Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

hejjabara

Trådstartare
Har ett kallblod som är jättesnäll, lyssnar bra, följer min minsta vink, gör som man ber honom om i allting FÖRUTOM i hagen.
Varje morgon, och då menar jag varje morgon, så sticker han iväg i hagen och man lämnar att hänga efter tills man inte kan hålla honom längre. Han är STARK, och jag har inte hittat en enda person som har klarat av att hålla honom då han gör så här.
Scenariot varje morgon är följande: vi går till hagen, och jag tränar alltid samtidigt lite stanna, backa, gå, stanna, backa gå. Jag tränar "NH", eller vad ni nu vill kalla det (jag kallar det för "sunt förnuft"), med honom, och har gjort från dag 1.
Sen kommer vi till hagen, går in genom grinden (här brukar jag alltid kontrollera en sista gång med att stanna, backa och sen gå in), jag vänder honom med huvudet mot grinden, han är totalt lugn och avslappnad, och då jag ska knäppa loss grimskaftet så kastar han sig bakåt och far iväg. Är man då inte tillräckligt snabb med att få loss honom, så lämnar man att hänga efter. Han alltså backar i full fart tills han får en ur balans, man ramlar omkull och då vänder han och sticker iväg i full galopp. En gång kände jag då hans bakhov stampade ner precis bredvid min bröstkorg, då jag lämnade hänga efter honom! Det är farligt då han håller på så här! Idag slog jag huvudet rätt i en stor isbit, så jag har nu världens bula, en jäkla huvudvärk och jag fick dessutom något fel i nacken, tror att den blev "knäckt" då huvudet slog emot, och har en jäkla smärta i ryggen, eftersom jag landade med ett brak på höger sida. Som ni hör så är det inte lite styrka han sätter ner på att faktiskt komma loss.
Sen då man ska ha grimskaftet av honom så får man hålla på 1 timme innan man får av det. Om man inte har godis förstås, går allt så j**la bra hela tiden (jaa, jag är urless på det här beteendet, hör ni det kanske?) Nu har det gått så långt för mig så jag orkar inte med det här längre. Jag har försökt med "snälla" metoder, och inget har fungerat. Nu sitter jag och väger mellan att ta till lite mer brutala metoder för att få honom att sluta upp med detta en gång för alla, eller så säljs han. Jag ser inget roligt i att hålla på överhuvudtaget och jag orkar inte med sånt här beteende längre. I all annan hantering så har jag hans fulla uppmärksamhet och han lyder som en liten hundvalp. Han följer mig överallt och han lyssnar både från marken och från ryggen. Men det här med hagen.... nej, jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har försökt med repgrimma, kedja, godis, att försöka hålla emot och få honom ur balans, att ta på träns... men inget fungerar. Godis höll jag på med jättelänge, eftersom han då stod snällt och stilla, men genast jag försökte utan, så var det samma sak igen från dag 1. Ska jag verkligen behöva gå omkring med godis i fickorna vareviga dag, för att få honom att sluta upp med detta beteende? På något sätt känns inte det som en hållbar lösning heller, jag vill ju att han ska stå snällt tills han är lös och man ger honom lov att gå iväg. Och hur blir det då om jag någon gång flyttar honom till ett stall, där jag inte själv kan sköta utsläppen, ska jag då behöva säga till hästskötaren i det stallet att denne måste, måste, måste komma ihåg godis vareviga dag? Jag menar, dom har nog så mycket annat att tänka på i alla fall...
Tilläggas ska också, att kommer jag till hagen någon annan tidpunkt på dygnet, så kan jag ta fast honom hur lätt som helst. Men aldrig någonsin på morgonen.

Finns det någon på denna jord som kan ge mig tips på vad man ska göra? Vad kan man försöka med? Han får en sista chans nu, hjälper inget, så kommer jag att sälja honom, om jag hittar en ägare som passar, både för min egen och för hans skull. Kanske han kommer till någon som kan lära honom hur man ska uppföra sig med det här. För jag kan ju helt uppenbart inte det... Hittar jag ingen som verkligen kan ta itu med detta, så avlivar jag honom. Låter kanske hemskt, men hellre det än att något allvarligt ska hända. Detta problem kommer att sluta illa någon morgon, på något sätt, jag känner det på mig, och detta måste få ett stopp! Så hjälp mig nu! Hur tusan ska jag få ett slut på detta, en gång för alla?
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Om det funkar med godis så skulle jag använda mig av det tricket.
För övrigt så tror jag att det handlar om att han måste vakta sitt revir, kolla vem som varit i hans hage under natten (ingen naturligtvis).
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Hur länge höll du på med godis och NÄR fick han det?

Jag ger alltid godis när grimman är helt av. I början gav jag en godis först, för att visa att "jag har" och sedan efter jag tagit av grimman. Så snart man märker att han börjar förvänta sig godis så ger man bara efter man tagit av.
Sedan kanske man måste köra såhär i månader. Jag skulle tro att det är olika hur snabbt han börjar förutsätta att du har godis, man får ta det på känn.
Testa någon dag att inte ge alls när du släppt, och nästa dag ger du både före och efter.

Sedan låter det ju som att han är väldigt laddad när han kommer ut, om lösdrift inte är ett alternativ kanske man kan ändra utsläppsordningen? Han kanske behöver komma först ut? Det kanske inte får finnas hö i hagen vid utsläpp(om det gör det nu). Man kanske kan börja med rutinen att efter utsläpp så får han en tuss hö innanför grinden, så att han vet att det är mest värt att hänga kvar vid grinden.

Hoppas det löser sig för er, har du tagit hjälp av någon annan med det här? Ibland kan ett par friska ögon se andra saker och komma på andra idéer än man själv.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Det funkar alltså med godis? Ge honom en morotsslant efter att du tagit av grimman bara - och gör det varje gång. Det blir ju typ en morot i veckan, om ens det... inte direkt så att man blir ruinerad eller måste anstränga sig överdrivet.

Gissar att han är lite uppstressad på morgonen när han stått inne hela natten. Han stack gissningsvis iväg en gång (för att se om det funkade/för att han blev rädd för något/annat orsak...) och nu har beteendet blivit befäst.

I övrigt är han alltså lugn och säker? Varför bråka då - ge morotsslanten.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Jag höll på i ca 4-5 månader med godis, varje dag. I början gav jag en bit före och en bit efter, precis som du säger, bara för att visa att jag har godis. Sen hade jag godiset bara i handen, för att han skulle se att jag hade godis, men han fick det inte före han var lös. Till sist så fick han godiset då han var lös och jag fick klappa honom på halsen. Då fick han godis och så fick han sticka iväg. Men då man har godis så sticker han aldrig iväg, utan då står han där, snällt och lugnt, och då man går iväg så kommer han efter för att få mer godis. Då man går ut från hagen så står han vid grinden och väntar på mer godis, och då han märker att han inte får mer, så går han bara lugnt iväg. Aldrig något rusande då som då man är utan godis.
Han kommer alltid ut samtidigt som en annan häst, och de är de två första som går ut varje morgon (de går i samma hage) Den andra hästen släpps aldrig före min, just på grund av det här beteendet, utan den hästen släpps alltid efteråt, så det är inget sådant att han ska springa efter den. Den andra hästen står alltid lugnt och stilla och väntar, även fast min sticker iväg på det här viset, han rör aldrig en min.
I början gick han ut ensam, och då var det här beteendet nästan ännu värre, därför började den andra hästen komma ut samtidigt.

Jag har inte haft hjälp av någon annan med det här ännu, men jag vet en kvinna, inte långt ifrån stallet, som håller på med NH, drar kurser och liknande, som jag känner rätt så bra nu. Har funderat på att gå iväg dit någon dag och diskutera saken med henne, se vad hon säger, om hon kan komma med lite fiffiga tips. Måste bara se när hon är hemma (jobbar, har egna hästar samt drar kurser, så hon är sällan hemma)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Jaa, att jag skulle bli ruinerad av det är inget jag oroar mig för ;) Har bara funderat just på den saken om det är en hållbar lösning i längden, just i fall att jag inte kan släppa ut honom själv på morgonen. Om den som då släpper ut inte kommer ihåg godiset och något riktigt allvarligt händer, så skulle det kännas hemskt för mig att veta att det är mitt fel att det har hänt. Skulle inte kunna förlåta mig själv för en sådan sak....
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Jag tror att risken är ganska liten att han drar iväg om någon glömt godis en dag, han märker ju det först när han är lös, att han inte får nått?
Och om man informerar alla om att det är viktigt att göra såhär så tror jag det är ganska liten risk att folk glömmer ofta.
Du kan väl bara be om att få veta om någon glömt att ge, då kan du ta en extra sväng och släppa honom och ge både före och efter, för att påminna.

Det kanske tar ett år, eller längre, men jag tror nog att han kommer bli mindre känslig för slarv. Personligen så har jag typ alltid lite godisskrufs i fickan, ofta räcker det ju med att de TROR att de fått nått. Jag kan komma ganska långt med bara godisdamm på min ponny :angel:
Personligen tycker jag det är enklast med torra små pellets, då kan man alltid ha i fickan och de möglar inte ihop om de blir liggande.

Om hästen i övrigt är så fin som det låter så tycker jag att det kan vara värt att göra den här ganska enkla saken för honom :idea:
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Håller med övriga här om godis. Har själv hästar som får varsina äpplen vid utsläpp. Mitt lilla sto är en lättstressad individ och kunde i början jag hade henne inte stå stilla och vänta tills grimman var av. Nu har det blivit rutin att vänta tills jag öppnat grinden, gå in, vända runt, vänta tills grinden är stängd, ta av grimman och sedan få äpplet. Står ofta kvar efter detta - det kan ju komma något mer :-) - innan hon går sin väg. Även med min andra häst utförs denna procedur även om det egentligen inte behövs men tycker att det blir en bra start på dagen och lite mysigt också att kunna ge en extra klapp innan man fortsätter med annat.

Skulle du eller medhjälpare glömma godiset kanske du kan hinna koppla loss grimskaftet och låta grimman vara på tills han lugnat ner sig? Är själv inte förtjust i grimma i hagen men tillfälligtvis kanske man får ta det och sedan locka på honom lite senare och då ta av den. Du skulle också kunna göra så att du inte sätter fast grimskaftet med haken (just bara vid detta utsläpp - inte annars) utan istället trä änden utan hake genom ringen i grimman. Håll sedan i båda ändarna men den med haken längst in i handen. Skulle han dra iväg löper grimskaftet ur ringen och du har kvar det i handen istället. Vore synd att sälja hästen eftersom han verkar funka så bra annars. Låter ju ändå som att han är värd att jobba med men självklart får man avväga när risken för att man blir skadad är för stor. Hoppas du hittar någon bra lösning på det hela.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Hej
Nu vet jag inte hur stor hage du har, men funderade på om du helt enkelt ska bygga en pytteliten hage innanför grinden där du släpper honom.
Så att om han kastar sig iväg, så kommer han faktiskt inte längre. Och utifårn där fortsätta att träna som tidigare nämnts i tråden.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Jaa, kanske du/ni har rätt... Tror jag ska ta upp godiset igen med honom, förhoppningsvis så blir han så van med godiset till sist att han glömmer bort att hålla på så här. Och roligare är det ju nog att ha godis i fickan, än att bli runt släpad vareviga morgon och ha ont precis överallt :grin:
Ah! Pellets, det har jag inte ens tänkt på :idea: Det måst jag testa. De blir ju inte dåliga, så då kan man ju alltid ha dem i fickan, precis som du säger. Ibland undrar man ju nog om hjärnan fungerar överhuvudtaget :o :D
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Hmm, det var faktiskt ingen dum idé.... Då skulle han ju inte klara av att släpa runt med folk, om han trots godis någon dag skulle sticka i alla fall :idea:
Hagen är ju rätt stor, så han slipper att kuta precis så snabbt han bara orkar då han sticker.
Detta ska jag absolut fixa! Tack för ditt svar! :bow:
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Så här började min unghäst göra när jag släppte honom i sommarhagen en dag.
Just den första gången han gjorde det var första gången som dom skulle gå i sommarhagarna och han var taggad och slet sig.
Sen blev det en vana.. Han gör det dock endast i sommarhagen. Och nu endast ca 5 första dagarna man släpper honom. Men det är sååå irriterande faran med honom är dock att han också drar några brall samtidigt och det är inte så trevligt att ha bakhovarna i höjd med ansiktet.

I somras bestämde jag mig för att vänja mig av med det här betendet och började även med godis. Han blir väldigt lätt motiverad med godis. Och det funkar riktigt bra. Hellre godis än att ha vinande bakhovar vid ansiktet!

Jag tycker absolut inte att det ska ge upp och sälja honom om detta är det enda problemet även om jag vet hur sjukt irriterande det är.. Utan fortsätt med godis! Du kanske till och med kan ha en hink med lock på utanför hagen så du kan plocka upp en näve innan du går in hagen? Då finns ju inte risken att man glömmer heller. Även om det kanske är lite knöligt.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Tills du fått ordning på det - trä bara igenom grimskaftet i grimman och håll i båda ändar. När han drar så kan du då bara släppa i ena änden så glider grimskaftet loss. På det sättet slipper du "knäppa-loss-momentet" och du slipper en häst som rusar runt med ett grimskaft på i hagen.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Testa ett dubbelslaget rep genom grimman, vid grinden släpper du ena ändan och vänder dig om och går. Om det funkar så som jag tänker så borde han bli överraskadöver att du bara vänder och går utan hela "knäppa loss" peocessen.
Annars skulle ha samma typ av ledrep i en kapson genom främsta ringen, då får man bättre krafft och kan dra runt hästen, kanske... Annrs skulle jag ta hästen till en riktigt duktig hästkunnig, typ Ellen Ofstad och se var det brister!
Lycka till!
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Hej
Nu vet jag inte hur stor hage du har, men funderade på om du helt enkelt ska bygga en pytteliten hage innanför grinden där du släpper honom.
Så att om han kastar sig iväg, så kommer han faktiskt inte längre. Och utifårn där fortsätta att träna som tidigare nämnts i tråden.

D hade jag testat. Sålänge hästen inte står kvar utan kastar sig så får den gå kvar i pyttefållan. Hade satt ett balband i grimskaftet så d bara är att släppa. Hålla kvar har ju inte funkat hittills.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Varför skaffar du inte ett sådant grimmskaft med en sådan säkerhetshake, den "drar" ju ur sig själv om hästen rycker, just för att den ska komma loss om den t.ex. fastnar eller får panik. Sådana här är ju så vanliga t.ex. där man ställer upp sin häst i stallgången för att göra den i ordning...
Menar inte att detta löser problemet, mer att du slipper ligga släpandess bakom hästen... :)

Menar en sådan här hake:
14630000-origpic-212533.jpg
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Varför skaffar du inte ett sådant grimmskaft med en sådan säkerhetshake, den "drar" ju ur sig själv om hästen rycker, just för att den ska komma loss om den t.ex. fastnar eller får panik. Sådana här är ju så vanliga t.ex. där man ställer upp sin häst i stallgången för att göra den i ordning...
Menar inte att detta löser problemet, mer att du slipper ligga släpandess bakom hästen... :)

Menar en sådan här hake:
14630000-origpic-212533.jpg

Nej den drar inte upp sig själv, man måste komma åt att dra tag i den flyttbara delen.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Tills du fått ordning på det - trä bara igenom grimskaftet i grimman och håll i båda ändar. När han drar så kan du då bara släppa i ena änden så glider grimskaftet loss. På det sättet slipper du "knäppa-loss-momentet" och du slipper en häst som rusar runt med ett grimskaft på i hagen.

Så här har jag gjort, i de fall min häst haft perioder av "pensionärstrots" och även med andra hästar, som har för bråttom. Funkar jättebra.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

KL

Hur många timmar om dagen går han ute? Har han hagsällskap? Ligger frukosten i hagen när han kommer ut?
Jag tycker som nämnts tidigare, en "extra" hage innanför grinden och alltid ha godis i fickorna. Jag hade kunnat tycka att det vore värt det om det är enda problemet med hästen. Kan vara fiffigt att hitta någon bra låda eller liknande att ha vid hagen där du kan ha lite pellets eller liknande som nödfall om man glömmer. Pellets håller dig förvisso inte så länge utomhus om det är mkt fukt i luften, men kanske finns något annat :)
Jag förstår förslagen på lösningar "sålänge" så att du slipper fara efter, men det kan också befästa beteendet ännu mer, då slipper han ju både dig och grimskaftet när han gör så. Inte lätt att få ner stolpar i backen nu men plaststolpar och lite tråd går snabbt och enkelt att slänga upp :) Visa honom tråden innan du stänger grinden och börjar "ta-av-grimskaft-processen", så att han ser den ordentligt.

Tycker det verkar som ett typiskt exempel av ett beteende som är värt att bryta för godis, men utan belöning gör det ju inte honom någon nytta att vänta på dig ;)
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Tills du fått ordning på det - trä bara igenom grimskaftet i grimman och håll i båda ändar. När han drar så kan du då bara släppa i ena änden så glider grimskaftet loss. På det sättet slipper du "knäppa-loss-momentet" och du slipper en häst som rusar runt med ett grimskaft på i hagen.

Precis...

Och ge godis. Gör det som funkar. Inget mer med det. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 334
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 333
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp