Nosgrimma, varför det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 131
  • Visningar Visningar 8 830
Sv: Nosgrimma, varför det?

Nosgrimma är NÖDVÄNDIGT!!
Det är faktiskt så att om man blir tvungen och ta tag i sin häst riktigt mycket kan man dra hela käken ur led!

Nosgrimma BEHÖVS

Powerpuff skrev:
Det är faktiskt så att om man blir tvungen och ta tag i sin häst riktigt mycket kan man dra hela käken ur led!

Nosgrimma BEHÖVS

Och ändå är vi så många som klarar av att rida utan :angel:

Och ingen som har dragit käken ur led - konstigt :rofl:

Min förra häst red jag på vanligt tränsbett utan nosgrimma gick hur bra som helst men min nuvarande häst en islänning har inga konstiga förändringar i munnen eller nåt sånt men försök rida henne utan nosgrimman vet inte vad hon gör men hon fipplar å grejjar å har sig med munnen och hon stör sig själv så rider med en remont nosgrimma och hon har lugnat sig betydligt och den sitter då inte för hårt får in 2-3 fingrar under och hon är lugn och fin i munnen direkt vet inte om det hjälper bettet att ligga rätt eller vad det är men så fort jag provar utan så blir det ingen trevlig tur vilket bett det än är och nu har jag hittat ett bett som känns bra för henne och mig men nosgrimman på för annars blir det bara kackalorum dåligt jobbigt så.... men det finns väl anledningar till allt så... jag är inte den som prackar på hästar grejer i onödan men nu behövs den faktiskt :)

Oxå den effekten jag vill ha om jag använder nosgrimma - att det ska stabilisera bettet. Har då antingen remont eller pullar löst (dvs korrekt) spända. Annars oftast bara en väldigt lös engelsk för att det stabiliserar tränset.

Panikie skrev:
Det är just därför jag altid rider alla mina hästar på Remont nosgrimman, annvänds den rätt och inte späns åt, så är den nosgrimman en av dom bättre, just för att den inte påverkar något på hästens tänder/ eller insidan av hästens kinder. Både Pullar,Engelsk och Achen nosgrimmor kan ge läskiga tryck på hästens tänder/ och kinder, sen är det juh självklart så att det verierar och hur duktig ryttasren är på att sätta utrustningen perfekt på hästen. :)

Hade veterinär förra veckan och det visade sig att vår ponny fått sår på insidan i munnen pga nosgrimma (Achen):cry: . Detta har hänt fast den varit så löst spänd att man kunnat få in en hel hand emellan. Effekten kommer när man rider och ponnyn suger på bettet. Man känner inte det när den står avslappnad.
Kommer nu övergå till en remont nosgrimma då veterinären rekomenderade den då den som du sa inte påverkar tänder eller insidan av kinden. Han sa även att man kan använda en mycket smal achen nosgrimma. Han menade att modet med dessa breda dressyrnosgrimmor är av ondo för hästarna. De måste sättas lite för lång ner för att få plats och när hästen arbetar i rätt form så klämmer den. För att den inte skall klämma måste den sitta så löst att den kanar runt.

jag tycker att det är helt sjuka att överhuvud taget ha denna diskutionen. det är en sak att lullhästar och annat bihang går utan nosgrimma på sina små promenader. hästar som tränas och tävlas skall enligt min mening ha nosgrimma då att ta av den i 99 fall av 100 gör mer skada än nytta. sen vill jag bara säga att de som rider i en typ av nosgrimma utan en anledning månste tänka efter lite vad hästen behöver. engels nosgrimma är bra att börja med sen kan man välja efter behov. de som klagar på dem som drar åt nosgrimman "för hårt" kanske ska ta sig en ordentlig titt på hästen innan dom gnäller.

Håller fulständigt med Angely och Nicodemus.
Nosgrimma är antagligen till för att användas eftersom man gjort en.
Men om du ändå inbte vill ha den på hästen använden den som ett halsband eller vad som helst. Om man vill ha sin häst så "naturlig" som möjligt och att dem ska "få leva ett naturligt liv" Sluta rid isf, eftersom inget vi gör med hästen är sk naturligt...

nicodemus skrev:
jag tycker att det är helt sjuka att överhuvud taget ha denna diskutionen. det är en sak att lullhästar och annat bihang går utan nosgrimma på sina små promenader. hästar som tränas och tävlas skall enligt min mening ha nosgrimma då att ta av den i 99 fall av 100 gör mer skada än nytta. sen vill jag bara säga att de som rider i en typ av nosgrimma utan en anledning månste tänka efter lite vad hästen behöver. engels nosgrimma är bra att börja med sen kan man välja efter behov. de som klagar på dem som drar åt nosgrimman "för hårt" kanske ska ta sig en ordentlig titt på hästen innan dom gnäller.

Va? Jag tror (men jag har inga belägg för det) att nosgrimmor gör mer skada än icke användande av nosgrimmor. Visst skadar det att rida utan om det får följden att ryttaren inte klarar av hästen tillräckligt bra och den då går sämre, då är det bättre med en väl anpassad nosgrimma.

Men, det där med för hårt håller jag dock inte med om. Jag anser INTE att man ska behöva dra åt nosgrimman hårt i det dagliga arbetet. Däremot kan jag ha förståelse för ex galoppträning och tävling då man inte kan bryta av och korrigera så fort hästen lägger sig i handen. Då anser jag att det är ok att byta bett/nosgrimma men fortf INTE att dra åt för kung och fosterland!

Hade gärna haft en diskusion med dig om det men med den tonen i inlägget så kommer du troligtvis får massa skit inom kort... PM:a gärna annars!

Electric88 skrev:
Jaja , jag har hört att man kan bryta underkäken
om man inte använder nosgrimman .

En tränare härifrån sa det en gång .

Ja då jävlar får du slita utav H*lvete i hästen din om den ska göra det!

de som klagar på dem som drar åt nosgrimman "för hårt" kanske ska ta sig en ordentlig titt på hästen innan dom gnäller.

Och vad är det man får se då? :confused: Vad ska jag titta efter som ska ge mig förståelse för den hårt spända nosgrimman?

Och det där med att vara naturlig och skippa nosgrimman, vad har de sakerna med varandra att göra? Hästen tar inte skada av att ridas på generellt, men när man använder viss utrustning felaktigt så gör den ju det. Det är ett ganska välkänt faktum att många ridhästar har skador i munslemhinnan och på tänderna efter hårt spända nosgrimmor och hårda händer...:smirk:

Kul tråd det här! Tänk att man kan ha så olika åsikter om en liten läderrem - och ingen vill ge sig ...:)

Pissenisse skrev:
Nosgrimma är antagligen till för att användas eftersom man gjort en.

Låt mig få citera en gammal ridbok jag har i bokhyllan. Den är skriven 1923 (ja, 1923!), heter "Ridning, En handledning" av Percy Hamilton. Min farfars bror vann den i en ridtävling 1926.
Där står - apropå ovanstående citat, "Ofta är det fördelaktigt att vid ridning på träns använda en ridgrimma (= nosgrimma), varigenom hästen förhindras att undandraga sig bettets inverkan genom att gapa". Detta skulle alltså, enligt författaren, vara avsikten med nosgrimman.

I boken finns det massvis med härliga, gamla svartvita foton. På många av bilderna rids det utan nosgrimma - i alla discipliner. Där finns t o m foton av fälttävlanshästar som hoppar murar - utan nosgrimma! De´ni! :D

Så det där med att rida utan nosgrimman är definitivt inget modernt påfund. Det gjorde man även för 100 år sedan!

Powerpuff skrev:

Nosgrimma BEHÖVS

:eek: :confused: Är du allvarlig eller ironiserar du?:confused: Märkligt var märkliga påståenden den här diskussionen allstrar. HUR hårt måste man egentligen dra i hästen för att käken ska dras ur led? HUR ofta drar man så hårt att det ens finns en risk för detta? Förhoppningsvis bara några gånger under sin hästkarriär och då när hästen i full panik drar mot en trafikerad väg... :eek: Om man alltid tvingas dra så hårt i hästen att man MÅSTE ha nosgrimma för att man inte ska dra sönder hästens käkled, så måste man antingen lära sig rida eller hästen ridas in... :D . Att utifrån ett sådant påstående tvinga ALLA att ha nosgrimma ALLTID tycker jag är absurt. Frågan är väl också om det ens hjälper att dra så hårt i en häst, för en häst som inte lyssnar innan man drar käken ur led kan man nog lika gärna låta springa tills den stannar av sig själv. :cool:

*knappgök*

Undrar, undrar, undrar..
Någon skrev att käken kan gå av ...
då undrar jag:
Vad har man försökt att åstadkomma då?
Rollcurl, böjd hals mm ?
Hålla in en skenande häst?
Vad har hänt?

pinky skrev:
Om nosgrimman sitter riktigt, riktigt tight glider den nog inte av i första taget.:idea: Borde inte vara något problem med en pullbacknosgrimma iaf...:smirk:

men den ska ju inte sitta riktigt riktigt tight?

svar på resten:
Jag fattar grejjen med käken och fältritt. Och det var som sagt första vettiga förklaringen.
Men att hålla tränset på plats genom att "spänna fast bettet" låter fel. Hästen ska ju vilja ha bettet, och vilja hålla det själv :confused:
Och om det glider runt väldigt mycket så passar väl inte bettet, eller?
Det kanske funkar rätt på hästar som har väldigt konstig mun där de flesta bett inte passar, men hur många sådana hästar kan det finnas?

Och ja, om man drar av tränset i fallet så är det käk och nackrem som håller kvar tränset.

Keep on Dreaming skrev:
Om man nu har nosgrimman för att undvika att dra av tränset vid avramling så är det väl ändå bättre att fläta fast nackstycket i manen.

jamen det är ju det jag säger

pinky skrev:
Nosgrimma har man för att det är snyggt! :angel:
Variation är bäst, ibland utan, ibland engelsk, ibland remont. Alltid så löst spänd att den inte påverkar hästen nämnvärt.

Jag tänker precis som du där. Någon i stallet undrade varför jag hade nosgrimma på öht (även käkrem) då jag ändå inte spände åt den..

Snyggare med, tycker jag :)

Den används inte, men den sitter där :D

nicodemus skrev:

jag håller med frånsett den nedlåtande tonen.
har någon som rider utan nosgrimma studerat vad som händer med bettet vid ett stadigt tygeltag i en sväng?
bettet åker och halkar sidvärtes i munnen.
galopp hästar rids rakt fram.
kan inte alla inse att det finns BÅDE ridning som passar för utan nosgrimma, och att det finns ridning som ABSOLUT befogar en nosgrimma för att stabilisera huvudlaget och för att inte all inverkan/tryck ska ske via tygel och bett enbart?

inget befogar dock en nosgrimma som är spänd för kung och fosterland, den skall vara rätt anpassad och den som spänner ska ha kunskap om hästens biomekanik och nosgrimmans typ i sig!

visst kan, iaf jag, inse det. Men jag tycker det verkar som att väldigt många, iaf av de som jag känner, inte vet varför de har en nosgrimma. Den har liksom alltid varit där, sedan ridskolan och ingen har reflekterat över det.

Det kanske är dags för mig att använda håltången och få till de hål som inte finns för att den ska sitta mer "fast". (dock aldrig hårt tycker jag)

Vad säger du om käkremmens vara eller inte?

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 619
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
551
Senast: Jeps
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka