Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tuaphua Visst är det så :) Dock vet jag många amatörer i krokarna som får/tar en mindre summa pengar för mat etc och hästen hålls igång samt "utbildas" även om det kanske är på en lägre nivå.

Jag tänker mest som så att om ägaren nu huxflux skulle vilja ha hem hästen och sälja den, ponera att hon får 150000-200000kr. Är ju trots allt ett sto som går 130+. Då skulle jag säga att det är synd att man inte fått några pengar el ev provision.
Bara för att ägaren säger att den inte ska säljas så kan mkt hända.. men det är helt min åsikt :) jag är väl en snål jäkel :p
 
Senast ändrad:
Nej det finns både rätt o fel i @Maui s lånehästdeal. Rätt=De har en extrahäst som är som deras egen men har sluppit lägga ut inköpskostnad. Fel= Inget avtal omutifallatt hästägaren säljer hästen för flera 100 tusen tack vare Saras jobb med den.
Antagligen hade Sara inte fått låna hästen om hon hade tagit betalt per månad men ett litet kontrakt med provision på ev försäljning inom 1 år efter tillbakalämnande hade nog inte varit fel.
 
Idag var jag och tävlade. Red LA1 och LB1. Fick 68% i båda klasserna och kom tvåa i LB och precis utanför i LA.
Ratzia är himla käck och tuffar på. Hon är så taktfast.
Red först på em och fick gå hemma och vänta i all evighet innan det var dags att åka. Avskyr att vänta, man gör ju inget vettigt. Var helt säker på att det var sista tävlingen men när det gick så bra kändes det ju så roligt.
Nu får hon vara hopphäst ett tag igen :)


Grattis :) Det var riktigt roligt att träffa dig. Såklart ska du ut och tävla mer, ni gör det ju så himla bra.
 
19400063_10154756997747709_7818872440286822282_n.jpg


Vi har varit på samma tävling som Beata :) fast det gick inte lika bra för oss. Det är bara att konstatera att vi "föddes" i vinkelvolten och har fastnat där. Jag blir så otroligt nervös när vi kommer ut, benen känns som spaghetti och tårarna bränner bakom ögonlocken. Och detta känns som om det blir värre och värre, fast å andra sidan kommer det en tävling på "hundra" som känns bra. Men nu var det tokigt. Hästen är ju egentligen gudasnäll och skulle aldrig få för sig att göra något dumt eller elakt. Problemet är att jag blir nervös för hur hon taggar till, nervös och stundtals riktigt förbannad, vilket hon såklart som är mer känslig än mig känner av och så är cirkusen igång. Hon är så himla fin på träning och jag njuter av hur samarbetsvillig hon trots allt är och nu har vi ju kommit dit att tillochmed resorna ger mig gåshud av lycka, hon står som ett ljus vilket inte har varit fallet tidigare.
Frågan är om man helt enkelt ska strunta i tävlingar och försöka bara njuta av träningar och en väldigt rolig häst att rida, eller kämpa på och hoppas att min nervositet kan släppa och jag kan bjuda henne på mitt lugn..... Antagligen får det bli träning.
 
Har du provat mental träning? Kanske kan hjälpa dig på vägen :) Jag tycker nervositet är märkligt. Började ju själv rida och tävla i vuxen ålder och märker att min nervositet är mycket mindre än de som ridit längre än mig, iaf här i krokarna. Är precis som om de har mer krav på sig själva att prestera och därmed blir nervösa. Kanske är de präglade av ponnytiden som gav en annan press, ingen aning.
Kanske kan det bara hjälpa med att prata om det eller gå ner rejält i klasserna så det blir väldigt enkelt. Jag har ingen aning men jag tycker inte du ska sluta tävla :) @EllaBella
 
Håller med @Tessalonica mental träning är kanonbra o du kan köra det själv! Googla lite så kommer flera olika videos upp om hur man tränar sig själv att fokusera och då per automatik glömmer man nervositen. Jag blir alltid hypernervös inför banhoppningen, är min akilleshäl, och har lärt mig känna igen när jag blir extremt trött helt plötsligt, eller fastnar i tänket: Jag ska ALDRIG mer utsätta mig för detta, någon annan får rida min fina häst!, då tänker jag, ofta högt, nu är du nervös igen Monika, fokusera på banan, var är 1:an??? hur många språng till 2:an??? och när jag på nåt sätt gör mig själv medveten om varför jag mår som jag mår då blir allt lite bättre. Ju fler tävlingar jag gjort detta på desto bättre har det gått för mig i banhoppningen. Dressyr blir jag aldrig nervös över, för mig är det ju inte ett moment där jag sätter nån press på mig själv utan jag blir glad o lagom taggad när jag sitter upp. Så hitta nåt moment där du känner dig glad o lugn, fokusera sen på det vid framridningen och upprepa för dig själv att du KAN det här o det kommer gå bra!
 
19400063_10154756997747709_7818872440286822282_n.jpg


Vi har varit på samma tävling som Beata :) fast det gick inte lika bra för oss. Det är bara att konstatera att vi "föddes" i vinkelvolten och har fastnat där. Jag blir så otroligt nervös när vi kommer ut, benen känns som spaghetti och tårarna bränner bakom ögonlocken. Och detta känns som om det blir värre och värre, fast å andra sidan kommer det en tävling på "hundra" som känns bra. Men nu var det tokigt. Hästen är ju egentligen gudasnäll och skulle aldrig få för sig att göra något dumt eller elakt. Problemet är att jag blir nervös för hur hon taggar till, nervös och stundtals riktigt förbannad, vilket hon såklart som är mer känslig än mig känner av och så är cirkusen igång. Hon är så himla fin på träning och jag njuter av hur samarbetsvillig hon trots allt är och nu har vi ju kommit dit att tillochmed resorna ger mig gåshud av lycka, hon står som ett ljus vilket inte har varit fallet tidigare.
Frågan är om man helt enkelt ska strunta i tävlingar och försöka bara njuta av träningar och en väldigt rolig häst att rida, eller kämpa på och hoppas att min nervositet kan släppa och jag kan bjuda henne på mitt lugn..... Antagligen får det bli träning.
Jag fick lite fnatt :banghead: och plötsligt är jag anmäld till en tävling till :p. Är ju så lätt och trevligt när man sitter i köket o planerar.
Såg jag inte att du också är anmäld @EllaBella till Harplinge? Vi får väl peppa varandra ;)
Jag är inte nervös när jag väl sitter på hästen och börjar rida men när jag tävlade Rivica och trodde att hon skulle bli spänd och det skulle bli pannkaka blev jag i en dålig stämning som smittade av sig på henne och hon blev precis sån som jag inte ville. Det klarade jag inte av att lösa och till sist var det inte kul att rida henne alls :(.
 
Nej det finns både rätt o fel i @Maui s lånehästdeal. Rätt=De har en extrahäst som är som deras egen men har sluppit lägga ut inköpskostnad. Fel= Inget avtal omutifallatt hästägaren säljer hästen för flera 100 tusen tack vare Saras jobb med den.
Antagligen hade Sara inte fått låna hästen om hon hade tagit betalt per månad men ett litet kontrakt med provision på ev försäljning inom 1 år efter tillbakalämnande hade nog inte varit fel.
Nu får jag väl berätta att det finns med i kontraktet (om jag hittar det) att vi skulle få nån % om Ratzia säljs över ett visst belopp. Men ägaren trodde att hon var värd massa pengar som 6-åring utan att ha gjort ett dugg. Tror inte hon har en susning om vad en häst kostar idag.
Känns rätt bra att slippa pressen på att prestera som säkert skulle finnas om vi tog betalt. Nu kan hon vara min skogshäst om Sara reser bort i en månad utan att det spelar roll och jag kan även rida dressyr när det är ledigt från hopptävling.
Ägaren hoppas nog att Lennart L ska tycka att hon är en perfekt häst till Douglas och lägga ett enormt bud på henne :p men han trodde inte hon skulle komma runt 135 så det händer inte.
Ägaren är väldigt nöjd med att Sara rider för Lennart :D
 
Nu får jag väl berätta att det finns med i kontraktet (om jag hittar det) att vi skulle få nån % om Ratzia säljs över ett visst belopp. Men ägaren trodde att hon var värd massa pengar som 6-åring utan att ha gjort ett dugg. Tror inte hon har en susning om vad en häst kostar idag.
Känns rätt bra att slippa pressen på att prestera som säkert skulle finnas om vi tog betalt. Nu kan hon vara min skogshäst om Sara reser bort i en månad utan att det spelar roll och jag kan även rida dressyr när det är ledigt från hopptävling.
Ägaren hoppas nog att Lennart L ska tycka att hon är en perfekt häst till Douglas och lägga ett enormt bud på henne :p men han trodde inte hon skulle komma runt 135 så det händer inte.
Ägaren är väldigt nöjd med att Sara rider för Lennart :D

Och OJ vad jag inte hade postat såna här och liknande "heart to heart" på sociala media oavsett vad det må vara/vem man tror känner vem osv :confused::o
 
Senast ändrad:
19400063_10154756997747709_7818872440286822282_n.jpg


Vi har varit på samma tävling som Beata :) fast det gick inte lika bra för oss. Det är bara att konstatera att vi "föddes" i vinkelvolten och har fastnat där. Jag blir så otroligt nervös när vi kommer ut, benen känns som spaghetti och tårarna bränner bakom ögonlocken. Och detta känns som om det blir värre och värre, fast å andra sidan kommer det en tävling på "hundra" som känns bra. Men nu var det tokigt. Hästen är ju egentligen gudasnäll och skulle aldrig få för sig att göra något dumt eller elakt. Problemet är att jag blir nervös för hur hon taggar till, nervös och stundtals riktigt förbannad, vilket hon såklart som är mer känslig än mig känner av och så är cirkusen igång. Hon är så himla fin på träning och jag njuter av hur samarbetsvillig hon trots allt är och nu har vi ju kommit dit att tillochmed resorna ger mig gåshud av lycka, hon står som ett ljus vilket inte har varit fallet tidigare.
Frågan är om man helt enkelt ska strunta i tävlingar och försöka bara njuta av träningar och en väldigt rolig häst att rida, eller kämpa på och hoppas att min nervositet kan släppa och jag kan bjuda henne på mitt lugn..... Antagligen får det bli träning.

Vad tråkigt att du känner så!
Man måste ju inte tävla. Jag tex tävlar ju inte alls sen många år. Jag tränar dock oftast väldigt flitigt och har höga mål.

Men VILL du tävla så kanske du kan börja åka på programridningar och få träna på tävlingsridning på annat vis. En del gör det ju väldigt tävlingslikt.

Ni ser jättefina ut på bilden tycker jag!
 
Jag har varit borta mycket, haft mycket jobb och andra projekt. Så pålle har fått vila en hel del. Vi har iaf haft meeting här och alla banor och ridhus stängda.

Idag skulle jag visa de som ska ha hand om hästen under midsommar lite saker. Så vi var på väg ner till hagen. Då ser vi att shettisen rymt. När den såg oss komma blev den rädd att friheten var slut och fräste alltså in i min hästs hage, rätt igenom rätt maffiga taggbuskar som står utanför.
Väl inne i hagen stirrar den på min häst, som är rätt förvånad över intrånget, och sen jävlar skulle den göra upp på en gång vem som skulle chefa. Den knatade fram till min och försökte fösa bort honom. Han ville inte flytta sig/fattade inte och shettisen vänder arslet till, skriker och sparkar för allt vad den var värd. Min vände arslet mot den och började ladda. Jag vrålar hans namn och min studsar framåt och bråket bryts.
Sen nådde vi fram och kunde hålla borta min tills den lilla illasinnade shettisen var infångad och borttransporterad till mer säker hage.
Tur att vi hann bryta. Shettisen är så liten och oskodd. Så den borde inte kunna skada min så mycket. Men hade min skodda, starka och stora häst sopat på den hade det kunnat gå illa.
Hon är så jävla kaxig och morrhoppig den där lilla. I vanliga fall går hon med en valack på 180 som hon bossar över.
Jävla busponny! Den har haft fång med och ska INTE vara ute och mumsa gräs hur som helst.
 
Jag har varit borta mycket, haft mycket jobb och andra projekt. Så pålle har fått vila en hel del. Vi har iaf haft meeting här och alla banor och ridhus stängda.

Idag skulle jag visa de som ska ha hand om hästen under midsommar lite saker. Så vi var på väg ner till hagen. Då ser vi att shettisen rymt. När den såg oss komma blev den rädd att friheten var slut och fräste alltså in i min hästs hage, rätt igenom rätt maffiga taggbuskar som står utanför.
Väl inne i hagen stirrar den på min häst, som är rätt förvånad över intrånget, och sen jävlar skulle den göra upp på en gång vem som skulle chefa. Den knatade fram till min och försökte fösa bort honom. Han ville inte flytta sig/fattade inte och shettisen vänder arslet till, skriker och sparkar för allt vad den var värd. Min vände arslet mot den och började ladda. Jag vrålar hans namn och min studsar framåt och bråket bryts.
Sen nådde vi fram och kunde hålla borta min tills den lilla illasinnade shettisen var infångad och borttransporterad till mer säker hage.
Tur att vi hann bryta. Shettisen är så liten och oskodd. Så den borde inte kunna skada min så mycket. Men hade min skodda, starka och stora häst sopat på den hade det kunnat gå illa.
Hon är så jävla kaxig och morrhoppig den där lilla. I vanliga fall går hon med en valack på 180 som hon bossar över.
Jävla busponny! Den har haft fång med och ska INTE vara ute och mumsa gräs hur som helst.
Ha ha
Alltså shettisar, fy fan. Jag har ju två stycken och dom är gratis ganska ofta. :D
 
Vad tråkigt att du känner så!
Man måste ju inte tävla. Jag tex tävlar ju inte alls sen många år. Jag tränar dock oftast väldigt flitigt och har höga mål.

Men VILL du tävla så kanske du kan börja åka på programridningar och få träna på tävlingsridning på annat vis. En del gör det ju väldigt tävlingslikt.

Ni ser jättefina ut på bilden tycker jag!


Förlåt att jag öht kommenterar i denna tråd utifrån att lägga mig i tidigare osv, men ärligt så du har väl aldrig tävlat utifrån dina egna utsagor ? :confused:

Rätt ska väl ändå vara rätt ? :confused:
 
Jag har varit borta mycket, haft mycket jobb och andra projekt. Så pålle har fått vila en hel del. Vi har iaf haft meeting här och alla banor och ridhus stängda.

Idag skulle jag visa de som ska ha hand om hästen under midsommar lite saker. Så vi var på väg ner till hagen. Då ser vi att shettisen rymt. När den såg oss komma blev den rädd att friheten var slut och fräste alltså in i min hästs hage, rätt igenom rätt maffiga taggbuskar som står utanför.
Väl inne i hagen stirrar den på min häst, som är rätt förvånad över intrånget, och sen jävlar skulle den göra upp på en gång vem som skulle chefa. Den knatade fram till min och försökte fösa bort honom. Han ville inte flytta sig/fattade inte och shettisen vänder arslet till, skriker och sparkar för allt vad den var värd. Min vände arslet mot den och började ladda. Jag vrålar hans namn och min studsar framåt och bråket bryts.
Sen nådde vi fram och kunde hålla borta min tills den lilla illasinnade shettisen var infångad och borttransporterad till mer säker hage.
Tur att vi hann bryta. Shettisen är så liten och oskodd. Så den borde inte kunna skada min så mycket. Men hade min skodda, starka och stora häst sopat på den hade det kunnat gå illa.
Hon är så jävla kaxig och morrhoppig den där lilla. I vanliga fall går hon med en valack på 180 som hon bossar över.
Jävla busponny! Den har haft fång med och ska INTE vara ute och mumsa gräs hur som helst.

:rofl: Skönt att det gick bra.
 
Förlåt att jag öht kommenterar i denna tråd utifrån att lägga mig i tidigare osv, men ärligt så du har väl aldrig tävlat utifrån dina egna utsagor ? :confused:

Rätt ska väl ändå vara rätt ? :confused:

Jag har tävlat lite, väldigt lite som ung för typ 300 år sedan. Så jag tyckte jag uttryckte mig ärligt.
 
Ha ha
Alltså shettisar, fy fan. Jag har ju två stycken och dom är gratis ganska ofta. :D

Den här är bland de värsta jag träffat i morsket och hur illasinnad den kan vara. Men hon är ju pga sin ringa storlek på något vis charmig i sitt sätt. Det är bara vuxen rutinerad som hanterar henne. Så hon hålls ju hyfsat kort och skadar ingen iom det.
 
Den här är bland de värsta jag träffat i morsket och hur illasinnad den kan vara. Men hon är ju pga sin ringa storlek på något vis charmig i sitt sätt. Det är bara vuxen rutinerad som hanterar henne. Så hon hålls ju hyfsat kort och skadar ingen iom det.
Mina är ganska snälla, iallafall så länge som dom har vuxna ögon på sig, tittar man bort kommer jävulshornen fram.
Och kaxiga som tusan mot större hästar för att inte tala om på rymmen ungefär jämt.
Pust.
Men den ena shettisen var bra att ha när Stråla var liten, hon var den enda som uppfostrade slyngelungen.
Och så är dom ju söta :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
242
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 664
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 820
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp