Nu behöver jag eran hjälp!!

Ida_79

Trådstartare
Jag har precis fått hem min nya häst,vbl valack 7år.. Haft han i ca 5-6 veckor!! Han är inte mkt hanterad,inte inriden eller inkörd eller ens tömkörd!! Han har gått i en hage i 7 år tillsammans med sin mamma o pappa!! Blivit bortskämd,gjort som han vill,behandlats som en knä hund!! Aldrig stått i stall!! Jag har problem med honom!!

När jag ska leda honom så skiter han i vart jag vill gå,han kör ner huvudet o möjer på!! Jag hoppar framför honom o vissar att han ska stanna,vilket han skiter i fullständigt.. Med träns går det inte heller!!
Jag vill juh kuna leda honom till o från stallet o när vi ska ut o gå!! ÖMÖJLIGT.. kan tillägga att han är ca 175cm hög!! Ganska så biffig!!

Så vad ska jag göra?? Hingstkedja?
Har ngn ngt förslag på vad jag ska göra?
Kom gärna med tips o ide´er!!!!:( :confused: :crazy: :eek: :o
 
Sv: Nu behöver jag eran hjälp!!

Det där låter farligt och inget du ska ge dig på själv. Ta hjälp av en erfaren tränare i början!
 
Sv: Nu behöver jag eran hjälp!!

jo han är lite otäck fast inte så jag är rädd för honom!!! har hanterat många hästar o ridit in,men ingen som denna...
 
Sv: Nu behöver jag eran hjälp!!

Börja från början med honom! Lär honom det som du skulle lärt en fölis.
Han behöver säkert lära sig att bli ledd. Träna på inhägnat område till att börja med, gå inga promenader förrän han lyssnar på dig. Lär honom att gå undan för tryck och att stå stilla på kommando. Om han är såpass ohanterad och såpass gammal så är det såklart jätteförvirrande för honom att du "drar" i honom, så mycket tålamod lär behövas!

Tills dess att han har lärt sig att lyssna på dig så skulle jag nog prova en hingstkedja el i värsta fall ett stigbett till och från hagen. Detta är dock inget jag egentligen förespråkar eftersom det ju verkar vara så att han helt enkelt inte förstår/inte fått lära sig hur man uppför sig.
Men du måste ju kunna leda honom till och från hagen så en kortare tid kanske det är en lösning.

Lycka till!
 
Sv: Nu behöver jag eran hjälp!!

nej aldrig hingstkedja..
gör så att du tar ett rep ca 5 till 8 meter, visa att han inte får gå om dig "flaxa" med armbågarna bakåt mot han (symbolisar hot om sparkar), då kommer han rygga, fortsätt tills han förstår, till slut kommer han gå några meter bakom dig (hästar är individer så alla har olika avstånd mellan ledaren) låt inte hästen gå längre fram så hans bog går förbi dina axlar. visa att du är ledaren och att han kan lita på dig, så ska allt lösa sig
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 636
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 343
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 036
Senast: exotic
·
Hästhantering Snälla läs. Ska försöka fatta mig kort. Vi har två hästar, där en nu tyvärr måste lämna oss. Det gör så ont i hjärtat, men jag vet att...
Svar
9
· Visningar
2 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp