Nosgrimmor/träns *rätt lång*

Sv: Nosgrimmor/träns *rätt lång*

om jag var du, skulle jag köpa ett träns med remont nosgrimma, då den är den "snällaste" nosgrimman ochdu får tävla både hoppning och dressyr på den, då slipper du köpa flera träns.

Eller så letar du upp ett träns som säljs med alla 3 nosgrimmorna i ett och samma, brukar inte kossta så mkt och du har du valmöjligheterna att välja från dag till dag vilken nosgrimma du vill rida med, eftersom det e väldigt bra för hästen att man varierar också! :idea:

Remontnosgrimman användes inom militären när man red in hästar, så kallade remonter. Nosgrimman hindrar hästen från att gapa för att undkomma bettet på flera möjliga aspekter. Nosgrimman trycker inte mot tänderna vilket är bra på unga hästar som får tänder lite här och där. Sätts remontnosgrimman fel kan det påverka hästens luftintag.

Pullarnosgrimman är gjord för fälttävlanshästarna, så man kan dra igen munnen på dem (pga säkerhet då man får bättre kontroll på en häst om den sticker och för att den inte bryter käken på samma sätt som den skulle gjort utan vid en omkullridning). Pullarnosgrimman trycker inte mot några tänder och sitter inte heller för luftvägarna, vilket är huvudsaken för nosgrimman, att en fälttävlanshäst ska kunna andas obehindrat när den rids i terrängen.

Engelsk nosgrimma kommer jag inte riktigt ihåg vad den är till för, de flesta sakerna på tränsen har hängt med sen århundraden. Men den stabiliserar bettet.

Aachennosgrimma, alltså en engelsk nosgrimma med snokrem kom till då folk ville kunna rida så hästens mun var ihopdragen (som den är med en remont) men att de ändå skulle kunna rida med fast martingal.

Nosgrimmor går i trender, vissa år har de flesta hästarna på tävlingsplatserna pullarträns (då i hoppning) men på senaste tiden har det mest varit remontnosgrimmor och aachen. Remont är snyggt, om man har en häst som passar i det vill säga.

I ditt fall kanske en engelsk eller aachen (remont om det ser bra ut på din häst kanske :p)?.

Eller så letar du upp ett träns som säljs med alla 3 nosgrimmorna i ett och samma, brukar inte kossta så mkt och du har du valmöjligheterna att välja från dag till dag vilken nosgrimma du vill rida med, eftersom det e väldigt bra för hästen att man varierar också! :idea:

oj du, det har jag inte ens tänkt på!! :) bra idé!
vet du kanske var man kan hitta..? Hööks? Horze? ;)

I ditt fall kanske en engelsk eller aachen (remont om det ser bra ut på din häst kanske :p)?.

då blir det nog en engelsk tror jag (om inte pållen passar i remont), tycker personligen inte att det är särskillt snyggt med remen framför nosgrimman, som aachen har..hmm..

1000 tack för "listan" !!! :bow:

oj du, det har jag inte ens tänkt på!! :) bra idé!
vet du kanske var man kan hitta..? Hööks? Horze? ;)

du kan gå in på Bukefalos länkar, där det finns massor av ridsport buriker över nätet, där kan du klicka dig fram, har för mig att Börjes hade ett sådant träns förut. :)

Globus har fina kombinationsträns (3 olika nosgrimmor medföljer), de är inte alltför dyra och är av bra kvalité!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 986
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 195
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 471
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ormbett
  • Atletix