Nu är tandj****n av! Självrisk?

Is

Trådstartare
Ja jag tror jag skrev någon stans här när vi va till tandläkare med Basse för kanske 6 veckor sedan, anledningen var att Basse då hade en mindre fraktur på en hörntand.

Hörntanden har varit stygg redan från början pga en olycka när han var liten. Dvs han fick ett bett över nosen när han fortfarande hade mjölktänderna kvar och sedan var det lite problem med just det tandbytet så när tanden växte ut såg den inte riktigt okej ut (brun och skrovlig).

Hursom när vi va hos tandläkaren röntgade dom tanden och sa sedan att det inte var några problem med den, frakturen var så liten att dom inte ansåg det nödvändigt att åtgärda utan putsade bara upp tanden något. I morse kommer Basse upp i sängen och vi upptäcker att hörntanden är nästan helt borta dvs den har gått rakt av vid tandköttet.

Han har inte jagat sedan helgen och jag är typ 95% säker på att han hade hörntanden igår morse eftersom jag då gav honom en sådan där pasta spruta för lös mage (som han däremot har varit sedan söndagens jakt men har ätit mer än bra hela tiden) i just den sidan där tanden nu är av.

Men till frågan, finns det någon chans att vi får detta på garanti (alltså inte behöver betala den fasta självrisken igen)? Jag vill ju naturligtvis tro att det inte är en slump att just den tanden gick av, speciellt inte så tätt inpå den tidigare frakturen, men kan ju inte neka till att han kan ha varit allt för nära Björn/älg ( kom tillbaka halt för två veckor sedan) som då bildat en ny spricka i tanden som nu gav upp.
Ska ringa och prata med försäkringsbolaget och veterinären bara dom öppnar men ville skriva av mig lite och se om någon där ute har några tips och erfarenheter att dela med sig.
 
Mitt försäkringsbolag (agria) täckte kostnaden för att dra ut 3 tänder med frakturer på min förra hund men självrisken fick jag såklart betala själv. Vet inte riktigt varför du inte skulle göra det om det gått mer än 100 dagar sedan ni utnyttjade försäkringen sist?
 
Kollade idag och det var 125 dagar som gällde så det borde vara lugnt trots 14 dagars väntetid till tandläkaren. Det jag tänkte va att man brukar ju bara betala självrisken en gång om man är inne med samma skada flera gånger(fast det är troligen dessa 125 dagar jag syftar på men jag har trott att det bara gällde om det var samma skada dvs att jag fick betala ny självrisk om hunden kom in med en ny skada/annan åkomma) men det ser ut som att det inte spelade någon roll vad jag förstod bara det är inom dessa 125 dagarna så vi hållet tummarna för att så är fallet.

Dom tyckte iaf att vi skulle fortsätta jaga med hunden och bara höra av oss om han behövde smärtlindring, så antar att det bara är jag som är lite nojig i det avseendet men sambon blev ju nöjd.
 
Det är 125 dagar som gäller oavsett om det är samma sjukdom/skada hela tiden eller olika. Kommer du över på dag 126 får du börja om med ny självrisk, så se upp med datum för eventuella återbesök.

Tänk på att få tandintyg om du t ex ställer ut eller deltar i något annat där tandstatusen kontrolleras.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 028
Senast: LenaH
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 278
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 839
Senast: vtok
·
Kropp & Själ I dag blev de bestämt att jag måste göra ett kirurgiskt ingrepp för att bli av med tandfickor längst bak. Jag har gått hos tandhygienist...
Svar
3
· Visningar
1 357
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp