Nosgrimmor/träns *rätt lång*

Liten

Trådstartare
Går i allvarliga köpartankar nu, ska köpa varmblod. Ska bara hitta "rätt" häst nu också..
Hursomhelst; jag vill främst rida distansritt, men också tävla lite klubb & lokal hoppning och dressyr, för skojs skull. Har tänkt köpa ett Sidepullträns (sidostycken ingår, så att man kan variera mellan bett och bettlöst vid behov) och en bomlös sadel för distansridningen. och så eventuellt en bra allroundsadel för den engelska ridningen..
Frågan är; vad för nosgrimma till tränset??? Jag är, och har alltid varit, "svag" för Pullar. Men har mest ridit med Aachen och Remont, samt lite bettlöst (främst Hackamore-huvudlag) och så helt utan norgrimma. Känner mig lite lost..
Vad har man en viss nosgrimma till? Alltså, vad fyller de för funktioner förutom utseendet?
Remont
Aachen
Pullar

Tacksam för svar!!

Sv: Nosgrimmor/träns *rätt lång*

remont används väl främst till unghästar så de inte ska lära sig gapa undab bettet. Remont = ung.

Pullar används främst inom hoppningen, den är konstruerad så att den inte trycker på luftvägarna och gör så att hästen får mer syre.

aachen utan nosrem tycker inte jag tjänar nåt till. ska man inte ha nosrem kan man lika gärna rida utan helt. Tyvärr använder många både och, och drar ihop munnen allt de okar...:crazy:

Jag har läst att Remont är det bästa att ha till sin häst om man skall ha nosgrimma. Det bästa enligt denna hästtandläkare var att varva mellan bettlöst, ingen nosgrimma men med bett, bett och nosgrimma. Och så sa hon att tre delat bett var det bästa för hästens mun.

tack för viktigt info :bow:

funkar pullar att rida dressyr med också?
kommer nog inte att ha råd att köpa 3st träns (har hittat pullar för runt 500kr, och sidepulltränset går loss på 850kr :eek:), och ärligt talat känns det rätt onödigt också :crazy: ;) vill ju inte att de bara ska ligga/hänga i stallet och skräpa..

detta var nytt för mig. och intressant :) ! har ärligt talat inte tänkt på att tränset faktiskt påverkar tänderna också..på vilket sätt?

inte ens lokal? okej..:crazy: :( . får man använda sidepullträns, eller ja, distansträns över huvudtaget? (se distansritt.nu, det är det sidepulltränset jag syftar på, dock inte sådär grönt som på bilden..) . bettlöst?

du får ej rida på pullar på dressyr tävling. vet ej med klubb tävlingar men du får ej de på lokal å uppåt.

ok. (antagligen bara att acceptera,men det känns ju lite tråkigt.)

tack för viktigt info :bow:

funkar pullar att rida dressyr med också?
..

jag hade pullar jämt till vardags, men det var mest för att det var snyggt + att hästen gick bra med det så det var onödigt att byta. Jag tävlade bara hoppning så jag behövde aldrig byta.

Han var förresten också vbl :)

Får man tävla dressyr med remontgrimma? :)

det är mycket just för att pullar är så fiiiint (på många hästra iaf), som jag gärna skulle vilja ha det..:angel: är väldigt svag för designen.

men jag tror som sgat inte att jag har råd med tre träns :crazy:
vill absolut ha ett distansträns, eftersom de har väldigt bra kvalité (iaf Running Bear),väger liiite och är lättskötta. (går ju i diskmaskinen, haha :angel:) .

älska varmblod :) !

Man kan ju köpa extra nosgrimma till bara också. :)

Man kan ju köpa extra nosgrimma till bara också. :)

smart!! :)
ungefär hur mycket kostar en "lös" remont- eller aachen-nosgrimma, t.ex. på hööks eller någon annan "vanlig" hästsportaffär? (behöver ju inte ha något superexlusivt, om det bara ska användas vid dresyrtävling.....)

såg väldigt bra ut :) behöver ju som sgat ingen lyx direkt, ska ju inte tävla medelsvår, utan håller mig nere på de lättare klasserna (kan ju ibland vara nog så knepigt att få ett enkelt program "perfekt"..) :bow:

Tips kan ju vara att kolla tradera då kan du få en remont för en tjuga.
Sidepull är inte tillåtet på dressyrtävnling inte ens lokal.

vill helst kunna titta på och känna på grejjorna innan jag köper..

ok. inte om man krokar på bettet heller?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 986
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 195
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 471
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ormbett
  • Atletix