Nosgrimma, varför det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 131
  • Visningar Visningar 8 830
Sv: Nosgrimma, varför det?

men då återstår ju frågan vad fansen är den till för
alltså nosgrimman f5rrån första början
är det bara för att det är snyggt
eller har den någon INVERKAN
:confused:

För att hålla bett och träns på plats som sagt.
På gamla träns och på körhuvudlag sitter nosgrimman fast i sidostyckena för att hålla allt på plats.
Samt för att hästar som är starka inte ska kunna gapa från bettet.

Det är modernt nu att ta av nosgrimman och tycka det är hemskt att ha den på. Men den är faktiskt bra och har uppfunnits en gång i tiden av en anledning...

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det fick jag också lära mig efter ett par år på ridskola...:crazy:

Den första ridskolan jag gick på var en "urgammal" en , med ganska sunda åsikter om utrustning och ridning vill jag påstå nu, med lite egen erfarenhet. Där gick alla hästar med engelsk eller remontnosgrimma, och den skulle spännas med två fingrar mellan. Ett par hästar hade martingal, några hade benskydd, och det var allt. Inga elever hade sporrar förrän de kommit en bra bit framåt i utbildningen. Och jag kan tänka mig att det var en bra utbildning egentligen, men som 9-10-åring ville jag galoppera och hoppa, inte göra balansövningar och bli "ett med hästen"...

Därför bytte jag, till en där man kom fortare fram i ridningen. Åtminstone verkade det så...:smirk:

På nästa ridskola var aachengrimma, sporrar- även på nybörjarna, polobandage - utan padd- illa pålindade av de ofta okunniga eleverna själva, paddar under sadlarna och sågningar standard.
Ibland blev man inkallad till mitten för åtdragning av nosgrimman om lärarna tyckte hästarna gick dåligt... Täpp till munnen och se till att röra ordentligt på bettet, då blir allt bra!:(

Den ridskolan hade jag inte valt om jag skulle börja idag!

Oj, vilken utläggning det blev, det var inte meningen...:o
Men poängen är i alla fall, om man får lära sig att en hästmun ska vara ihopsnörd för att ridningen ska fungera, BYT RIDSKOLA!

Kan man rida kapplöpning på heta galoppörer utan nosgrimma så vore det väl märkligt om inte vi andra också skulle kunna rida utan nosgrimma!?

Jag rider gärna utan nosgrimma, det blir inte det minsta ostabilt. Går hästen och gapar så är det händerna som håller tyglarna som det är fel på :angel: Och blir hästen för het så är det kommunikationen som saknas :smirk:

Ni som aldrig har ridit utan nosgrimma - prova! Av med den bara och se om det blir någon skillnad! Och bry er inte om alla fåniga kommentarer ni kommer att få ....

Jag tog bort nosgrimman på min häst för att jag tyckte att det var bra, men jag blev tvungen att istället sätta på bettskivor.

Jaja , jag har hört att man kan bryta underkäken
om man inte använder nosgrimman .

En tränare härifrån sa det en gång .

Electric88 skrev:
Jaja , jag har hört att man kan bryta underkäken
om man inte använder nosgrimman .

En tränare härifrån sa det en gång .

:eek: :confused: Är du allvarlig eller ironiserar du? :confused: Det var det konstigaste påsåtende jag hört på länge (näst efter att man måste skruva ur broddarna innan man gick in i ridhuset...). HUR skulle det gå till att bryta av underkäken egentligen? Och HUR skulle en nosgrimma kunna motverka att underkäken inte bryts? Och hur hård hand har man då? Låter som riktig skrämselpropagande för nosgrimmor! :eek: :confused:

Det är nog möjligt att det kan bli så, om hästen vurpar i mycket hög fart och råkar få in nosen i fel vinkel.

Men hur ofta rider man så att den risken är såpass stor att man alltid måste ha en åtdragen nosgrimma på?:confused: Då är nog risken större att hästen bryter något ben, eller hela nacken kanske?

Man kan även bryta underkäken av hästen med ett vanligt tränsbett och engelsk nosgrimma... Nosgrimman fungerar då som mothåll att knäcka käken mot.:angel:

Nu är jag inte helt säker på vad han sa då det har gått vidare från honom till mina stallkompisar , men ungefär så löd det iaf :

Tar man i tyglarna så drar det i munnen och hästen gapar och gapar , finns inget som håller ihop käkarna mer än käkarna själva då och då finns det en risk att hästen bryter käken .

Jag har själv aldrig varit utför det :D

Hahaha, skulle hästen gapa sönder sin egen käke menade den då eller????

Roligaste jag har hört på länge :D

För övrigt så rider jag alltid utan nosgrimma, men har bettskivor och curbstrap istället. På dressyttävling måste jag ha nosgrimma, men det brukar inte vara några problem.

Gapa sönder käken ? snälla någon ? jag skrattar åt dig nu : hahaha :rofl:

Jag upplever också att hästen gapar mer utan nosgrimma ! Rider ALDRIG utan det . .
Men det är väl samtidigt någonting som är individuellt för alla .

Senast ändrad av en moderator:

Det finns faktiskt en viss sanning i påståendet om att nosgrimman är till för att hästen inte ska bryta käkbenet, det har dock ingenting att göra med att hästen skulle gapa för stort eller liknande. Nosgrimman var ursprungligen till för att hästen inte skulle bryta käkbenet vid omkullridningar i terräng (Utan nosgrimma: häst snubblar-ryttare kommer i obalans och börjar dra i tyglarna-hästen gapar-risk finns att hästen landar rakt med käken i marken vilket kan innebära att käkbenet går av då det inte är särskillt starkt. Med nosgrimma: häst snubblar-ryttare kommer i obalans och börjar dra i tyglarna-hästen kan inte gapa pga. av nosgrimman utan hela huvudet vänds åt sidan vid landningen-inget käkben brutet).

Idag används inte nosgrimman så ofta av denna anledning utan i korrigeringssyfte. Så innan man sätter på hästen en nosgrimma bör man fundera på vad det är man faktiskt vill korrigera och på vilket sätt nosgrimman kan hjälpa en att göra detta. Fungerar hästen bra på alla sätt utan nosgrimma, ja, då är det bara att köra på!! För målet för alla ryttare borde ju vara att man kan rida med så fina hjälper och så få hjälpmedel som möjligt!

/Sara

första lite mer förnuftiga anledningen. Fast känns som att hästen bryter nacken ändå vid sådana fall.

Detta med att hålla sidostyckena på plats? Har jag ett konstigt träns där nosgrimman sitter under sidostyckena? Ja förutom den där kombinerade träns-grimma-saken som lät praktisk.

Har även hört att nosgrimman håller kvar tränset om man ramlar av. Men hästens huvud är ju konformat så det glider ju ändå av om man drar med sig nackstycket.

I just dont get it...

Eftersom käkbenet är så pass litet innebär ju det att det blir en stor belastning (hästens+ryttarens vikt) på en liten yta. Om hästen har munnen igenstängd och vikten tas emot på hals/nacke och även en del av det vända huvudet så innebär det att det blir mycket mindre belastning per ytenhet än om man jämför med att hästen "bara" landar på käkbenet. Men om ryttaren drar häftigt i tygeln så är det inte omöjligt att det det skulle kunna bli nackskador hos hästen.

Genom att man använder en nosgrimma som stänger igen hästens mun betyder det att bettet inte kan röra sig lika mycket i sidled som om hästen skulle kunna gapa. Och eftersom bettet inte kan röra på sig så mycket då leder ju det till att inte heller sidstyckena och övriga tränset rör sig så mycket. Så på så sätt skulle man kunna säga att nosgrimman används för att hålla sidstyckena på plats men det är egentligen mer en bieffekt. Men jag vet inte om din fundering var utifrån vad Nyrelski skrev?! För jag tror Nyrelski menade samma sak som både jag och Mackan skrev, att det stabiliserar upp hela tränset.

Det är inte nosgrimman som håller kvar tränset som man ramlar av och drar det framåt utan käkremmen.

/Sara

Har även hört att nosgrimman håller kvar tränset om man ramlar av. Men hästens huvud är ju konformat så det glider ju ändå av om man drar med sig nackstycket.

I just dont get it...

Om nosgrimman sitter riktigt, riktigt tight glider den nog inte av i första taget.:idea: Borde inte vara något problem med en pullbacknosgrimma iaf...:smirk:

Mirraya skrev:
Nosgrimman är till för att fixera bettet på rätt plats i munnen... har jag läst mig till. Tyvär används den mer idag åt att dra ihop hästens mun. Man har då glömt att hästen gapar av en anledning, obehag av något slag.... Har man tex ett tvådelat bett som är något lite för långt för hästens mun så pekar det upp i hästens gom och där har hästen en "gapa reflex" så då kan den ju inte kontrollera gapandet... Det blir ju då rätt så elakt att dra ihop munnen med en nosgrimma och rida på :( Sen läste jag att 80% av de mun/tandproblem hästar har kommerifrån nosgrimman...(har fått detta ifrån Anders Erikssons film om tömkörning kom jag på nu, fick fundera ett tag på var jag läst det - hört ska det alltså vara :idea: )

Jag rider inte med nosgrimma. Förutom i distans för då har jag ett träns med löstagbart bett och när jag tar av bettet samt sidostycken så är resten av "tränset" en grimma... Sen finns det ju de som har nosgrimma för att det är snyggt, men då dras den ju inte åt utan sitter löst.

Inom western, distans och en del inom galoppen har man ju inte nosgrimma ialla fall! :banana:

Det är just därför jag altid rider alla mina hästar på Remont nosgrimman, annvänds den rätt och inte späns åt, så är den nosgrimman en av dom bättre, just för att den inte påverkar något på hästens tänder/ eller insidan av hästens kinder. Både Pullar,Engelsk och Achen nosgrimmor kan ge läskiga tryck på hästens tänder/ och kinder, sen är det juh självklart så att det verierar och hur duktig ryttasren är på att sätta utrustningen perfekt på hästen. :)

Ja, syftet är väl nu förklarat genom flera synpunkter, och jag är inte så där jättebra på att förklara...
Men jag blir jätteirriterad på folk som har nosgrimma på sin häst utan att veta varför. Alltså, när man frågar dem så svara de sådant som "den följde med hästen" eller, "det der ju liksom snyggt ut". Hallå?! En sådan viktig sak som nosgrimmans funktion på sin egen häst bör man väl för sjutton ifrågasätta. Jag rider med remontnosgrimma på min häst just nu för han har varit lite het och behöver något som "bromsar" upp honom, speciellt när han är med andra hästar + att han blir flamsig när man rider lektion om han inte har nosgrimma. That's all. Den funkar fint och rider man ut själv kan man gott skippa nosgrimman på honom vissa dagar. Har man inte ridit sin häst utan nosgrimma någon gång så kan man ju alltid testa, så länge hästen inte är jättejättejättehet och jättejättejättesvårriden/beroende av nosgrimman så kommer man förhoppningsvis inte dö av att bara testa det en gång. Vem vet, det kanske funkar jättebra.

Personligen tycker jag man ska ha så lite remmar som möjligt...

Om man nu har nosgrimman för att undvika att dra av tränset vid avramling så är det väl ändå bättre att fläta fast nackstycket i manen.

Mitt sto är en väldigt stark dam som kan få för sig att bli väldigt pigg med jämna mellanrum. Rider på pessoabett (översta ringen= knappt någon hävstångseffekt alls) och har tidigare haft achengrimma till, har nu remont, men tänkte testa runt lite och variera mellan achen, remont och pullar. Bettet ligger mycket bättre i munne då har jag märkt, speciellt med remontnosgrimman som fungerar ypperligt ihop med pessoabettet. På min förra unghäst fungerade även remont riktigt bra! På våra två andra hästar (numera avlivat halvblod och en levande ponny :crazy: ) så har vi alltid haft pullar, i dressyr som hoppning och uteritt. Båda två är/var väldigt pigga individer, och slår upp huvet ibland för att komma undan bettets inverkan, speciellt vid uteridning. Pullargrimman trycker lite på nosryggen då de slår upp huvudet, lite obehag, och så gör de inte det. Anser inte att nosgrimma är något fel, funkar hästarna bra på det och de trivs med det, så ser jag ingen anledning till att rida utan bara "för sakens skull"?

*knapplån*

Nu när jag sitter och läser igenom tråden igen ser jag att det inte står så mycket om vilka anledningar till varför man ska använda nosgrimma förutom att det stabiliserar tränset. Så jag försöker göra en liten sammanfattning (den utgår ifrån att nosgrimman är korrekt anpassad):

* Eftersom nosgrimman gör tränset stabilare innebär det att det är mindre risk att tränset "snurrar runt" och att bettet åker åt sidan.
* Huvudlag, sidostycken och bett stabiliseras sig, därmed verkar huvudlaget/bettet osv i sig mer samsidigt och humant på hästen, alltså tar man i tygeln påverkar man hästen inte bara i munnen utan hela huvudet vilket leder till att hjälperna blir mer tydliga för hästen.
* När nosgrimman används korrekt kan den hjälpa hästen att slappna av i käkmuskeln (vilket man bland annat är ute efter när man arbetar hästen i form). Detta gäller främst hästar som söker kontakt ganska hårt då de genom att söka kontakt får väldigt mycket vikt på käkleden. Detta är en ganska svag led och den klarar inte av stor vikt när den är öppen. Så för att undvika smärta tvingar hästen igen käken och blir då spänd i käkmuskeln. Om man då använder en nosgrimma stänger man hästens mun åt den så att den slipper spänna käkmuskeln. När den slappnar av, slappnar även musklerna i nacken av, vilket gör att hästen slutar att hänga på bettet = grundproblemet är löst.
* För att inte hästen ska bryta käkbenet om den skulle gå omkull.
* När hästen gapar så kan man inte påverka den korrekt med bettet vilket i sin tur gör att man inte har så mycket kontroll över hästens huvud. Med nosgrimman som gör att munnen är stängd kan man lättare inverka korrekt. Detta är dock egentligen bara en "nödfallsanledning" som man kan ta till i speciella situationer där man behöver en "extra nödbroms". Men detta är alltså bara i situationer som man inte kan undvika, ej i det dagliga arbetet med hästen.

Nosgrimma ska däremot inte användas för att till exempel hindra hästen från att lägga tungan över bettet, om nosgrimman ska hindra hästen från att göra det är den nosgrimman på tok för hårt spänd. Felaktigt använd ”döljer” den hästens protester om ryttaren har till exempel mycket hårda händer. Den kan även skapa spänningar i käkmuskeln.

Som alltid måste man gå till grunden med de problem som uppstår och inte bara bota symptomen (hästen gapar osv).

/Sara

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 619
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
551
Senast: Jeps
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka