Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kardinal skrev:från mig får du applåder
Alazan skrev:Har skummat igenom vad vissa har skrivit här och känner att jag måste göra ett inlägg... Jag rider western, och i de flesta grenar är det inte ens tillåtet att ha nosgrimma. Så varför kan vi westernryttare då rida våra hästar så men inte dressyr och hoppryttare? Vi använder samma bett som andra ryttare och det går alldeles utmärkt, de gapar inte och håller inte på att tjafsa så länge det är ett bett som passar. Ofta har vi också träns utan käkrem, inte heller några problem, men visst kan jag hålla med om att det är lite extra säkerhet att ha just det. Och folk som säger att hästen inte går att styra utan nosgrimman, då anser i alla fall jag att det är något fel i kommunikationen, det är ju inte heller meningen att man bara ska styra med händerna, man har ju vikt och skänklar också.
man har ju sett flera repotage också om vilka skador nosgrimma och snokremmen kan göra om det används på felaktigt sett. Det känns väldigt trist då när man frågar en person varför de rider med så mycket remmar och de inte har en aning om det, utan bara spänner hårt för att alla andra gör det.
Läste ett citat en gång, kommer tyvärr inte ihåg vad han hette, men han var domare i höga klasser inom hoppning "ju fler remmar på hästen, ju mindre kunskap hos ryttaren." Sant eller ej, kommer förmodligen att få många sura miner, men det är mina åsikter.
lill_flesky skrev:Nosgrimma behöver inte vara det enda alternativet, jag har bettskivor och curb strap istället, bettet ligger minst lika stadigt som med nosgrimma.
Varför ska man ha kunskap om hästens biomekanik när handlar nosgrimmor? Biomekanik är svåååårt, jag har suttit på ett antal förläsningar för en av sveriges mest framstående veterinär inom biomekanik. Jag förstod inte mkt, och idag skulle jag knappast påstå att jag har några kunskaper om biomekanik. Vad menar du med biomekanik och vad har det och göra med nosgrimmor?
mackan skrev:KL
Och ändå finns det belägg för att utan nosgrimma går till överdrift en del och rent av motverkar bettets och huvudlagets effekt och position. Senast var i Ridsport krönikan för några nummer sedan, då detta kommenterades.
Nosgrimma som används rätt, spänns inte åt för hårt, (även om det stämmer att alltför många drar åt för kung och fosterland, inklusive tränare, och det är SORGLIGT). Rätt spänd hjälper den både huvudlag, sidostycken och bett att stabilisera sig, därmed verkar huvudlaget/bettet osv i sig mer samsidigt och humant på hästen. tex är det mindre risk att man vid ett starkt tygeltag drar halva bettet snett i hästens mun vilket är mycket troligare utan en nosgrimma som stabiliserar.
Fippel skrev:håller med dig fullständigt! har även jag skummat igenom tråden och sett en massa lustiga anledningar till att folk använder nosgrimma. speciellt den som sa att man kan dra hästens käke ur led om man inte har nosgrimma och drar nog hårt. fruktansvärt!
fast jag kan inte tro att denna människa var seriös i sitt påstående.
även det att nosgrimman ser till att bettet ligger på plats och att den ser till att bettet inte åker på sniskan när man drar. men inte drar man väl så hemskt i sin hästs mun så bettet inte ligger kvar?
Mouthcloser som nosgrimma heter på engelska är ju bara en rem som döljer problem man har. om hästen gapar utan så kanske man ska undersöka varför hästen gapar istället för att tänka " äsh vad jobbigt, jag snör igen munnen på hästen så blir jag av med problemet"
jaja.. alla är vi olika!
oceanchild skrev:*knapplån*
Nu när jag sitter och läser igenom tråden igen ser jag att det inte står så mycket om vilka anledningar till varför man ska använda nosgrimma förutom att det stabiliserar tränset. Så jag försöker göra en liten sammanfattning (den utgår ifrån att nosgrimman är korrekt anpassad):
* Eftersom nosgrimman gör tränset stabilare innebär det att det är mindre risk att tränset "snurrar runt" och att bettet åker åt sidan.
* Huvudlag, sidostycken och bett stabiliseras sig, därmed verkar huvudlaget/bettet osv i sig mer samsidigt och humant på hästen, alltså tar man i tygeln påverkar man hästen inte bara i munnen utan hela huvudet vilket leder till att hjälperna blir mer tydliga för hästen.
* När nosgrimman används korrekt kan den hjälpa hästen att slappna av i käkmuskeln (vilket man bland annat är ute efter när man arbetar hästen i form). Detta gäller främst hästar som söker kontakt ganska hårt då de genom att söka kontakt får väldigt mycket vikt på käkleden. Detta är en ganska svag led och den klarar inte av stor vikt när den är öppen. Så för att undvika smärta tvingar hästen igen käken och blir då spänd i käkmuskeln. Om man då använder en nosgrimma stänger man hästens mun åt den så att den slipper spänna käkmuskeln. När den slappnar av, slappnar även musklerna i nacken av, vilket gör att hästen slutar att hänga på bettet = grundproblemet är löst.
* För att inte hästen ska bryta käkbenet om den skulle gå omkull.
* När hästen gapar så kan man inte påverka den korrekt med bettet vilket i sin tur gör att man inte har så mycket kontroll över hästens huvud. Med nosgrimman som gör att munnen är stängd kan man lättare inverka korrekt. Detta är dock egentligen bara en "nödfallsanledning" som man kan ta till i speciella situationer där man behöver en "extra nödbroms". Men detta är alltså bara i situationer som man inte kan undvika, ej i det dagliga arbetet med hästen.
Nosgrimma ska däremot inte användas för att till exempel hindra hästen från att lägga tungan över bettet, om nosgrimman ska hindra hästen från att göra det är den nosgrimman på tok för hårt spänd. Felaktigt använd ”döljer” den hästens protester om ryttaren har till exempel mycket hårda händer. Den kan även skapa spänningar i käkmuskeln.
Som alltid måste man gå till grunden med de problem som uppstår och inte bara bota symptomen (hästen gapar osv).
/Sara
Yes Lolly!lolly skrev:Roligt att så många skrivit ned sina åsikter. Tack för det. Nu känns det bra med beslutet att ju mindre grejjor som inte behövs desto bättre. Grunden är kommunikationen häst/människan mellan.![]()
Marie_K skrev:Att rida med nosgrimma för att hålla igen munnen på hästen eller för att det skulle göra bettet ostabilt i munnen på hästen utan är bara ett tecken på en dålig ryttare, dålig kommunikation eller att hästen har ont någonstans, är rädd osv. Ni som tycker att det är jobbigt när hästen gapar, eller att bettet far runt i munnen på hästen, ni har aldrig funderat över varför det är så?
Och att tro att det bara är "lull ryttare" som kan rida utan nosgimma? Snälla...![]()
Själv rider jag alltid utan bett, när jag tidigare red med bett hade jag aldrig nosgrimma och kunde både galoppera i full fart på en äng eller hoppa bana med min häst utan problem. Som sagt, problem med hästens mun får man om man inte kan rida med känsla och försiktighet, eller om hästen har ont. Så enkelt är det, man döljer bara problemen genom att ha nosgrimma på. Sen om man har den löst spänd för att man tycker att det är snyggast så, och man vet att det inte skadar hästen så är det ju en annan sak!
Marie_K skrev:Kan bara hålla med![]()
![]()
![]()
Att rida med nosgrimma för att hålla igen munnen på hästen eller för att det skulle göra bettet ostabilt i munnen på hästen utan är bara ett tecken på en dålig ryttare, dålig kommunikation eller att hästen har ont någonstans, är rädd osv. Ni som tycker att det är jobbigt när hästen gapar, eller att bettet far runt i munnen på hästen, ni har aldrig funderat över varför det är så?
Och att tro att det bara är "lull ryttare" som kan rida utan nosgimma? Snälla...![]()
Själv rider jag alltid utan bett, när jag tidigare red med bett hade jag aldrig nosgrimma och kunde både galoppera i full fart på en äng eller hoppa bana med min häst utan problem. Som sagt, problem med hästens mun får man om man inte kan rida med känsla och försiktighet, eller om hästen har ont. Så enkelt är det, man döljer bara problemen genom att ha nosgrimma på. Sen om man har den löst spänd för att man tycker att det är snyggast så, och man vet att det inte skadar hästen så är det ju en annan sak!
ida.kar skrev:och hittar du ingen annan lösning till ett ostadigt träns än att sätta på nosgrimma så visst.