nu är jag less på vagnar

Ajabaja

Trådstartare
Jag är väl allmänt omotiverad just nu, men det känns inge kul med körningen nu..
Jag renoverade upp min gamla roslagsrockard (10år gammal) och köpte nytt fint sele i somras. Men jag har bara kört med dessa knappt 5 gånger. Istället har ponnyn fått gå som handhäst eller så har jag kört honom med speedcarten och travselet. Känns så trist när jag nu har så bra utrustning, men ändå känner att den inte är rätt. Problemet: Roslagsvagenen är alldeles för tung, bökig och något felavvägd för min storlek av shettis.
På sommaren kör jag på grusväger, på hösten på stubbåker & vinter & vår på ridvägar, ängar och lite i skogen där man kommer fram mellan träden. Rockarden skramlar & låter massor på stubbåkrarna, tung & obekväm. Det vore otänkbart att ta den genom skogen, för skulle vi komma till ett stopp så orkar jag varken lyfta den eller flytta den. Detta blir även ett problem när vi ska vända på små ytor eftersom jag inte kan hjälpa stackarn. Ponnyn är dessutom 20 år nu & har ingen lust att tokdra längre. Speedcarten drar han med glädje trots det dåliga selet & att vagnen är lite stor.

Så! Jag tänker sälja min fina roslagsrockard & köpa en ny tvåsitsig vagn. Vad tycker ni att jag ska köpa för något? Jag har egentligen inga pengar att lägga mellan så det måste vara en vagn som kostar vad jag får för roslagsrockarden. Hur är de nyare roslagsrockarderna? Tunga? (såg en relativt billig på nätet nyligen..)

Speedcarten tänkte jag bygga om lite & fixa till & ha till c-ponnyn som första vagn nu när han körs in eftersom den ändå är så stor.

:bump::bump:
 
Sv: nu är jag less på vagnar

Satsa på en fyrhjulsvagn istället. Den är betydligt lättare att dra och svänga med! Vill du köra med en 2 hjuling så kan du väl ta speedcarten som funkar bra.
 
Sv: nu är jag less på vagnar

Varför inte köra med speedcarten om ni trivs med den? Du kan ju dessutom modifiera den ganska enkelt så att du kan använda en vanlig sele till den om du vill.

Sätt linhjul som en "draglina" (vanligt rep) löper genom och fram till bröstan. Då får du nästan samma effekt som om du har svängel. Inte lika bra men klart acceptabelt enligt min uppfattning i vart fall. Voila - vagnen går att använda med vanlig sele och du kan använda din sele och den lätta vagnen.

Ska du köpa en annan vagn förordar även jag en fyrhjulsvagn. Finns lätta och smidiga sådana också. Med en sådan behöver man inte bekymra sig om avvägning och liknande utan "bara" om draglinjen i princip.
 

Liknande trådar

Körning Kommer ni ihåg mig med den musblacka fjordingen? Vi fick ju till sist fram papprena på henne och istället för att vara 12 år visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 039
Senast: gadriel
·
Körning Mycket inkörningstrådar nu, hoppas det inte blir tjatigt! Jag har lite funderingar: Jag håller på att köra in min syster b/c-ponny...
Svar
5
· Visningar
1 103
Senast: Fia-Lina
·
Körning Hej! Då det nu ser ut som om jag kommer hålla fast vid min shettisgrabb & inte skaffa mig stor häst igen, men är tävlingssugen så måste...
2
Svar
25
· Visningar
4 034
Senast: RebeckaKihlberg
·
M
Körning Arbetsrubrik: Rädslor i/med vagn *suck* eller är hamstrar lättare? Han är inte bakrädd, inte tillstymelse till reaktion där inte...
2
Svar
31
· Visningar
2 727
Senast: mizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp