Bukefalos 28 år!

Nostrilvet?

Sv: Nostrilvet?

Hon gav en kombination av preparat, varav ett humanpreparat som verkligen fungerade som en trolldryck. Sedan fick jag noga - och väl utarbetade - anvisningar om träning och hästhållning. Hbg kunde INTE prestera det utan tryckte bara Gula Boken i handen på mig. Inte imponerande.

Självklart ska hästen ha ett bra liv och kunna fungera som häst. Funkar inte det, då får de vandra vidare hos oss. Givetvis gör vi det mesta som står i vår makt, men tillskott för 2000 kr/månad som bara gör marginell skillnad är inte ett alternativ i min värld. Det finns gränser, både för plånbok och hästhållning.

Jag tror inte heller på vitlök till hästar, att jämföra - som många gör - med människor blir helt fel. Hundar blir ju t ex förgiftade av lök och kan faktiskt dö, det är mycket vi inte vet om djuren och det är ju långt ifrån naturligt för hästar att käka lök...
 
Sv: Nostrilvet?

Men det är väl så det ska fungera?
Normalt har man en tunn hinna av slem på slemhinna i näshålan som har till uppgift att samla upp damm och allergener och transportera dessa ner i magsäcken där de förvinner ut den naturliga vägen. :grin: Har man ett tjockare slem så blir det jobbigare för kroppen att transportera bort partiklarna.
Det Nostilvent gör är att lägga ett extra lager i detta slem som hindrar att kroppen tar upp partiklarna och kan hjälpa till att föra alla dessa partiklar vidare ner till magsäcken.
 
Sv: Nostrilvet?

Det verkar som att det iaf inte finnas någon mer nyttig information om Nostrilvet än det som står på deras hemsida iaf. De är bara till för att de ska slippa få i sig full dos partiklar och tar bort hostan, inget annat!?

Men ring och fråga dem vet jag! :idea:
Det är väl bättre än att sitta och gissa?!

Jag använder Nostrilvet och är jättenöjd. Sedan är det klart att man inte ftok-rider sin COPD-häst ändå. Man får ju ha lite sunt förnuft också ... ;)
 
Sv: Nostrilvet?

Suffixet vet borde vara förbehållet registrerade djurläkemedel!
PL

Ett tämligen onödigt inlägg? Du om någon borde väl kunna tillföra denna diskussion något bättre än detta?

Ang. Nostrilvet så är det ju som någon annan sa meningen att slemhinnan ska förstärkas så partiklarna inte kommer ned o ORSAKAR att hästen börja hosta.

Så därför förstår jag inte riktigt din oro för att människor puffar sina hästar för att rida som vanligt? Givetvis kan man använda det till det. Om hästen hostar pga den drar ned damm i halsen pga nedsatt slemhinnefunktion o du hjälper slemhinnan genom att puffa så varför skulle du inte kunna rida som vanligt då?

Att du än en gång fått en hosthäst på halsen är ju beklagligt men med din erfarenhet så borde du ju gått ned med kamera i halsen på vilken häst som du än tänkte köpa för att slippa samma problem igen?
 
Senast ändrad:
Sv: Nostrilvet?

Att du än en gång fått en hosthäst på halsen är ju beklagligt men med din erfarenhet så borde du ju gått ned med kamera i halsen på vilken häst som du än tänkte köpa för att slippa samma problem igen?

Vet inte om du alltid är så här huggig eller om du bara har en dålig dag.

Hur som så var inte min förra en hosthäst. Därmot så var han också allergiker så det är min andra sommarallergiker på raken, men med en del olika symtom. Den förra hostade ungefär två gånger i sitt liv, det kallar jag inte hosthäst.

Å vet du vad! Att gå ned med kamera på varje intressant objekt är väl att ta i, men därmot så var jag mycket noga med att kolla upp dem både från bilder och IRL, kikade på hur det stod till med näsan och ögonen. Hade de rinnig näsa eller variga ögon alt. haft "sommarförkylning" efter lite fin utfrågning så tackade jag för mig. Så jag tycker allt att jag garderade mig så gott jag kunde och sa nej till flertalet hästar pga dessa symtom.

Den som valet föll på köpte jag utan att ha träffat IRL men jag litade på korten som var tagna sommartid, en filmsnutt som togs ca en månad innan han kom hem och ägarinnans ord. Han hade inte de problemen vad hon hade märkt och jag såg inget heller.

Å visst var jag korkad som inte fattade var klockan var slagen när han efter nån vecka efter ha klivit av bussen han kom med efter att ha åkt och nattat över i uppstallningsstall och träffat alla möjliga ev. smittor inte fattade att han var pollenallergiker för mig var det helt naturuligt att det var en flyttförkylning han åkte på eftersom det inte är ovanligt. Å jag trodde fram till den dagen han började snora igen att det var en flyttförkylning han hade fått och inget annat.
 
Sv: Nostrilvet?

Suffixet vet är i mina ögon falsk marknadsföring när man inte har relevant dokumentation!
Onödigt att inte acceptera vad som helst???
PL
 
Sv: Nostrilvet?

Jag har samma sak med min ponny! Bara hosta. Har aldrig träffat på en häst med allergiska problem eller liknande, så vet inte mkt om detta. Vet inte ens om min ponny är "sjuk" men misstänker det. I ett antal år har hon hosta lite till och från på somrarna. Det brukar försvinner mer eller mindre, men det känns misstänktsamt att hon skulle ha varit lite förkyld varje sommar... Eller?

När jag rider så hostar hon, böjer huvudet långt mer och verkligen hostar. Låter inte roligt.... Tycker hon är värre detta året än något annat år :crazy:

Vad lider hon av? Tål hon inte gräspollen?
 
Sv: Nostrilvet?

Ja, onödigt inlägg då det inte tillför nåt till diskussionen. Och du borde nog kunna tillföra mer än så just i denna diskussion?
 
Sv: Nostrilvet?

Å vet du vad! Att gå ned med kamera på varje intressant objekt är väl att ta i, men därmot så var jag mycket noga med att kolla upp dem både från bilder och IRL, kikade på hur det stod till med näsan och ögonen. Hade de rinnig näsa eller variga ögon alt. haft "sommarförkylning" efter lite fin utfrågning så tackade jag för mig. Så jag tycker allt att jag garderade mig så gott jag kunde och sa nej till flertalet hästar pga dessa symtom.

Den som valet föll på köpte jag utan att ha träffat IRL men jag litade på korten som var tagna sommartid, en filmsnutt som togs ca en månad innan han kom hem och ägarinnans ord. Han hade inte de problemen vad hon hade märkt och jag såg inget heller.

Lessen om du uppfattade mig som huggig men jag anser inte att det är överdrivet att gå ned i halsen om man har minsta misstanke om kronisk bronkit. Att köpa på sig ett sånt problem när man tidigare ägt en allergihäst är ju inte att föredra.
Vi var spekulanter på en ponny förra året som enligt ägaren först aldrig hostat men gjorde det vid provridning (rann inget ur näsa eller ögon)...sen påminde sig ägaren att han kanske hostat någon gång på vintern...hästen var jättetrevlig men jag är ju "allergisk" mot hostor efter egen erfarenhet så vid veterinärbesiktning framförde jag att han hostat vid provridning o han kollades då med kamera...befanns vara mycket slemmig o påverkad o även påverkad när man lyssnade på lungorna. Vi väntade några veckor o gjorde ombesiktning för att se om det var en infektion men då var han nästan ännu mer slemmig o påverkad så det blev inget köp.

Med detta vill jag bara säga att när man ägt en "problemhäst" tidigare av nåt slag så är man ju ngt mer misstänksam men det tycker jag nog inte att du varit när du köper en häst osedd efter att ha tittat på foton.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp