Bukefalos 28 år!

Nostalgi hästböcker vi minns

Kanske den här? (den finns även med i en hög som jag asade ner från vinden :D )
article.php
Åh, den ser bekant ut! Tack!
 
Kommer ihåg en annan bokserie om en amerikansk tjej som bodde på en ranch och löste mysterier. Hennes häst hette Chica d'oro.
Raket den mystiska hästen
 
Britta och Silver står (komplett!) i bokhyllan och läses fortfarande med jämna mellanrum när jag behöver koppla bort mig, slippa omvärlden och få lite härlig nostalgi trots att jag kan böckerna utantill snart:o Känner alltid ett litet sting av besvikelse och tomhet när jag läst ut den sista i serien, jag önskar att det hade kommit ut flera böcker till om Brittas fortsatta liv:love:
Övriga hästböcker är givetvis ett gäng Klara-böcker, Nan Inger Östmans Ridsommar på Västanå samt Polluxböcker sen jag var Pollux-medlem.
 
Svarta Hingsten var favoriten! Och den bästa Svarta Hingstenboken var Svarta Hingsten mysteriet där de hittar hans ursprung och pappa.
Britta och Silver såklart
Vildnos (4 böcker tror jag)
Jag hade en Pysenbok (tror det var den första)
Sen köpte jag en drös små pocketböcker med hästtema på nån loppis när jag var liten. Två stycken handlade om ett omöjligt svart sto som hette Häxan (Ponnyklubben och Häxan kan den ena ha hetat)
Och så en om ett arabsto som hämtades till england och hade en kompis åsnan Telefon.

När jag blev lite äldre (tonåren) läste jag en som hette Darkling. Handlade om en tjej som inte hade så mycket pengar (tror jag) och så köper/får hon en häst som heter Darkling och så är det en kille (rik?) med så den är både hästbok och romance på en gång. Kan ha varit en galopphäst. Har nån annan läst den?
 
Min favoritserie var den om Robot, skriven av Lin(n?) Hallberg :)

En annan bok som jag lånade varje gång skolan åkte in till biblioteket har jag tappat namnet på :o Den hette nånting med "moon" (kan ha varit Moonshine?) och var översatt till svenska. Minns inget vad den handlade om men den var ganska tjock tyckte jag då, iaf tjockare än de böcker jag hade från Wahlströms. Har googlat genom åren men tyvärr inte lyckats hitta den.
 
Jag har läst en massa av de böckerna som nämnts här i tråden, vilka minnen! :) Har fortfarande kvar alla mina Polluxböcker och andra hästböcker, brukar köpa nån lite nu som då om jag hittar dem på loppisar och sånt. Kommer ihåg att min pappa försökte övertala mej att dumpa högen på något loppis för flera år sen, men det gick jag inte med på. Det är sisådär en 3/4 Billy-bokhylla.. ;)

Några favoriter är Black Beauty, Sandra och Vildros-serien, Klara-böckerna, Fullblodsserien från Pollux, Windy-serien.. Gillade också böckerna om Twiggy kommer jag ihåg.

Länge sen jag läst nån hästbok, borde kanske ta och damma av nån. Jag och mina kompisar diskuterade det här med fenomenet hästböcker häromdagen, att ha egen häst är sällan sådär glamoröst som man trodde som 10-12 åring när man ännu bara red på ridskola och läste hästböcker på kvällarna ;)
 
Ponnyklubbens alla böcker (de stora, en om året) var fantastiska med alla bilder och spännande historier.

Annikas Ridskola var nog min favorit, och Nan Ingers böcker. Jill-böckerna ärvde jag efter mamma och läste på tok för tidigt och fattade inte särskilt mycket eftersom de utspelar sig i en helt annan värld än den ridskola jag växte upp på.

Pysen är också bra, Vitnos fick vi läst för oss när vi var små. Det finns en hel uppsjö med underbara böcker som med bara sin titel tar mig tillbaka 30 år i tiden :heart
 
Sedan minns jag två böcker jag lånade på biblioteket, en tror jag handlade om en tjej och en passlöpshäst och den andra om en kille och hans häst där han var med när den föddes, tror den hette Galax eller något liknande...

Kan det varit Signal istället för Galax? Walter Farley skrev två böcker om Svartens travar-son Signal (Bonfire i original). På svenska heter böckerna Svarta hingstens travföl och Signal - Svarta hingstens son. Nu var inte dessa mina favoriter i serien, men även den första av dessa har manliga protagonister (i den andra är det Alec och Henry) och jag tror Signal föds i boken.
 
När jag blev lite äldre (tonåren) läste jag en som hette Darkling. Handlade om en tjej som inte hade så mycket pengar (tror jag) och så köper/får hon en häst som heter Darkling och så är det en kille (rik?) med så den är både hästbok och romance på en gång. Kan ha varit en galopphäst. Har nån annan läst den?

Den kommer jag ihåg! Han är ju jockey tror jag.

Jag kommer ihåg en bok med en tjej som åker på en hästauktion och känner igen en ponny/häst som är i dåligt skick som hon köper. En kille hon känner brukade ha den och han var riktigt bra på att tävla (fälttävlan eller hoppning tror jag) och de passade så bra ihop, men så sålde hans pappa hästhandlaren hästen. Han blir väl lite avis när hon har lyckats få tag på den hästen, men hon lyckas bli med i något tävlingslag. Vet inte om de vinner något dock.
 
Britta och Silver står (komplett!) i bokhyllan och läses fortfarande med jämna mellanrum när jag behöver koppla bort mig, slippa omvärlden och få lite härlig nostalgi trots att jag kan böckerna utantill snart:o Känner alltid ett litet sting av besvikelse och tomhet när jag läst ut den sista i serien, jag önskar att det hade kommit ut flera böcker till om Brittas fortsatta liv:love:
Övriga hästböcker är givetvis ett gäng Klara-böcker, Nan Inger Östmans Ridsommar på Västanå samt Polluxböcker sen jag var Pollux-medlem.

Hur slutar sista boken? Alltså, är dom lyckliga, har hon flera hästar och så?
 
Jag kommer ihåg en lite mer avancerad bok, jämför med Britta och silver mfl, som handlade om en tjej som har/sköter en häst som står på en gård där det finns en kille som hon är/blir intresserad av. Tror även det hände något otäckt när hon skulle åka från stallet en gång, har för mig att hon blev våldtagen av den som skjutsade henne?

Jag minns att jag väldigt gärna ville tycka att den boken var bra eftersom den var lite mer vuxen men fastnade inte riktigt för den...
 
Undrar ibland hur dessa hästböcker påverkat en som hästägare och relationen till hästarna?
Hur hade man sett på hästarna utan dessa böcker?
Jag menar att i dessa böcker har alltid hästen och tjejen en otroligt stark relation och man drömde om att vara tjejen i boken.
Hur hade man varit som hästägare om man inte hade läst dessa böcker tro?
 
Jag läste Britta och silver som liten, tror jag fick min första när jag fyllde åtta år. Det var några böcker i slutet av serien som aldrig gick att få tag i, men jag lånade på biblioteket och har läst alla. Läste böckerna om Vitnos också, lånade av min farbror som hade fått dem som liten.

När jag fyllde tio fick jag min första klara-bok. Det var 1999 när de precis kommit ut, jag ÄLSKADE dem från första stund. Precis som någon annan hoppas jag fortfarande att det ska komma fler. Läser dem fortfarande då och då, trots att jag i princip kan alla böckerna utantill.

Gillade serien om Racka- stallet också, men då var jag lite äldre (de första, det kom en ny version för lite yngre barn sen). Sandra och Vildros- serien hade jag aldrig själv, men lånade och läste dem från biblioteket.
 
Min stora favorit var "De vilda hästarna", minns inte författaren. Handlar om Whinnie, från födsel, genom vildhästjakt, till egen flock.
Annars läste (ehrm, läser...) jag allt som såg hästrelaterat ut, Polluxprenumerant i 10 år (känner igen den där med tjejen med stallet som brunnit. En ung kille spökade, hade försökt rädda en galopphäst från eldsvåda i stallet, men hästen kunde inte hoppa och stupade i något dike och dog. Ha! Eldröd hette hästen. Hennes egen häst var väldigt lik den döda hästen och det hela slutar med att spöket rider hennes häst på samma sätt, och klarar hoppet, och alla är lyckliga i alla sina dagar. Författaren tror jag heter Zoe nånting.). Jag har köpt på mig alla Lotte, Britta och Silver, Pirkko, Bess mfl som vuxen. Saknar en del av Windy-böckerna och behöver komplettera Polluxsamlingen. Ooo, jag vill läsa gamla hästböcker! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp