Bukefalos 28 år!

Nostalgi hästböcker vi minns

Ylva och Jonte
Åskmolnet
Tänk om jag hade en ponny
Ett år med Fredag
Rädda Ekebyhästarna
Häst till låns
Önskas köpa litet ponnysto
Den underbara vildhästen
Lisa och Prince

och säkert nån mer som jag glömt
 
Jag läste allt. Britta och Silver. Nan Ingers böcker om Dunet och Buttan och Mankan. Silverörnen, Pullein-Thompssons alla. Twiggy, Vitnos och typ alla Wahlströms som fanns om hästar.
Svarta Hingsten och Min vän Flicka och de andra i den serien. Kan Flickas föl ha hetat Åskmolnet?
 
Jag läste allt. Britta och Silver. Nan Ingers böcker om Dunet och Buttan och Mankan. Silverörnen, Pullein-Thompssons alla. Twiggy, Vitnos och typ alla Wahlströms som fanns om hästar.
Svarta Hingsten och Min vän Flicka och de andra i den serien. Kan Flickas föl ha hetat Åskmolnet?
Ja, visst gjorde han det !
Så många minnen de här böckerna väcker! Har också läst de flesta som kommit fram i tråden. Köpte Windyserien nu för något år sedan när jag fick chansen, vet att jag tjatade på pappa om att få köpa dem på 80-talet.
 
Hihi ... jag har faktiskt funderingar på att skriva en uppföljare som kanske utspelar sig en tio år senare för att alla som vill ska kunna få veta vad som hände Klara, Lisa, Jonte och alla de andra. En tjockare bok för en äldre publik, alltså en vuxenroman om Klara. Men än har jag inte hunnit. :)
Den skulle då jag köpa! :) Jag är pinsamt förtjust i hästböcker (jag är ju en aning för gammal) och har flera hundra...:o och Klaraserien är bäst av allt! Det är verkligen ovanligt med hästböcker som är så relaterbara.
 
Det blev nödvändigt med en nostalgirunda upp på vinden, efter att ha läst om så många gamla favoriter. Och där ligger en hel samling ännu: Maria, Lotte, Annika, Jill, Britta, Soffi och alla dessa blandade Wahlströms med röda bokryggar. Sökte särskilt efter några författare vars namn jag inte kom på, det visade sig vara Diana och Christine Pullein-Thomson. Samt hade jag många böcker av Patricia Leitch, Upp i sadeln är nog den jag kände igen mest.

Och så den som kanske är mest sönderläst, som jag förefaller ha fått på min sjuårsdag eftersom jag har krafsat ner det datumet med blyerts på insidan av bokpärmen. :) Ponnyn som ingen ville ha, av Catherine Harris. Så underbart brittisk att det präglat mig sedan dess. :love:
 
Jag slukade också alla hästböcker som fanns i biblioteket när jag var liten. Böckerna om Jill, vildhästen Wendy, Twiggy och Vildros, Nan Inger Östmans böcker ... Åh, så många minnen den här tråden väcker! Kommer t.ex. ihåg hur jag satt inne i boxen hos min fjording och läste om Klara (då var jag iofs inte SÅ liten :D). Vilken nostalgi.
 
Övergiven tror jag att den hette, står kvar i bokhyllan hemma! Med kattungarna, och mamman som var sjuk och låtsats dö?

Bess och Botvid har jag stark minnen från. Handlar om en flicka som får ett russ från Gotland. Hon fick även en arabhäst? senare minns jag.

Och Lin Hallbergs serie om Rackastallet :love::love:
Jag visste att det var ett gäng favoriter jag glömt!

Hihi ... jag har faktiskt funderingar på att skriva en uppföljare som kanske utspelar sig en tio år senare för att alla som vill ska kunna få veta vad som hände Klara, Lisa, Jonte och alla de andra. En tjockare bok för en äldre publik, alltså en vuxenroman om Klara. Men än har jag inte hunnit. :)

Gör det! Vi är många som skulle bli väldigt glada..:love:
 
Läste nyligen Bess som hästskötare :o
Mina favoriter var Svarta Hingsten, Lotta, Annika, Britta och Silver, böckerna om Balett, Jill, ja alla böcker som fanns om hästar egentligen!!:love::love::love:
Var/är en riktig bokmal så det mesta gick ner:D
 
Bess och Botvid har jag stark minnen från. Handlar om en flicka som får ett russ från Gotland. Hon fick även en arabhäst? senare minns jag.
Känner igen boken med tjejen som tränsar med socker och sylt. Men i min bok heter tjejen Helen och ponnyn Fly. Hästsäljarens som heter dock Peter även i min bok. Titeln är Tänk om jag hade en ponny! Av Peyton. Blandar jag ihop något nu?

Kattys hemliga ponny av P Leitch. Om Katty och den svarta ponnyn Digory. Katty går om kull med en häst i början och blir rädd. Hittar sen Digory som går ensam i en hage.

Varsågod och rid Chris! om Chris och Kleo, som jag tror var galen och värdelös men sen blev tävlingshäst och såldes för mycket pengar.

Sommar med Prince. Lisa flyttar och blir ensam men får en häst i granngården att ta hand om, Prince. Damen som äger honom är gammal och lär upp Lisa, tanten dör(?) senare.

Ärvda böcker som redan var gamla när jag läste dom när jag var liten :)

PS. Sadelklubben?!

Prince-böckerna är skrivna av Thea Oljelund. Samma författare som till Pirkko-böckerna.

Silverhingsten hette bokklubben.
 
Apropå Britta och Silver tråden vilka andra hästböcker älskade ni?

Jag tyckte om Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet, Att vara flicka och ha egen häst, sedan red jag Dunet och Var god rid! Gillade också hennes andra böcker ffa Ridsommar på Västanås och Ponnyallsvenskan (fortfarande en av de mer realistiska skildringarna av ponnyhoppning). Böcker om Melka det arabiska fullblodet som kommer till England, Pullein-Thomson böckerna naturligtvis, hmm, Svarta Hingsten även om jag personligen tyckte bättre om Logan Forsters böcker om Ökenstormen.

Oj, hur kunde jag glömma Marguerite Henry?!? Sham, vindens konung, Misty, Mustang, Gyllene Svarten - svårt att hålla tillbaka tårarna med det slutet. :( Sedan kommer jag ihåg en bok, Vildrussen om russen på Lojsta hed som utspelade sig på 1940-talet tror jag. Som stor russälskare vet jag att jag sträckläste och läste om den ett antal gånger. :love:

Eh, lärde mig läsa genom böckerna om Vitnos och hans kompis som jag nu har glömt namnet på. Låg och ljudade högt för mig själv i sängen :D
Svarta hingsten, Windy, Lotte, Jill och Pirkko.

Sen fanns det en bok om en vildhäst. En Prewalzki. (Stavas förmodligen inte så, men det framgår nog vad jag menar :-))

Och så böckerna om Dongongola ;-)
 
De var mina absoluta favoriter. Läste och läste om dem många gånger, och älskade teckningarna som fanns i vissa av dem.

Sedan en som jag särskilt minns, om en brittisk tjej som sliter för att få ihop pengar till en ponny, och tillslut åker till en gård där alla är jättedyra. Till slut får hon tag på en billig ponny och rider in den. Hästen är jättekrånglig, rymmer och äter giftiga växter en gång, och hon blir retad av rika ponnyungar i grannskapet. Kanske hette hon Ruth..? Vet någon vilken bok jag menar? Den är gammal, ingen "modern" hästbok.
Edit: hon kletar in bettet i sylt och socker för att hästen vägrar låta sig betslas :D
Någon har kanske redan svarat. Men det låter som Jill!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp