Sv: Nosgrimma, varför det?
Jo, det fick jag också lära mig efter ett par år på ridskola...
Den första ridskolan jag gick på var en "urgammal" en , med ganska sunda åsikter om utrustning och ridning vill jag påstå nu, med lite egen erfarenhet. Där gick alla hästar med engelsk eller remontnosgrimma, och den skulle spännas med två fingrar mellan. Ett par hästar hade martingal, några hade benskydd, och det var allt. Inga elever hade sporrar förrän de kommit en bra bit framåt i utbildningen. Och jag kan tänka mig att det var en bra utbildning egentligen, men som 9-10-åring ville jag galoppera och hoppa, inte göra balansövningar och bli "ett med hästen"...
Därför bytte jag, till en där man kom fortare fram i ridningen. Åtminstone verkade det så...:smirk:
På nästa ridskola var aachengrimma, sporrar- även på nybörjarna, polobandage - utan padd- illa pålindade av de ofta okunniga eleverna själva, paddar under sadlarna och sågningar standard.
Ibland blev man inkallad till mitten för åtdragning av nosgrimman om lärarna tyckte hästarna gick dåligt... Täpp till munnen och se till att röra ordentligt på bettet, då blir allt bra!
Den ridskolan hade jag
inte valt om jag skulle börja idag!
Oj, vilken utläggning det blev, det var inte meningen...
Men poängen är i alla fall, om man får lära sig att en hästmun ska vara ihopsnörd för att ridningen ska fungera, BYT RIDSKOLA!