Noskvalster!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare GaurdianAngel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 12 277
G

GaurdianAngel

Så har ena hunden gått och fått noskvalster. Suck!

Hon började visa symptom i måndags och i tisdags var jag säker. Så jag tänkte vänta till fredag för att få ett recept utskrivet av min uppfödares vet. Har inte lust att betala 550:- i vet.besök, 100:- i receptskrivning = 650:- för något jag kan få gratis. Kan tyvärr inte få tag i vet. tidigare.

Men så fick jag en konstig dröm i natt, där jag fick höra att noskvalster kan bli kroniskt om man inte snabbt gör något åt det. :confused: Stämmer det? :crazy:

Sv: Noskvalster!

Hm, vet att det stod nåt i Hundsport förra året (är dock så lat att jag inte orkar gå och hämta numret).
Kan nog bli kroniskt om det får gå lååång tid, men då är det nog väldigt lång som gäller. Ibland dröjer det ju innan folk förstår att det är noskvalster vovven har och inte vanlig hosta/förkylning.

Att vänta till fredag tror jag inte gör att det blir kroniskt, men det är nog obehagligt för vovven....och om man har flera hundar tror jag alla ska behandlas. Det smittar väl genom kontakt, om jag inte har fel. Så inte hälsa på andra hundar......

Jo, hon är inte jättebesvärad. De blir 2-3 snorklingar per dag. Men jag vill inte vänta så länge heller. Får jag inte tag i vet på fredag förmiddag så får jag väl åka in till någon klinik och betala den sura summan. :smirk: Över helgen vill jag inte vänta i alla fall.

Det står ju att det ska smitta över kontakt, men det stämmer inte alltid.
En kompis´s hund har noskvalster sedan 2 år tillbaka, men mina har aldrig blivit smittade trots att de träffas.

Hunden som min troligen blev smittad av var en hund i stallet som var på besök vid jul. Men de träffades bara en gång och de andra hundarna träffade denna dagligen under en veckas tid. Men de är friska.

Vet inte hur de smittar då? :confused:

kan du inte ringa till den veten och be henne/honom skicka ett recept till närmaste apotek? oftast vill veten träffas första gången, men sedan brukar det gå bra att få recept utskrivna utan besök. tror de tar 80 kr för att ringa in ett recept och det betalar du på apoteket.

Jo, det är det jag tänkt göra. Men jag vill inte ringa förrän på fredag då jag vet att han kommer tillbaka från sin semester. Tycker inte det känns riktigt rätt att ringa, när jag inte känner honom. Jag har fått hans nr av uppfödaren, när det var kris en gång. Vill inte gärna använda "situationen" och ringa i tid och otid, speciellt inte när han är på semester

ok. du har inte varit hos någon annan vet tidigare för noskvalster? annars kan du nog vänta till på fredag, det är ju bara en extra dag till och tillståndet är varken livshotande eller smärtsamt. två tre snorklingar per dag är inte SÅ farligt.

Senast ändrad:

Nä, hon har aldrig haft noskvalster tidigare. Och ringer jag för att be dem skriva ut så lär de garanterat vilja se hunden innan.

Men det känns som om hon får vänta till fredag, hon är ju lika glad och pigg som vanligt. Då kan jag lägga dessa 650:- på något roligare känns det som. Hon får ju tabletterna på fredag.

Noskvalster har varit på tapeten tidigare och även i en del andra forum.
Det är väldigt smittosamt och det räcker inte med att bara behandla hunden utan även hundens bädd och övriga ställen där hunden vistas måste saneras med Tigunspray. (Finns receptfritt på apotek).

Eftersom det dels är så svårt att konstatera om en hund har noskvalster och att det är så vanligt, samt att många hundar har dessa kvalster utan symptom, så får man kallt räkna med att om ens hund har träffat en främmande hund så har den noskvalster.

Jag försöker alltid undvika att hunden träffar främmande hundar men får ändå regelmässigt behandla hunden varje år före jakten för att den ska fungera då.

Läs denna länk

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=222

Tack för länken.

Jag vet inte om jag riktigt tror på att det är så väldigt smittosamt.
Min kompis hund har ju haft det i två år, mer eller mindre jämt. Den hunden går på ett hunddagis varje vardag och umgås med massor av hundar. Ingen av de andra på dagis har fått smittan. Hunden har varit på detta dagis i 3 år och man tycker att någon måste ju få smitta om det är så smittosamt.

Sen kan man ju diskutera varför man låter en hund gå på dagis när den har noskvalster, men det hör inte hit.

Sedan har ju den hund som smittat min, bott med 3 andra hundar under 2 v. tid innan och under jul. Ingen av de 3 hundarna har fått smittan. Inget som vissat sig än i alla fall.

Frågan är hur det smittar då? Tycker att man hör om jakthundar som har noskvalster, men inte så mkt om andra hundar. Kan det vara så att det hör ihop på något sätt?

det ÄR smittsamt! det var en liten epidemi i vår träningsgrupp, först hade ingen, sedan fick mina hundar och en vecka senare hade hur många som helst noskvalster. dock är det inte alla smittade som visar några symptom (ungefär som med halsflussbakterier).

pangare: enligt min vet behöver man inte alls använda tigurspray eftersom hunden behandlas i hela tre veckor och så länge kunde inte kvalstrena överleva utanför hunden?

Om man läser artikeln så står det att det visar sig olika mellan olika hundar, mina hundar har haft noskvalster och på vissa tog det jätte lång tid innan man märkt något, och då var symtomen väldigt svaga, att jag visste att dom hadde kvalster! min älsta hund hadde kvalser och riktiga symtom men jag ville ej behandla henne pga ålder...så jag väntade tills hon gått bort och det tog längre tid än väntat!!! Piggnade till så fort man trodde att tiden var ute!

Så jag tror att har man 1 hund med kvalster så har dom andra hundarna som den hunden träffar ofta/bor med det också, men dom kanske ej har besvär av det.

Noskvalster kan ju leva i tre veckor utanför hunden i rätt miljö. Behandlingstiden är ju tre veckor för att ta kål på de kvalster som kläcks fram under tiden. Hinner något av de nykläckta kvalstren ut ur hunden kan de alltså återinfektera hunden. Hunden blir inte vaccinerad så att den inte kan ta emot nya kvalster utan den kan direkt återinfekteras.

Vad man kan göra är att efter en genomförd behandling behandla hunden med Frontline (fästingmedlet) en ggr/månad då ska man enl.en del undersökningar kunna förhindra återinfektering av noskvalster.
Denna behandling blir dock rätt dyr om man har en större hund
ca 90 kr/månad vill jag minnas. Jag är också lite tveksam till att året runt sprida ett gift på pälsen som hunden kan slicka i sig. Det blir något av att välja mellan pest och kolera.

Eftersom så många hundar inte visar några symptom och ändå har kvalstren så är detta en förädisk plåga. De som har jakthundar som verkligen måste använda sin nos, märker att hunden inte fungerar. En fågelhund springer rätt över fågel utan att känna den och drivande hundar får oväntade tappt och älghundarna slutar helt fungera. De som inte känner till problemet anser att hunden är oduglig och avlivas.
De som inte används för jakt klarar sig alltid. Näsan blir aldrig så dålig att den inte reagerar på leverpastej och andra mutor. Hunden kan däremot vara en smittspridare av rang , något som husse/matte inte vet eftersom hunden inte visar några symptom.

Skrev nyss ett svar som for till datahimlen.

Smittan sprids nos mot ända. När en hund nosar en annan i baken kliver kvalstren över och de rör sig med en hastighet av ca en cm i sek. så efter en dryg minut är kvalstren framme i nosen på den smittade hunden. För att undvika smitta kan man, om hunden är fri från kvalster, använda Frontline en ggr/månad.
Det blir rätt dyrt ca 90 kr/månad vill jag minnas. Jag är också tveksam till att kontinuerligt sprida ett gift på hunden som den kan slicka i sig.Hur påverkar det hunden? Jag tycker det blir som att välja mellan pest och kolera.

Man bör nog rengöra hundens utrymmen som jag skrev tidigare.
Kvalstren kan ju leva utanför hunden i rätt miljö upp till tre veckor. Behandlingen räcker ju i tre veckor men den går ju ut på att ta död på kvalstren allt eftersom de kläcks. Om något kvalster lämnat hunden, under behandlingstiden, innan den är färdigbehandlad, kan ju detta kvalster återinfektera hunden igen. Behandlingen mot kvalster ger ju ingen immunitet utan hunden kan direkt återinfekteras efter avslutad behandling.

På Jakthundarna kan man förstå att de har kvalster även om de inte har några symptom. Fågelhundarna springer rakt över fågel utan att hinna reagera, drivande hundar får oförklarliga tappt och älghundarna blir utan sök. Är man inte observant på vad det kan vara för fel så blir hunden odugligförklarad och avlivad.
Otroligt många hundar har fungerat bra ett år men inte nästa, och eftersom ett jägarliv är kort så blir det satsning på en ny hund, detta sker på grund av ren okunnighet många gånger.
Sällskapshundar klarar livhanken, de går och snörvlar och sprider smitta, men behöver ju inte använda nosen och då går det ju bra. Näsan blir aldrig så dålig att den inte känner korv och andra mutor

Jo, det är nog sant. Sällskapshundarna använder ju inte sin nos på samma sätt och en hund utan större symptom lägger väl inte ägarna märke till.

En jakthund syns det ju direkt på då de inte spårar.

Lånar knapp och har INTE läst hela tråden. Men av det jag läst så..

Jag har TRE gånger haft noskvalster på mina. Det ironiska är att såfort det kommer hit ny hund så ge det två - tre veckor och BINGO - noskvalster på nya hunden.

Lillvovvan (nu i himlen) har alltid varit en 'snorkelhund', dvs har, ffa om hon blivit upphetsad, kunnat få attacker med inverterade nysningar, dvs 'snorklat'. Hela livet. Hälften cavalier så vet trodde ju först på noskvalster och symptombehandlade - inget resultat. Luftvägarna undersöktes (eftersom cavalier kan vara väldigt trånga) - helt ua. Så hon fick snorkla (hände kanske en gång varannan vecka).

Sen i början av år 2001 (hon var 10 år gammal) började hon mer frekvent och symptombehandlades igen mot noskvalster och snorklingsfrekvensen gick ner till 'normal' igen.

I december 2001 kom en ny hund. Tre veckor efter ankomst och han började snorkla han med. Lillvovvan hade bara normal intensitet på snorklingarna. Bägge hundarna Interceptorbehandlades och hanen slutade helt snorkla. Lillvovvan hade sina 'attacker' men fortfarande normal nivå.

I april 2004 kom en ny hund. Två veckor efter ankomst så - jajamensan. Hon började snorkla hon med. Hanen snorklade inte och lillvovvan hade normal snorklingsintensitet. Alla tre hundarna Interceptorbehandlades och tiken slutade helt snorkla. Lilldamen låg kvar på 'normal nivå'.

Diskuterat det med vet, jag fattar inte, alla hundarna har behandlats varje gång men likförbaskat så ny hund = den får noskvalster. Omd et så gått FLERA ÅR sen behandlingen. Jag var inne på att min lillvovva måste haft några muterade mördarnoskvalster, som hon smittade varje ny hund med, och som de på något höger blev av med och sen blev 'immuna' mot. Vet köpte väl inte riktigt den teorin rakt av :devil:, men höll med om att av någon anledning så lyckades lillvovvan hela tiden smitta ny hund, men så snart de interceptorbehandlas så fick de det aldrig mer. Men vi kom aldrig fram till någon riktigt tillfredsställande förklaring och det hela faschinerar fortfarande mig.

Nu är lillvovvan i himlen, och jag hoppas det tar iaf ett par år till innan hanhunden far till himlen och det är dags för ny kompis, men det ska banne mig bli intressant att se vad som händer med den nya hunden, nu när 'the host' inte finns längre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 537
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 621
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
843
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka