Bukefalos 28 år!

Avlivning: Den andra hästen?

doolittle

Trådstartare
Snälla läs. Ska försöka fatta mig kort. Vi har två hästar, där en nu tyvärr måste lämna oss. Det gör så ont i hjärtat, men jag vet att det är en del av att äga en häst. Man måste ta tag i den hemska sidan också.

Problemet: Jag vet inte vad vi ska göra med den andra hästen vi har. Han kan verkligen inte vara ensam, vilket hästar inte heller ska vara. Han är 17 och frisk. Grejen är att han är en väldigt "speciell" häst. Han har troligen blivit väldigt bortskämd som föl då han kräver mycket uppmärksamhet och det märks att han aldrig har förstått/fått lära sig regler. (Han skiter fullständigt i hur en flock fungerar, med ledare m.m) Inriden är han, och går att rida men det går inte att rida iväg själv med honom och han är heller ingen bra ridhäst. Han är jättefin, snäll och har en väldigt egen personlighet som jag älskar! Men jag tror verkligen inte att han går att sälja, isf som sällskapshäst. Men i en ny flock vet jag inte om det skulle fungera...

Vi köpte honom som sällskapshäst till de vi hade. Han hade gått ihop med våra hästar och de kom bra överens. Han har använts som ridhäst men han är inte riktigt en häst man köper för att rida. Hela hans stamtavla och all information är okänt. Han är en nordsvensk/ardenner blandning och troligen något mer. Vi har ingen möjlighet att köpa en ny häst som sällskap till honom heller.

Finns det gårdar som tar hand om äldre hästar, eller platser där de bara kan få gå och vara? Har ni varit i liknande situation, vad gjorde ni?
 
Jag hade tagit bort den med. Kan ni verkligen inte behålla genom att skaffa en kompis till honom så är det absolut bäst att han får följa med sin vän på resan.
Tänk om ni gör av med honom och hittar honom på annons om 3-4 år och inser att han farit runt till många olika ägare och kanske farit illa. Nej, gör er häst en tjänst och låt honom avsluta han med.
 
Ni behöver nog inte köpa en häst till om ni vill behålla honom, det finns sällskapshästar i överflöd och ni får säkert någon gratis.

Om det inte är ett alternativ så hade jag avlivat honom samtidigt som den andra hästen.
 
En sällskapshäst kan du ju få gratis om det är det som är problemet. Tex en travare. Eller vill ni bli av med honom och inte ha hästar alls?
 
Snälla läs. Ska försöka fatta mig kort. Vi har två hästar, där en nu tyvärr måste lämna oss. Det gör så ont i hjärtat, men jag vet att det är en del av att äga en häst. Man måste ta tag i den hemska sidan också.

Problemet: Jag vet inte vad vi ska göra med den andra hästen vi har. Han kan verkligen inte vara ensam, vilket hästar inte heller ska vara. Han är 17 och frisk. Grejen är att han är en väldigt "speciell" häst. Han har troligen blivit väldigt bortskämd som föl då han kräver mycket uppmärksamhet och det märks att han aldrig har förstått/fått lära sig regler. (Han skiter fullständigt i hur en flock fungerar, med ledare m.m) Inriden är han, och går att rida men det går inte att rida iväg själv med honom och han är heller ingen bra ridhäst. Han är jättefin, snäll och har en väldigt egen personlighet som jag älskar! Men jag tror verkligen inte att han går att sälja, isf som sällskapshäst. Men i en ny flock vet jag inte om det skulle fungera...

Vi köpte honom som sällskapshäst till de vi hade. Han hade gått ihop med våra hästar och de kom bra överens. Han har använts som ridhäst men han är inte riktigt en häst man köper för att rida. Hela hans stamtavla och all information är okänt. Han är en nordsvensk/ardenner blandning och troligen något mer. Vi har ingen möjlighet att köpa en ny häst som sällskap till honom heller.

Finns det gårdar som tar hand om äldre hästar, eller platser där de bara kan få gå och vara? Har ni varit i liknande situation, vad gjorde ni?
Vill ni bli av med hästarna helt så är det nog "enklast" att ta bort denna med. Varför vill/kan ni inte köpa en till sällskapshäst till denna ifall ni vill behålla honom och tycker om honom?

Sen är det ju alltid en möjlighet att stalla upp honom i ett annat stall under tiden ni letar efter den andra hästen. Förstår inte riktigt problemet eller vad det är du vill. Det låter lite som att du redan bestämt dig för att ta bort honom och vill få medhåll om att det är okej. Och det är okej, döda lider inte men det finns ju många alternativ om ni vill behålla honom med, låna ut på foder finns ju också. Då finns ju kontrollen över hästen kvar.
 
I höstas valde jag att avliva 2 hästar fast det bara var en det var tid för och den andra troligen skulle kunnat leva ett gått liv ett par år till men skulle oxå kunna gå väldigt fort ut för när hon miste sin själsfrände så valet blev att ta bort båda två.
 
Tack för alla kommentarer, för att ni tog er tid att läsa och svara!

Pga saker som har hänt och förändringar i familjen så kan vi inte ha kvar honom eller skaffa en till så vi fortfarande har hästar. Ja, tankarna om att avliva honom också fanns ju sen innan. Men jag ville gärna veta hur andra i samma sits har gjort/vad andra tyckte jag skulle göra. Att te.x. låna ut honom eller liknande är något jag vet inte skulle funka. Han kräver mycket förståelse och tålamod. Vilket alla hästar gör såklart, men när det finns så många andra hästar därute att välja istället, så är jag orolig över att personen tröttnar på honom eller att han råkar illa ut i en annan flock.

Jag vill heller inte att han hamnar hos någon som bara behöver "en snabb lösning" och sen inte orkar med honom, säljer honom vidare och att han hamnar i dåliga händer.

Jag hade inte bestämt mig när jag skrev texten eftersom jag tryckt undan de tankarna. Jag vet att jag kommer må dåligt över att han troligen får avlivas också. Att veta att han levt ett bra liv och lämnar jordlivet med sin bästa vän väger mer än att ge honom en osäker framtid där inte många skulle orka med honom/förstå honom.

Förlåt, nu blev det en sån lång text igen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 162
Senast: Juli0a
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 794
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 610
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp