Sv: Noskvalster!
Lånar knapp och har INTE läst hela tråden. Men av det jag läst så..
Jag har TRE gånger haft noskvalster på mina. Det ironiska är att såfort det kommer hit ny hund så ge det två - tre veckor och BINGO - noskvalster på nya hunden.
Lillvovvan (nu i himlen) har alltid varit en 'snorkelhund', dvs har, ffa om hon blivit upphetsad, kunnat få attacker med inverterade nysningar, dvs 'snorklat'. Hela livet. Hälften cavalier så vet trodde ju först på noskvalster och symptombehandlade - inget resultat. Luftvägarna undersöktes (eftersom cavalier kan vara väldigt trånga) - helt ua. Så hon fick snorkla (hände kanske en gång varannan vecka).
Sen i början av år 2001 (hon var 10 år gammal) började hon mer frekvent och symptombehandlades igen mot noskvalster och snorklingsfrekvensen gick ner till 'normal' igen.
I december 2001 kom en ny hund. Tre veckor efter ankomst och han började snorkla han med. Lillvovvan hade bara normal intensitet på snorklingarna. Bägge hundarna Interceptorbehandlades och hanen slutade helt snorkla. Lillvovvan hade sina 'attacker' men fortfarande normal nivå.
I april 2004 kom en ny hund. Två veckor efter ankomst så - jajamensan. Hon började snorkla hon med. Hanen snorklade inte och lillvovvan hade normal snorklingsintensitet. Alla tre hundarna Interceptorbehandlades och tiken slutade helt snorkla. Lilldamen låg kvar på 'normal nivå'.
Diskuterat det med vet, jag fattar inte, alla hundarna har behandlats varje gång men likförbaskat så ny hund = den får noskvalster. Omd et så gått FLERA ÅR sen behandlingen. Jag var inne på att min lillvovva måste haft några muterade mördarnoskvalster, som hon smittade varje ny hund med, och som de på något höger blev av med och sen blev 'immuna' mot. Vet köpte väl inte riktigt den teorin rakt av

, men höll med om att av någon anledning så lyckades lillvovvan hela tiden smitta ny hund, men så snart de interceptorbehandlas så fick de det aldrig mer. Men vi kom aldrig fram till någon riktigt tillfredsställande förklaring och det hela faschinerar fortfarande mig.
Nu är lillvovvan i himlen, och jag hoppas det tar iaf ett par år till innan hanhunden far till himlen och det är dags för ny kompis, men det ska banne mig bli intressant att se vad som händer med den nya hunden, nu när 'the host' inte finns längre.