Nu behöver jag era bästa "sova hela natten tips"

Alindra2000

Trådstartare
Det börjar bli helt outhärdligt att inte få sova om nätterna. På 20 månader har vi inte fått sova en enda natt och nu senaste 3 mån har det blivit värre. Han somnar som en klocka 19:30 i sin säng och sover bra till ca kl.23, sen börjar han bli orolig och vi får ge nappen 2-6ggr fram till ca 01-01:30. Sen börjar det… Han ställer sig och skriker för att få komma upp (han vill inte upp till vår säng utan vill upp för att leka).

Enda chansen att få honom att somna om är att ge välling (Det funkar ibland, men oftast tar han vällingen och så fort den är slut vill han gå upp iaf).

Vi har testat ”allt” känns det som. Det senaste nu har varit att han får extra kvällsmål och att vi inte tar upp honom utan istället lägger oss bredvid och försöker få honom att somna om (från det att han blir ledsen). Det gör ont i hjärtat att han är så ledsen men försöker ändå stå på oss, dock är han minst lika envis och blir bara mer och mer upprörd över att inte få gå upp. Han är vaken 2h-4h från 1 på natten och går aldrig upp senare än 05.30...

Dagtid är det inga som helst problem, han är pigg och glad (helt obegripligt med tanke på hur lite han sover), lyssnar bra för att vara så liten, äter frukost/mellis/lunch/mellis/middag/extramål, lär sig saker fort och pratar redan en hel del.

Vad ska vi göra? Några tips?
 
Sover han något på dagen?
Ja, han sover ca 1h mellan 11-12 (då väcker vi honom). Vi har testat att han inte sov alls på dagen, det ledde till väldigt många tårar och sen sov han ändå inte bättre på nätterna (vi testade iof bara 4 dagar). På förskolan vet jag inte alls hur det skulle funka för dem om han inte fick sova den där timmen på dagen, dels för att han skulle vara väldigt ledsen och dels för att alla andra i den byggnaden han går sover den tiden.
 
Men varför stoppa i säng så tidigt? Är det en 20 månaders barn vi pratar om? Ha nära, låt vara vaken längre på kvällen så kanske hen sover längre på natten. Eller går ni själva och lägger er halv åtta?
Sen har nog mina sovit i våran säng än så länge vid den åldern så de har liksom aldrig haft någon anledning att vakna till. Sen sov kanske inte jag så bra, men det blev lugnare totalt i familjen. ;)
 
Kan han få sova så länge han behöver på dagen och få somna senare på kvällen?

Har ni testat att sova tillsammans hela nätterna, så han alltid får ligga i er säng?

Hoppas ni hittar en lösning som passar er!
 
Jag funderade också på det! Han kanske inte behöver så många timmar? Sen kvällsmål o sånt tänker jag att man inte ska ge mål med för mkt energi?
Jag har läst att man sover gott på protein så jag brukar se till att vårt sista mål är ett "proteinmål".
 
Som de andra säger - lägg honom senare.

Grannen brukar klaga på att deras ungar vaknar vid 5-6 på helgerna, men alltså, lägger man dem vid 18.30 är det ju inte jättekonstigt. :meh: De kan ju inte sova hur många timmar som helst liksom.

Vår son är 4 år och vi har typ aldrig lagt honom innan 21. Han vaknar alltid runt 8-9 om vi inte ska upp till förskolan. (Däremot har han alltid fått sova middag om han velat.)
Vår 7-månaders lägger sig runt 21.30 och vaknar vid 9-10 ungefär, passar oss perfekt! :)
 
Men varför stoppa i säng så tidigt? Är det en 20 månaders barn vi pratar om? Ha nära, låt vara vaken längre på kvällen så kanske hen sover längre på natten. Eller går ni själva och lägger er halv åtta?
Sen har nog mina sovit i våran säng än så länge vid den åldern så de har liksom aldrig haft någon anledning att vakna till. Sen sov kanske inte jag så bra, men det blev lugnare totalt i familjen. ;)

Japp, han är drygt 20 månader. Han är jättetrött vid den tiden och vill själv få sova. Vi har testat att lägga honom olika tider/hålla uppe senare men han vaknar alltid efter några h och vill gå upp oavsett läggningstid. Det är mer som att han inte kan sova mer än några h i taget.

Det hjälper inte att han får sova hos oss heller (han sover bättre i sin säng och han vaknar för att han vill gå upp). Men hade det hjälpt så hade jag mer än gärna gjort som du och sovit lite sämre...:)
 
Som de andra säger - lägg honom senare.

Grannen brukar klaga på att deras ungar vaknar vid 5-6 på helgerna, men alltså, lägger man dem vid 18.30 är det ju inte jättekonstigt. :meh: De kan ju inte sova hur många timmar som helst liksom.

Hade han sovit mer då hade jag absolut hållit honom vaken till senare. Men han vaknar oavsett efter några få timmar.. dvs för att få honom att sova till 05 skulle vi få lägga honom 24-01 tiden.. Har pratat med bvc också och de har liksom inga råd kvar mer än "att det kommer nog ge sig med tiden".
 
Jag har läst att man sover gott på protein så jag brukar se till att vårt sista mål är ett "proteinmål".
Ja, så har jag också lärt mig! Mera kolhydrater/energi på fm och mera protein på kvällen! Energin behöver man på dagtid, inte på kvällen :)
 
Hade han sovit mer då hade jag absolut hållit honom vaken till senare. Men han vaknar oavsett efter några få timmar.. dvs för att få honom att sova till 05 skulle vi få lägga honom 24-01 tiden.. Har pratat med bvc också och de har liksom inga råd kvar mer än "att det kommer nog ge sig med tiden".
Kan inte vissa allergier ge liknande symptom? Har för mig att jag har läst det någonstans men jag är lite osäker på hur mer exakt det visar sig.
 
Gör i ordning ett rum där ni bara har en (bekväm) madrass på golvet. Dit går den ena föräldern med barnet när det vill gå upp. Barnet kan vara vaket om det vill men det finns inga leksaker eller så i rummet utan bara en förälder och en säng. Se till att rummet är så långt från föräldrasovrummet som möjligt.
Den andra föräldern stoppar i öronproppar och sover resten av natten. Naturligtvis tar man varannan natt.

Jag hade puttat på middagsvilan till 12.30 och låtit honom sova en bra stund då. Och sen inte lagt för kvällen förrän vid 21.
 
En kompis barn vaknade hela tiden nattetid o ville också gå upp. Efter 8 månader av noll sömn för hennes del (ensamstående) fick hon rådet att blanda omega3 i vällingen på kvällen samt ge Ipren. O det gjorde susen, sov mycket bättre sen. Kan va värt att prova?
 
En kompis barn vaknade hela tiden nattetid o ville också gå upp. Efter 8 månader av noll sömn för hennes del (ensamstående) fick hon rådet att blanda omega3 i vällingen på kvällen samt ge Ipren. O det gjorde susen, sov mycket bättre sen. Kan va värt att prova?

Ipren känns inte som något bra att ge regelbundet till ett litet barn.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 399
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 318
Senast: cherie
·
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 114
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp