Bukefalos 28 år!

Nostalgi hästböcker vi minns

Jag har fortfarande en dröm om att åka till Irland och semestra med häst o vagn. Detta efter att ha läst en bok i serien Wahlströms minipocket. En svensk mamma med son och dotter som genomför detta. Sonen var långhårig och hette Lasse och kunde inte begripa hur irländarna visste vad han hette - dom kallade honom "Lass" hela tiden. Dom kuskade runt Irland med en draghäst och en ridhäst och galopperade på stranden.
 
Den kommer jag ihåg! Han är ju jockey tror jag.

Jag kommer ihåg en bok med en tjej som åker på en hästauktion och känner igen en ponny/häst som är i dåligt skick som hon köper. En kille hon känner brukade ha den och han var riktigt bra på att tävla (fälttävlan eller hoppning tror jag) och de passade så bra ihop, men så sålde hans pappa hästhandlaren hästen. Han blir väl lite avis när hon har lyckats få tag på den hästen, men hon lyckas bli med i något tävlingslag. Vet inte om de vinner något dock.

Den har faktiskt redan varit uppe på tapeten, Ponnylaget, andra boken om Ruth och Peter av KM Peyton. @Lingon som också skrivit Darkling.

Melka var helt rätt arabstoet som kommer till England och har en åsnekompis som heter Telefon, blir kidnappad och tränas till cirkushäst innan hon rymmer. Jag måste slå ett slag för Din Vän Hästen, en tjock gammal grön bok med guldtext som var noveller både om riktiga hästar (fantastisk berättelse av Hans Gunther Winkler om hur han och Halla vann OS i Stockholm) och andra noveller och inbakat i dem små pedagogiska förklaring om skritt, trav och galopp och rasbeskrivningar.

En udda bok som jag verkligen gillade är Anne McAffreys The Carradyne Touch, som handlar om en ung flicka på Irland och hennes hästar och familj. McAffrey är ju främst känd för sina fantasyböcker om Pern, men hon har skrivit en del annat också. Hon bodde på Irland i många år och det är där den utspelar sig.

Oj, hur kunde jag glömma Två Hästar av A.T Tschiffely som handlar om de två hästar han red genom hela amerika från Argentina till USA med.


Hmm, det blev farligt det här, nu har jag en 30 cm stapel med gamla hästböcker jag ska läsa idag/ikväll! :angel:
 
Alltså @MJLee kan du alla titlar? :D :bow:

Eh, stor älskare av all litteratur i allmänhet och under en hel del år av mitt liv, hästböcker i synnerhet! När jag var yngre så dammsög jag alltid hyllorna med hästböcker på bibblan Det händer än idag att jag tar mig en sväng förbi för att kolla vad som finns ;)
 
Jag har fortfarande en dröm om att åka till Irland och semestra med häst o vagn. Detta efter att ha läst en bok i serien Wahlströms minipocket. En svensk mamma med son och dotter som genomför detta. Sonen var långhårig och hette Lasse och kunde inte begripa hur irländarna visste vad han hette - dom kallade honom "Lass" hela tiden. Dom kuskade runt Irland med en draghäst och en ridhäst och galopperade på stranden.
Åh, den minns jag!
 
Någon som minns en eller två engelska böcker där en vuxen kvinna skriver i jagform och så är det några ungdomar, tex hennes syskonbarn, som ger sig ut på långritt när de är hos henne på sommarlov?
 
En annan bok som jag lånade varje gång skolan åkte in till biblioteket har jag tappat namnet på :o Den hette nånting med "moon" (kan ha varit Moonshine?) och var översatt till svenska. Minns inget vad den handlade om men den var ganska tjock tyckte jag då, iaf tjockare än de böcker jag hade från Wahlströms. Har googlat genom åren men tyvärr inte lyckats hitta den.

Silver Moon av K.M. Peyton?
 
Kan det varit Signal istället för Galax? Walter Farley skrev två böcker om Svartens travar-son Signal (Bonfire i original). På svenska heter böckerna Svarta hingstens travföl och Signal - Svarta hingstens son. Nu var inte dessa mina favoriter i serien, men även den första av dessa har manliga protagonister (i den andra är det Alec och Henry) och jag tror Signal föds i boken.
Nej, det är två olika böcker, den med Galax har inget med pass/trav att göra!
 
Jag gillade Lotte-böckerna. Hon var rullstolsburen men hade en häst som hette Tanja och en som hette Sultan(?) som hon red dressyr med.
Windyböckerna älskade jag.
Jag hade inte så många egna böcker men lånade alla hästböcker som fanns på skolbiblioteket, bibliotekarien hade lite problem att hitta nya böcker åt mig :angel: och lånade även av släktingar.

Minns att det fanns några böcker om en häst som hette Blue Eye. De verkade handla om samma häst men hade olika författare. :confused: Om jag minns rätt.
 
Undrar ibland hur dessa hästböcker påverkat en som hästägare och relationen till hästarna?
Hur hade man sett på hästarna utan dessa böcker?
Jag menar att i dessa böcker har alltid hästen och tjejen en otroligt stark relation och man drömde om att vara tjejen i boken.
Hur hade man varit som hästägare om man inte hade läst dessa böcker tro?

Det där är en jäkligt intressant fundering, faktiskt. Vad tror du själv?
 
På tal om Britta och Silver så har Radio Värmland (oklart varför just dem) gjort en dokumentär om Lisbeth Pahnke eftersom det är 50 år sen den första Silverboken kom ut. Om jag fattade det hela rätt (var där uppe och hade skrivkurs igår) så ska den sändas i morgon. Ett tips till alla fans. :)

Själv hade jag faktiskt Lisbeth som ridlärare ibland när jag var liten. Och det påverkade mig en hel del att jag kände någon som skrev hästböcker. Det gjorde att det verkade fullt möjligt att jag också skulle kunna det. :)
 
börjar minnas nått om Black Beauty. såg även filmen en lite äldre version. stämde ganska bra med boken har jag för mej. sen skulle jag se den nya versionen, :yuck::arghh::banghead::mad::(:turd: var reaktionen. helt kass. stämde i princip ingenting och hästen ändrade ras ju äldre han blev
 
Jag minns en bok om en tjej som av någon anledning fick en svart arabhingst. hon hade den i ett stall hon delade med en kompis, bara de två. en gång skulle de fotas för en tidningsartikel men hästen hade varit sjuk och var mager så hon la ett täcke över den. någon som minns? ☺

Det där måste vara "Tovan" av Marie -Louise Wallin. Världens bästa hästbok. :)
Sen älskade jag en bok som jag tror hette "Kit får ett föl" om en flicka som får ett föl som på något sätt är släkt med någon berömd galopphäst. Och hennes föl visar sig bli supersnabbt och springer ihop till en hel hästgård.... Det fanns en tränare med som berättade en massa fantastiska historier om andra hästar. Men det var framför allt fantastiska illustrationer i blyerts.

Och sen älskade jag den sista Svarta hingsten-boken - "Svarta hingsten och Flickan" - när Alec blir kär i en hippieflicka. Tränarens upprördhet när hon flätat in blommor i tävlingshästarnas manar ... :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp