Nova bett, risk för gå av?

Laguna

Trådstartare
Min häst gillar nova bettet väldigt mycket.
Det är bara det att jag är orolig att det ska gå av...men vet inte om det är i onödan jag oroar mig?

Ja tänderna är skötta och har lagom långt bett.
Men bettet är ju väldigt mjukt känns som man lätt skulle kunna bryta av det.

Så...vad krävs för att ett novabett ska gå av? Har det hänt er nångång?

(OBS bäst jag lägger till att jag inte tänkt sitta och slita och dra i min häst såklart, är absolut inte orolig vid tex dressyrpass, men vid ordentlig konditionsträning ute, terräng osv KAN det ju hända att man tappar kontrollen eller att hästen blir rädd, rider tex mkt där det kört travare i full fart, och då kan man ju behöva ta i tygeln nån gång ;))

Tack för svar :)

Sv: Nova bett, risk för gå av?

tillverkarna hävdar att man ska kunna dra en häst-transport med det så det håller nog ;) metallen i bettringarna går nog av först isåfall :)

det kommer inte gå av. Biter hästen på det sitter det fel, är för långt eller så det ngt knas med tänderna.

På tal om det bettet jag har undrat hur stor skillnad det gör på ett nova bett och ett vanligt äppelbett?.. Min häst älskar rent av äppelbetten och trivs jättebra på det men kan bli stark i ridningen typ ute, men blir nova betten "svagare" än något annat bett eller hur blir det.. Tacksam för svar :P

Och Laguna sorry att jag skrev det i din frågestund, hoppas det går bra ändå, tack! :)

Äppelbetten är hårda medans Nova är mjuka och kan böjas fast dom är raka i sin form.
Nova kan närmast likna vid Nathe och Sprenger Duo.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 578
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 870
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 164
Senast: viltmilla
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 442
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka