Sv: Nu även könslängdskillnaderna en social konstruktion...
Upplever inte att jag har påstått att man kan göra det i varje enskilt fall (utan snarare att det är så man gör när man ska könsbestämma barn med oklart kön). Sen kan det ju alltid finnas fall där det inte fungerar och hjärnan utvecklat drag från både typiska flick och pojkhjärnor. Men om jag påstått att det fungerar i varje enskilt fall så har jag varit otydlig.
Men varför kollar du inte hur man gör det istället? Det var mycket enklare och snabbare att få fram än att försöka rensa mellan olika artiklar
http://www.skane.se/Public/SUS_exte...inologi/Handlingsprogram_oklart_kon100525.pdf
http://www.bup.se/sv/Utvecklingsarbete/Forskning/Pagaende-forskningsprojekt/
Man verkar kolla massor av olika saker hos barnet, från genetik till vilka könsdelar som finns osv. Men de verkar inte kolla hjärnan eller göra ngt slags scanning (om jag inte skummat helt fel).
Vidare -en av de nämnda orsakerna till att tex en flicka kunde få osäkert kön är om hon fått mycket testosteron i fosterlivet som påverkat könsdelarna. Om det funnes/finns skillnad i hjärnan hos flickor och pojkar är det ju helt meningslöst att i så fall kontrollera hjärnan -som också skulle ha blivit påverkad av testosteronet.
Fortsättningsvis, enda artikeln jag kunde hitta om skillnader i hjärnan mellan pojk och flickfoster var en om att flickor (genomsnittligen antar jag) i vissa fosterstadier ligger ett par månader före i hjärnans utveckling forskarna gissar -så att de bättre kan klara att bli födda för tidigt. (vilket de iofs gör, alltså överlever bättre, men jag har ingen aning om varför). En annan artikel skrev ngt om att samma saker hände i olika takt. Men jag såg aldrig närmre på om det är utstickande extrema artiklar eller mainstream.
Men låt säga att den genomsnittliga pojk och flickbebin hade lite olika hjärnor. De skulle fortfarande sannolikt inte vara "rosa" och "ljusblå", det skulle vara en murrig blandning där de allra mest "rosa" oftast är flickor och de allra mest "ljusblå" oftast är pojkar

medan de flesta skulle vara lite mer "rosa" här och lite mer "blå" där. Dvs troligen helt oanvändbart i könsbestämning.
Din eventuella önskan och dröm om en äkta kvinna och husmor som är född på det viset får du nog tyvärr överge. Läs lite historia och inse att 50-talet och mitten 1800-talet är de tider som hon härskat. Kvinnor är bara människor precis som alla andra... (till och med nära 50% av människorna) inte en skum minoritet eller ngt speciellt.
Självklart kommer det alltid finnas kvinnor (och män) som är äkta husmödrar

speciellt om vi alla får välja våra intressen, oroa dig inte.