon var lugnare i munnen än hon brukar. Särskilt med tanke på 1 mån vila och övertaggad.

Har ridit utan nedre rem ett bra tag nu, och ska prova det igen efter några pass på HJ. Ska prova bara ha PS nosgrimman med så jag kan se vad det är hon ev gillar.
13406832_1011967122232594_4943943144532609171_n.jpg


13502093_1011967158899257_2600966035452326247_n.jpg
 
Haha, våra har nog typ exakt lika stora huvuden! Har nosgrimman lite högre o större ringar på bettet så det lite högre också. Min är nog lite grövre runt om men sen sätter jag iofs nosgrimman för löst eg.
 
Hur gick det med nosgrimman @Alexandra_W ? Såg att Hööks kom med nån sorts liknande variant i nya katalogen nu och tänkte på dig :)

Såg den jag med.

Med PS nosgrimman så den hjälpte ju problemet jättebra, bettet gick fritt. Hästen var dock precis som vanligt på PS-tränset. Verkade varken tycka bu eller bä om det jämfört med andra. Det i kombination med priset och läderkvaliten på PS gör att det inte känns motiverat att köpa ett.

Så för stunden fortsätter vi att köra utan nedre rem. Men ska kolla och klämma lite på Hööks kopia. Lite annan prislapp där
 
Jag har ett Shape från Charisma du kan få låna och testa om du vill.

För enligt min häst är det enormt stor skillnad på det och Ps.
Ps AVSKYR han, men ÄLSKAR sitt Shape och Antares YNosgrimman.
Shape går att böja och forma remmarna så dom passar just som varje häst vill ha det.
 
Jag har ett Shape från Charisma du kan få låna och testa om du vill.

För enligt min häst är det enormt stor skillnad på det och Ps.
Ps AVSKYR han, men ÄLSKAR sitt Shape och Antares YNosgrimman.
Shape går att böja och forma remmarna så dom passar just som varje häst vill ha det.

Jag tror att fröken inte är så kinkig. Hon är som inte den som gnäller liksom. Så hittills inte varit någon skillnad på henne med Micklem, vanligt med aachen, bygelnosgrimma, vanlig engelsk utan nedre rem eller PS.

Däremot så utan nosgrimma gapar hon en del de gånger hon går/står emot, och det gör ju att bettet kan hamna fel (ringen i munnen). Men förutom det så är det egentligen bara estetiskt problem. Så jag tror hon skulle tycka "sure matte" om Charismas träns med. Hon tycker sure om det mesta :)
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 077
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 219
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 087
Utrustning ja, vilken nosgrimma är egentligen bäst att rida in en häst i? eller rida med över huvudtaget. *engelsk *Achen *Remont *Pullar...
2
Svar
26
· Visningar
3 374
Senast: RIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp