Bukefalos 28 år!

Nu är det förkylt...

Kassiopeja

Trådstartare
... ja iaf i hundens näsa. Min Boxer rosslar, snörvlar och nyser och har sig (och säg nu inte att det är normalt för en Boxer... :smirk: ). Det är rätt lugnt när hon är inne, men så fort hon rör sig mycket eller när vi går ut så blir det värre. Näsan rinner inte, (iaf inte något färgat), och ögonen har inte klibbat igen men hon harklar sig och drar runt nåt i nosen och det låter för hemskt, som om hon håller på och kvävs i snor eller så? Hon är helt enkelt riktigt rejält förkyld. :(

Eftersom det här är första gången för mig, (och henne), med att en hund är så här förkyld så inser jag att jag inte har en aning om vad man "gör åt sånt" på hundar? :o Det enda jag vet är att hon absolut inte ska hälsa på andra hundar nu och att hon inte kan smitta mig, men att jag förmodligen har smittat henne... Räcker det med mycket vila, undvika fysisk aktivitet, undvika att vara utomhus i största möjliga mån och kanske ha ett täcke på när hon måste ut? Eller är det bara trams att undvika att vara ute? I vilket läge är det dags att kontakta veterinär?

/JES
förstahundsägare - javisst! :crazy:
 
Sv: Nu är det förkylt...

Nu är jag en hönsmatte, så jag hade nog ringt veterinären... Ialla fall för att kolla läget med honom. Men så har jag en suverän veterinär som alltid tar sig tid... ;)
 
Sv: Nu är det förkylt...

Är hon förkyld då? Eller kan det vara noskvalster? Ring veterinären!
 
Sv: Nu är det förkylt...

Det är ju det jag försöker fråga?? :mad:
Hur vet man om det "bara" är en enkel förkylning eller om det är noskvalster? Jag har alltså nu bedömt det som att det inte är särskilt allvarligt. Skulle det varit en unge vi pratade om hade h*n förmodligen fått gå till skolan, men inte hålla på med eventuella sportsaktiviteter på fritiden, om ni förstår hur jag menar?

Men om nu ingen vill/vågar svara i generella termer så skit i't då! Jag skulle självklart ta hunden till veterinär och inte posta ett inlägg här om jag trodde att det var något allvarligt fel på min hund. Det jag undrar är väl hur NI gör när era hundar blir snörvliga, OM de nu blir det? Om ni låter dem vara inne mycket och bara går ut för de nödvändiga behoven, etc., etc. Men om alla ringer veterinären så har jag väl fått mitt svar då. :confused:
*muttrar och stolpar ut härifrån*
/JES
som varken ringer vet. eller går till doktorn själv för skitsaker, sådeså! :cool:
 
Sv: Nu är det förkylt...

eftersom mina hundar aldrig har varit förkylda kan jag inte svara på hur det ser ut. dock har de haft noskvalster med bakåtnysningar.

/agge som tar det säkra före det osäkra och ringer vilket är nästan gratis

ps. du har väl tempat henne?
 
Sv: Nu är det förkylt...

Jag tippar på noskvalster!
Har aldrig varit med om en "förkyld" hund... :smirk:

Min ena hund har haft det och fast det smittar fick bara den "sjuka" tabletter mot det :confused:
Sedan efter första hunden hade gjort klar behanlingen (x antal tabl i tre dagar eller nå sånt) så fick andre hunden det... :smirk:
Då hade jag som tur va tabletter kvar så jag gav honom dom.

Hundar kan tydligen få det väldigt lätt! :(
Kan få smittan i nosen när dom går och nosar runt ute bara...

Sen så brukar jag inte heller ränna till doktorn så fort jag är lite krasslig, men att jämföra hundarna med en själv är väl lite tokigt :o

Nysningar, snörvel och snarkningar KAN vara tecken på allvarligare saker än kvalster... Speciellt om det blev lite värre vid motion.
Så, ETT samtal till veterinären skulle jag nog kosta på hunden i alla
fall. Dom brukar oftast vara gratis (i alla fall här där jag bor).
 
Sv: Nu är det förkylt...

Okej.. :o inte meningen att vara dum på nåt vis.. jag kände bara att jag inte fick några informativa svar. Hon hade ingen feber och helt normal sval, blöt nos och var pigg och åt bra och allt det där.. Nu, efter fyra dagars stillsamt inneliv, så har hon även slutat snörvla och ha sig.
Kan det fortfarande vara noskvalster då?? :crazy:
Vet. kommer ut och ska vaccinera hästarna rätt snart så jag kan ju be honom titta till hunden också samtidigt, men om man måste ta några nosprover eller blodprover eller så, så borde jag ju snarare ta henne till veterinär. :confused:
Men som sagt, just nu så varken nyser eller snörvlar hon längre.... :)
/JES
 
Sv: Nu är det förkylt...

Jo, det skulle fortfarande kunna vara noskvalster.
Det gick över för min hund oxå först.
Trodde som du att det kanske bara va nå "skit" i näsan.
Men efter ett tag kom det tillbaka och var värre! :crazy:
Han vart jättesnorig och det kom lite blod ur nosen! :eek:
Men när jag då for till vet så var det ändå ingen fara med det, det kunde tydligen bli så.
Jag trodde nosblodet kom längre in ifrån och vart skitskraj :cry: men det var "bara" slemhinnorna som blivit irriterade.

Men om det nu blir att hunden skulle få det igen tänker jag inte vänta!
Tyckte så synd om honom stackarn (drar mej själv i örat :mad: )

Tror att om det skulle vara förkylning så borde det väl kanske finnas fler symptomer... tro jag :D
Sen så är väl en "hundförkylning" lite ovanlig har jag för mej...

Hoppas det ordnar sej och inte är nå större fel i vilket fall! :)
 
Sv: Nu är det förkylt...

för att konstatera kvalsterna måste kunden sövas och spolas igenom i hela nosen, men det gör man normalt inte utan man ger tabletterna och ser om det går över.

hästveterinärer som bara sysslar med stordjur brukar inte vara några hejare på hundar. bättre att ringa och rådfråga närmaste smådjursveterinär. ett exempel bland många var när en kompis katt var rinnig i näsa och ögon, och då blev hennes kattungar ännu sjukare, stordjursvetten sa att det var inget att bry sig om. det visade sig vara kattsnuva och kostade en hel del att bli av med.
 
Sv: Nu är det förkylt...

Det behöver ju inte vara noskvalster det kan ju också var något som fastnat i näsan som irriterat, ett grässtrå tex. Jag tror aldrig jag har varit med om eller hört talas om en hund som är förkyld på "människovis".
Eftersom det gått över nu kan du förmodligen ta det lugnt, jag kan tänka mig att en boxer med sina korta näsgångar har väldigt lätt att få in skräp i nosen när de nosar runt.
 
Sv: Nu är det förkylt...

Lånar en knapp.

Noskvalster är ett stort gissel som är MYCKET vanligt. Problemet är att det är fruktansvärt smittosamt, och att massor av hundar inte visar några eller väldigt små symtom.

Kvalsterna smittar enligt forskarna oftast från nos på en hund till bakdelen på en annan, kvalsterna rör sig med en hastighet av en cm/sek så efter en dryg minut så är kvalstren framme i nosen på nästa hund.

Det finns egentligen ingen ordentlig analysmetod än att klyva skallen på en hund för att på ett säkert sätt konstatera förekomst av kvalster enligt forskarna, genomspolning av nosen ger inte ett tillräckligt noggrant resultat.
Detta innebär att man får lov att behandla på indikationer i många fall och inte på fakta.

Kvalstren kan leva i rätt miljö i tre till fýra veckor utanför värddjuret, detta innebär att allt i hundens omgivning måste saneras (bädd, bil, mattor, kojor mm. där hunden vistas), sanering med Tigunspray som köps hos vet. eller på apotek.

På jakthundar märks det väl att de inte fungerar i jakt, skillnaden brukar vara mycket stor efter behandling.
Eftersom så stor del av alla hundar har eländet utan symptom, så innebär det att jag får behandla mina hundar varje år, och då måsta alla mina hundar behandlas samtidigt. Detta trots att jag försöker undvika att hundarna träffar andra hundar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp