Nova pessoabett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare noris96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 5 950
Sv: Nova pessoabett

Tigertofflan skrev:
Det gör ingen skilnad. Eftersom tygeln inte har ett fast läge kommer det inte bli någon hävstångseffekt, i synnerhet inte på ett pessoa.
Det är jätteskillnad! Titta när någon rider med det. Många hästar regarer också på trycket som blir på nacken med pessoat, även om du ästter tygeln i den stora ringen.

Senast ändrad:

Men på bilden ser det ju inte likadant ut pessoabettet ligger ju annorlunda när du tar i tygeln på bilden där du har den i stora ringen om man jämför med bilden på det vanliga bettet..

var bara det jag ville påpeka, det där om hissverkan osv hänger jag inte riktigt med i.. bara det att det SER inte likadant ut hur det ligger iaf om an jämför bilderna..

Och jag tycker att det är skillnad.. Eftersom en del sagt att det är som att rida med ett vanligt tränsbett om man har tygeln i övre ringen provade jag, och red med den inställningen att det skulle vara likadant. men, det var det INTE. Jag tycker att det kändes annorlunda men jag kaninte riktigt beskriva hur, men pålle blev annorlunda och om man tex ska rida dressyr så går han bättre med ett tränsbett än med ett pessoa och tygeln i stora ringen..

Vad är det som ser annorlunda ut?
Jag slängde ihop en snabb bild med pessoat jämfört med tränsbettet. Lätt märke till att mundelen flyttar sig uppåt på bettringen på båda betten, i ungefär samma vinkel till sidostycket. Båda mundelarna strävar efter att vara i linje med tygeln.

http://i20.photobucket.com/albums/b243/ChevinoHP/Bett/jmfrsbildpessoatrnsbett.jpg

Ska ut i stallet snart igen. Är det nåt mer jag ska försöka ta bilder på, förutom ögonblicket då man just tar i tygeln?

Jag har ridit på pessoa och det gör jag inte om igen. Tycker det är ett hemskt bett att rida på.

Men altså. Jag kan tänka mig att det blir annorlunda att rida på ett pessoa i stora ringen, eftersom det blir mer nacktryck än med ett vanligt tränsbett. Precis som med ett baucherbett. Men någon hävstångseffekt kan jag absolut inte få det till, och att tygelns friktion mot bettet skulle spela någon roll har jag väldigt svårt att tänka mig.

Nu ser det ju mer lika ut men på bilderna tidigare tycker jag att det itne gör det. sidostycket ser ut att ligga annorlunda, det rör sig lite mer frammåt ser det ut, som vid hävstångsverkan typ..
men på den andra bilden ser det ju som sagt lika ut när du lagt ihop dem...

Effekten blir iallafall inte som med ett vanligt tränsbett, det är väl det viktigaste.

Tigertofflan skrev:
Jag har tagit en bild på pessoat utan tygelverkan.
Vadå precis i ögonblicket då jag tar i tygeln? Det blir samma som om jag skulle dra till kiruna, fast mindre.
Det där förstod inte jag.
// Linda

haha, nä, klumpigt uttryckt :D
Jag menar bara att tygeltaget ser likadant ut oavsett hur mycket man drar. Med undantag för typ delade stångbett som har en fördröjd stångverkan.

Vad jag menar är att man först har tygeln hängande och sedan tar tygeln. Då blir det en annan effekt på pessoat än på ett vanligt bett.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Nevermind
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Aconite
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 864
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka