• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TotallyLost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 734
T

TotallyLost

är det dummt att ha nosludd på hästen?
förut hade jag engelsknosgrimma på pållen med ett nosludd i fårgrejs. Vet ni vad jag menar? "stort" å ulligt ;)
men iaf. min ridlärare sa att jag inte skulle ha det för hästen såg inte marken och den kunde bryta benen! hur är det egentligen?
tycker det är så finnt med sånna nosludd :p

Sv: nosludd

Lät som om hon var lite väl drastisk, hästen går ju inte och bryter benen bara för man har nosludd ;) Den ser ju mest åt sidan och där sitter ju inte luddet, om det nu är så stort att hästen inte ser över det.

Men man ska nog tänka på att inta ha för stort när man hoppar så att hästen ser hindrena ordentligt.

På travare sätter man ibland stora nosludd just för att begränsa deras synfält nedåt, så jag skulle nog tänka några varv extra innan jag satte det på min häst. Speciellt vid hoppning.

Dessutom är det ju jättefult, men det kanske inte hörde hit... ;)

Vill du vara snäll mot din häst så tar du bort både nosludd OCH nosgrimman. Den behövs inte!

Den här tråden handlar inte om nosgrimmor, utan nosLUDD.

TotallyLost, du kanske kan välja ett ludd som inte är fullt så tjockt?

tack för alla svar :)

till Álin: Jo jag blir väl tvungen att göra det men nosluddet jag hade var så fint ;)

till Bill: Jag behöver faktist nosgrimma på min häst. Hade engelsk med aachenrem förut men nu har jag remont då hästen fick skav av engelska.

till pinky: men jag tycker det är fint ;)

och till Nyrelski: Jo skulle aldrig ha använt det till hoppning. Men har inte Helena lundbäck ett jätteludd på mynta? :crazy:

Centaur skrev:
Farligt är det väl inte, men onödigt, och såå jädra fult!!!!!!!! *kräksmiley* :crazy:

Håller med om att det inte är fint, men det är upp till var och en.
Om ludden skymmer synfältet kanske du ska byta till ett mindre...
kan tänka mej att det blir lite besvärligt om du rider över bommar eller dyl.
"sk jordbländare" som används till travhästar gör ingen nytta på en ridhäst....skulle vara i specialfall då..

Får den ska av nosgrimman? Då är det klart att du ska ha ludd...

Har inte ludd när jag hoppar och tycker det är rätt onödigt. man vill ju att hästen ska se hindren :)
Men annars kan jag ha det för tycker att det är fint, lite snobb ;)
Till Bill: Jag behöver också nosgrimma. Det blir mkt stadigare då dessutom.

Jag tänkte också på det efter jag hade skrivit inlägget. Man tycker ju att ett stort ludd borde bergränsa synfältet lite men det kanske krävs större. En jordbländare tex. är ju högre :confused:

Det beror väl på lite..själv har jag nosludd på mitt sidepullträns (med två rep) det är ju milt redan men jag har alltid fårskinnsludd för att göra det extra mjukt.Funkar bra här.

Nosludd är bra för hästar som är lite tittiga pga. att det begränsar synfältet lite grann.

Jag har nosludd på min tjej vid uteridning pga. att hon får för sig att se konstiga saker på backen i bland.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 196
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 103
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 483
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 063
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka