Bukefalos 28 år!

Nostalgi hästböcker vi minns

Jag har också plöjt böckerna om Brotta och Silver, Jill, Dunet m.fl och fullblodsserien från Pollux.

Men jag minns en bok(eller en serie?) som handlade om en tjej som hade en skäck som jag tror att hon startade i ett travlopp med bland annat. Tror ponnyn stod hos någon släkting till tjejen. Kan den ha fastnat i en brunn också? Någon som känner igen? :D

Och "älskade Dunder" :love: Och böckerna om Twiggy, men får en klump i magen när jag tänker på dom - slutade de månne sorgligt?
Ja det var Pysen och Mimmi, det fanns ju säkert 9 böcker om dessa två så det var mycket som hände :) Hon bodde hos någon moster eller nåt. Och ja, helt plöstsligt var Pysen en travhäst. fattade inte riktigt hur det gick till men men
 
Prince-böckerna är skrivna av Thea Oljelund. Samma författare som till Pirkko-böckerna.
Jag träffade henne för ett antal år sedan, och kunde berätta hur mycket jag tyckte om hennes böcker. Hon var för övrigt en fantastisk person med väldigt mycket att berätta.

Jag minns en hästbok, troligen översatt från engelska, om någon som skulle på långritt (med lånade hästar), men de ansvariga personerna kom aldrig. Ungdomarna gav sig ut ändå, men någon förföljde dem och försökte ställa till trassel. Någon som känner igen?
 
Kanske den här? (den finns även med i en hög som jag asade ner från vinden :D )
article.php
 
Jag minns en bok om en tjej som av någon anledning fick en svart arabhingst. hon hade den i ett stall hon delade med en kompis, bara de två. en gång skulle de fotas för en tidningsartikel men hästen hade varit sjuk och var mager så hon la ett täcke över den. någon som minns? ☺
 
Apropå Britta och Silver tråden vilka andra hästböcker älskade ni?

Jag tyckte om Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet, Att vara flicka och ha egen häst, sedan red jag Dunet och Var god rid! Gillade också hennes andra böcker ffa Ridsommar på Västanås och Ponnyallsvenskan (fortfarande en av de mer realistiska skildringarna av ponnyhoppning). Böcker om Melka det arabiska fullblodet som kommer till England, Pullein-Thomson böckerna naturligtvis, hmm, Svarta Hingsten även om jag personligen tyckte bättre om Logan Forsters böcker om Ökenstormen.

Oj, hur kunde jag glömma Marguerite Henry?!? Sham, vindens konung, Misty, Mustang, Gyllene Svarten - svårt att hålla tillbaka tårarna med det slutet. :( Sedan kommer jag ihåg en bok, Vildrussen om russen på Lojsta hed som utspelade sig på 1940-talet tror jag. Som stor russälskare vet jag att jag sträckläste och läste om den ett antal gånger. :love:

Eh, lärde mig läsa genom böckerna om Vitnos och hans kompis som jag nu har glömt namnet på. Låg och ljudade högt för mig själv i sängen :D
 
Den bästa hästbok jag läst heter Kamrat med Darmina, skriven av Victor Linders. Darmina, född 1951, var en framgångsrik galoppör, främst över hinder. Boken berättar på ett gripande och kärleksfullt sätt sätt om hästen, från hennes födelse till hennes tragiska död, människorna omkring henne och tävlingarna. Jag har haft boken hos mig sedan 1966.
 
Jag minns en bok om en tjej som av någon anledning fick en svart arabhingst. hon hade den i ett stall hon delade med en kompis, bara de två. en gång skulle de fotas för en tidningsartikel men hästen hade varit sjuk och var mager så hon la ett täcke över den. någon som minns? ☺
Ja fast jag minns inte vad den heter. Den var svensk vill jag minnas. Kan det ha varit Tovan?
 
Själv baserades min fantasihäst på en minhästnovell i tre delar tror jag. Det var nån äldre man vars sto Häxan som rymde med en vildhingst Inferno?
Minns någon hur denna?
 
Sedan minns jag två böcker jag lånade på biblioteket, en tror jag handlade om en tjej och en passlöpshäst och den andra om en kille och hans häst där han var med när den föddes, tror den hette Galax eller något liknande...
 
Förutom att öva upp min läshastighet och ordförråd har alla hästböcker jag läste lämnat ett outplånligt spår hos mig: rädslan för att hästen ska trampa ner i ett kaninhål och gå omkull när jag galopperar på ett fält! Det hände i princip minst en gång i varenda en av de engelska hästböckerna! Jag spanar ständigt efter kaninhål när jag rider på fält trots att det bara finns hare hos oss!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp