Nosgrimma som ger samma fördel som PS high jump?

Jodå du har förstått. Det där är en bygelnosgrimma :) Det är det enda förutom PS som jag hittat som borde lösa problemet. Men aldrig använt en, så lite fundersam om bygeln stör/hindrar hästen på något vis och hur det blir på en häst mef strutformat huvud?

Synd den hööks har är i bara en storlek (som passar islandshäst), annars kunde jag köpt en idag och prova, de har ju generösa returmöjligheter. Men hon behöver full.


De passar ofta stora huvuden oxå. Testa!
 
Köpt en (beg) bygelnosgrimma. Men nosremmen hamnar ju som en remont nästan. Vill helst inte ha så lågt, men får experimentera lite och se hur man kan få till det
 
Jag utgår från det satt som det ska och en pullar är tänkt lägga trycket högre upp på nosryggen. Så även Charismas efter vad de skrev.

Ringarna på sidan får inte välja bort?

Självklart kan man flytta ner det. Men det löser ändå inte problemet ens om det sitter där en engelsk ska sitta?

Det finns pullarnosgrimmor utan ringar- går ibland under namnet mexikansk nosgrimma. Menar det fanns en tråd med bilder på dem för inte så lång tid sedan. Om du lägger övre remmen där den skal vara, flyttar krysset ca 5 cm längre ner på nosryggen än "normalt" så kommer den undre remmen inte att ligga så nära bettet. :)
Om man bildgooglar pullarnosgrimma så finns där en del bilder där den nedre remmen inte kommer åt bettet. Inte säkert att det funkar på din häst då det säkert beror på huvudformen också men kan ju vara värt ett försök ifall du redan har en pullarnosgrimma hemma.
 
Det finns pullarnosgrimmor utan ringar- går ibland under namnet mexikansk nosgrimma. Menar det fanns en tråd med bilder på dem för inte så lång tid sedan. Om du lägger övre remmen där den skal vara, flyttar krysset ca 5 cm längre ner på nosryggen än "normalt" så kommer den undre remmen inte att ligga så nära bettet. :)
Om man bildgooglar pullarnosgrimma så finns där en del bilder där den nedre remmen inte kommer åt bettet. Inte säkert att det funkar på din häst då det säkert beror på huvudformen också men kan ju vara värt ett försök ifall du redan har en pullarnosgrimma hemma.

Det har jag. Men då hamnar (likt med bygelnosgrimma) trycket så långt ner över nosryggen :/

Samtidigt som man får nervtryck högt uppe vid ringen (även utan ring). Dvs dubbelfel
 
Min häst fungerar inte alls bra på bygelnosgrimma. Jag upplever som att den är "skarp" och hon störs av den. Men trivs fantastiskt bra på PS high jump, så det är nog ganska stor skillnad på funktion tror jag.
 
Det har jag. Men då hamnar (likt med bygelnosgrimma) trycket så långt ner över nosryggen :/

Samtidigt som man får nervtryck högt uppe vid ringen (även utan ring). Dvs dubbelfel

Låter som det är PS grimman du ska köpa iaf ;).
Om man vore rik och ville vara säker (som i säker att där är vetenskapliga studie på det) på att undvika tryck så ska man köpa ett Fairfax performance bridle… Studien där det blev framtaget visar dock att störst tryck sker uppe omkring nacke/öron, där är visst mätt tryck högre eller iaf lika högt som trycket under stigbygelklamparna på en sadel.
 
Låter som det är PS grimman du ska köpa iaf ;).
Om man vore rik och ville vara säker (som i säker att där är vetenskapliga studie på det) på att undvika tryck så ska man köpa ett Fairfax performance bridle… Studien där det blev framtaget visar dock att störst tryck sker uppe omkring nacke/öron, där är visst mätt tryck högre eller iaf lika högt som trycket under stigbygelklamparna på en sadel.

Om jag vore rik skulle jag köpa ett PS (man kan inte köpa nosgrimman separat....). Men så rik varken är eller känner jag mig tyvärr. Får börja spela Lotto eller nåt...
 
Googlade på skoj Fairfax-tränset. Men det skulle inte hjälpt oss i alla fall så där behöver jag inte gnissla tänder ekonomiskt iaf...
 
Provat bygelnosgrimma men tyckte inte alls om hur den hamnade :/

13173231_984640561631917_7923262351033358542_o.jpg
 
Är inte Pick n' Mix-konceptet så att man måste köpa alla delar så att man får ett komplett träns, bara att man kan välja vilka delar fritt?
Aj då! Jo verkar så :/ missförstått det. Gud va dåligt! Man behöver ju kanske inte två nackstycken om det bara är nosgrimma man vill variera men ändå måste man beställa det.

Finns en del grupper på fb där folk säljer delar dock:)
 
Aj då! Jo verkar så :/ missförstått det. Gud va dåligt! Man behöver ju kanske inte två nackstycken om det bara är nosgrimma man vill variera men ändå måste man beställa det.

Finns en del grupper på fb där folk säljer delar dock:)

high jump säljs i princip aldrig. Såldes en nosgrimma häromveckan. För över 1000 kr. Men den är den enda som sålts, och finns massa sökes om HJ men folk säljer inte :/
 
@Alexandra_W finns FB grupper som säljer begagnat även om det inte är jättemarknad direkt och aldrig bara nosgrimman utan snarare isåfall hela träns eftersom man får byta hos PS om någon del inte passar de är superschyssta runt det men bör väl å andra sidan så vara när priserna är som de är..

Jag tycker inte kvaliteten är dålig alls på PS tränsen. De är lätta att hålla rena och mjuka och trevliga . Men visst - det är svindyra träns.
Jag är supernöjd med mitt High jump revolution som uppfyller precis det du skriver ang att frilägga bett, tänder och tryck mot bett/tänder av den undre remmen. Å andra sidan har jag egentligen inget större behov av en nedre rem alls och spänner väldigt löst .
 
@Alexandra_W finns FB grupper som säljer begagnat även om det inte är jättemarknad direkt och aldrig bara nosgrimman utan snarare isåfall hela träns eftersom man får byta hos PS om någon del inte passar de är superschyssta runt det men bör väl å andra sidan så vara när priserna är som de är..

Jag tycker inte kvaliteten är dålig alls på PS tränsen. De är lätta att hålla rena och mjuka och trevliga . Men visst - det är svindyra träns.
Jag är supernöjd med mitt High jump revolution som uppfyller precis det du skriver ang att frilägga bett, tänder och tryck mot bett/tänder av den undre remmen. Å andra sidan har jag egentligen inget större behov av en nedre rem alls och spänner väldigt löst .

Jag är medlem i de grupperna. Det var de svaret baserades på. Det finns massa köpes ang high jump men ingen säljer. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 078
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 221
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 087
Utrustning ja, vilken nosgrimma är egentligen bäst att rida in en häst i? eller rida med över huvudtaget. *engelsk *Achen *Remont *Pullar...
2
Svar
26
· Visningar
3 374
Senast: RIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp