Nu är jag förbaskad på riktigt!!!

Sv: Nu är jag förbaskad på riktigt!!!

Ja det var ju bra att det slutade relativt bra i alla fall! Det kunde ju som sagt gått värre, men ändå en ganska onödig grej.

Ja människor är en märklig art..

Behandla andra som man vill bli behandlad själv, vart har de tagit vägen!?

jag ska arligt talat erkanna att hade jag varit du hade jag varit flyjavlar forbannad. Och troligen inte heller helt lattforstaelig.... bleh. Men kan tyvarr inte komma med nagra kloka tankar ar jag radd.

Jag har iaf tappat tron på att man är härskare på egen gård... Så mycket onödigt tjafs som lätt kunnat avhjälpas med ett kort meddelande. Dessutom har unghingsten efter det här hände blivit väldigt väldigt rädd om huvudet igen :(. Ett problem jag jobbat med sen han kom hit och som blivit så himla mkt bättre

kan ge dig ett tips: skaffa en stor ouppfostrad, dregglande, hoppande manniskokar hund! ;) Hehehe.. det verkar funka utmarkt namligen.. ouppfostrade skuttiga hundar verkar vara mer avskrackande an man kan tro.. lol Radda om kladerna kanske? ;)

Har borta ar det lite skillnad, pa gott o ont, trespassing ses inte med blida ogon - tom de inackorderingar vi har skulle forlora ratten att ga in i hagen till sina hastar om vi satter upp en "trespassing forbidden" skylt har. Markagarens ord ar lag, de enda som ar "Fria" fran det ar de narmaste nara familjemedlemmarna (som i de flesta fall bor dar anda..)

Nu hör det inte riktigt till tråden. Men markägarnas situation i Nordamerika är bara på ont i förhållande till det eminenta system vi har i Sverige, där marken tillhör oss alla för fritidsbruk. Det är en oerhört viktig del av vårt land, att äganderätten är väl begränsad.

Jag kan nog faktiskt inte hitta ett enda litet bra skäl till att någon människa ska få bli envåldshärskare på sin markplätt.

..vill du diskutera pros and cons sa ar du valkommen att pm:a. Det ar faktiskt javligt skont att ha en lag som backar en att folk inte far knalla in i ens hagar hur som helst som i sverige, eller var tradgard eller.. :P Men som sagt: Vill du diskutera det ar du valkommen att ta det pa pm.

Japp det är ju skönt för de som äger mark, mycket mark företrädelsevis men inte är det fördel för någon annan inte.

Det hör till god ton att meddela i förväg när det kommer någon, men det är kanske gjort? Ägaren kan ju inte veta att du inte har något att dölja och om veterinärbesiktningen är görs för att kolla "efter skicket" när hästen varit utackorderad hade jag difinitivt inte velat blanda in stallägaren om jag kunde undvika, mer ärn att meddela tider och att någon dyker upp.

Håller helt med dig!

Att delge all relevant information innan man ställer en fråga hjälper.

Många ser framför sig sitt eget inackorderingsstall där man inte behöver kontakta stallägaren varje gång man ska ringa veterinär, hovslagare, tränare osv.

Alltså blir frågan väldigt underlig och du framstår som rabiat.

Om du istället beskriver hur det är uppbyggt och vad som är överenskommet så blir det lättare att få svar som är relevanta.

:)

Jag tänker inte snärja in mig i detta juridiska runt i kring detta, som tydligen är väldigt avancerat :cool: utan jag vill bara säga att jag förstår dig!

Jag vill inte ha folk springandes i stallet eller på min gård och om jag mot förmodan skulle ta en inackordering så vill jag absolut bli informerad om ifall "okända" personer ska komma och hantera deras hästar, eller vid händelser som veterinärbesiktningar, hovslagare, spekulanter osv (akuta situationer bortsett givetvis). Nu vet jag att jag måste skriva in det uttryckligen i kontraktet också. Alltid lär man sig något nytt, snart får man väl ha en meter långa kontrakt för varenda tänkbar händelse :grin: Förstår inte vad som hände med vanligt hyfs och sunt förnuft?

:bow::bow: Kunde inte skrivit det bättre själv. Förstår TS fullständigt. Jag hade kännt mig som en dörrmatta. Är det tacken för att man ställer upp och tar hand om andras djur (man blir ju inte rik i detta yrket). Jag hade också blivit helarg. Det kan ju bli kaos om man tar ut vissa pållar ur en hage. Sedan om det är misstro bakom kan man ju masa sig dit som ägare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Edla
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 260
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka