Nu behöver jag hjälp

aiquen

Trådstartare
... för jag har verkligen kört fast nu, i mina tafatta försök att fräscha upp min lägenhet. Faktum är att jag verkligen har lyckats förstöra alltihop. Nu känns hela lägenheten som ett enda hopplock av olika möbler helt utan någon slags samhörighet/röd tråd dem emellan, och det känns inte särskilt hemtrevligt någonstans.

Så här såg det ut förut:

19168520.jpg


help3.jpg

(Jag har ingen bild på väggen bakom bokhyllan, men ni får helt enkelt försöka föreställa er hur soffa, lampa, bokhylla, klösmöbel, skärmvägg och säng 'hänger ihop' längs med en vägg.)

Min tanke nu är att byta ut de gula väggarna mot vita dito. Väggarna bakom datorn och TV:n har jag dock tänkt ska vara åt det svarta hållet med något lagom diskret mönster på. Eftersom det dels blir vita väggar runtom och dels är en bred öppning mellan de svarta väggarna, tror jag åtminstone att det skulle fungera utan att hela rummet bara blir mörkt och dystert? Möblerna har jag tänkt ska bli vita i stället för i flera olika träslag som de är i dag.

Jag har inte kommit särskilt långt än, men har bl.a. bytt ut skärmväggen mot en vit Expedit-hylla. Jag tycker bytet blev bra (hyllan är betydligt snyggare än skärmväggen plus att jag nu äntligen kan börja samla alla mina böcker på ett ställe) men dessvärre skapar det ett tomrum mellan soffan och hyllan som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Det ser i dag ut så här:

help1.jpg


help2.jpg


Och jag har som sagt ingen aning om hur jag ska göra?! Även om jag inte var särskilt nöjd med hur det såg ut innan heller, så var det i alla fall ganska mysigt. Nu är allt bara... kaos. Men en tanke är i alla fall att byta ut klösmöbeln. Den passade in ganska bra när den stod i en hörna bredvid en brun bokhylla och en brun skärmvägg, men nu passar den inte in alls. En klösmöbel måste jag dock ha och funderar då på om jag ska en bred men lite lägre eller en smalare men ganska hög? Ska den stå där den nuvarande möbeln står? Ska jag har någonting på väggen? Ska jag ha kvar lampan (en lampa är visserligen bra att ha där vid soffan, men den nuvarande går ju att byta ut)? Ska sängen och datorbordet stå kvar där de står (fast i vitt)? Jag vet varken från eller till. Så - lite hjälp hitåt, tack!
 
Senast ändrad:
Sv: Nu behöver jag hjälp

Jag tyckte det blev betydligt bättre som du har nu!

Kanske kan du flytta datorbordet så att det står på klösbrädans nuvarande plats? Då kan du ställa sängen åt andra hållet istället (eller räcker den förbi altandörren?) och kanske få plats med en vit mysfotölj utan att det ser för mycket ut?

Jag tror att man kan få ett mer sammanhängande intryck genom att använda samma ramar på tavlor etc. Jag tror också på att använda samma träslag eller vitmålade dito, däremot tror jag att det kan bli sterilt om även väggarna är kritvita (om du kör på vita möbler), gå hellre mot antikvitt.

Kör också dina accessoarer (typ plädar/kuddar) i liknande färgskala.

Jag ser inte dina nuvarande gardiner men tyckte de förra var rätt förskräckliga, jag skulle hellre köra på enfärgade gardiner i din accessoarfärg eller "se igenom-gardiner" som inte tar överhanden från fönstret.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp

Tyvärr tror jag inte det går att vrida sängen utan att den hamnar framför fönstret/elementet, men jag ska mäta och kolla lite om det finns några alternativ till hur den står i dag (eller menar du soffan med ryggen mot fönstret? Det kanske också tåls att funderas på i vilket fall?). För att ställa datorbordet där klösmöbeln står nu vore kanske ett alternativ! Jag har tyvärr ganska svårt att se/komma på olika sådana lösningar själv eftersom jag är så hemskt insnöad på att möblerna ska stå där de alltid ha stått, så det är bra att få lite nya idéer. :)

Vad gäller färger har jag sedan tänkt ha två stycken som bryter av mot det ev. svarta och vita (jag är för närvarande inne på starkt rosa - magenta? - och någon stark grön färg, men jag hinner nog vela lite innan jag måste bestämma mig). Gardinerna är samma i dag som förut, men de ska givetvis bytas ut (framför allt den i det lilla fönstret vid sängen, som jag i brist på annat bara fiskade upp ur en låda med överblivna tygbitar i en affär en gång). Att använda likadana ramar och liknande är ett bra tips.

Nu fick jag lite att fundera över. Tack!
 
Sv: Nu behöver jag hjälp

Nej det var sängen jag menade. Jag tror du skulle tjäna på att göra avdelningen så bra att sovrummet verkligen känns som ett sovrum och då tror jag att en mysfotölj där datorbordet nu står skulle göra sovdelen harmonisk om det gick att vrida sängen.

Även om du kör på svart/vitt så röstar jag för att gardinerna i vardagsrummet måste bort, de dominerar hela rummet och gör att det ser skrikigt ut. Kanske dubbla panelgardiner med den bakre i en grundfärg såsom beige eller svart och den främre i din accessoirfärg?
 
Sv: Nu behöver jag hjälp

Jag tycker det är mycket finare nu!
Det största "problemet" tror jag är det lättaste. Nu är samma sak utspridd; du har t ex blommor lite här och var. En större grupp förutom vid fönstret skulle nog kännas mera "inrett" och planerat, i stället för som skärm, på hyllan och på bordet.

Det som kan förstärka rumskänslan är en STOR matta som gör ett "rum i rummet" av soff-delen. Det går att köpa heltäckningsmatta i valfri storlek som de kantsyr (langetterar) åt dig. Jag gillar att det är luft mellan soffan och hyllan, men mattan skulle göra att "ingenmanslandet" inte var så påtagligt.

Har du tillräckligt med bra belysning för att även gruppera rummet med ljus?
 
Sv: Nu behöver jag hjälp

Det är sant. Jag ska defintivt kika på om det går att göra något sådant! Jag mätte förresten sängen lite slarvigt innan i dag och fick det till att det fattades runt två centimer för att jag ska kunna få plats med sängen mellan väggen och kontakten på väggen vid fönstret. Irriterande om det lilla ska utgöra något hinder. :crazy:

Ang. gardinerna så håller jag med. De ska bytas ut allihop. Dubbla panelgardiner lät inte alls dumt! :laugh:
 
Sv: Nu behöver jag hjälp

Jag håller med om växterna. Dock brukar de inte alls stå lika utspridda som de gör nu. Just nu har jag t.ex. flera stycken stående på soffbordet (vilket jag inte alls brukar ha) bara för att jag har varit borta mycket i sommar och helt enkelt velat ge några halvdöda växter chansen att få lite sol (det är inte mycket sol i de andra fönstrena, tyvärr) medan jag ändå inte är hemma och således slipper tycka att de är i vägen. :)

En större matta var ju en idé. Det skulle kunna bli problem dock i och med att jag har katt. Jag tycker liksom att den lilla mattan jag har under soffbordet är tillräckligt jobbig att hålla någorlunda fräsch och hårfri. Så jag vete tusan om jag vill ha in och tvingas hålla en ännu större matta hårfri, tyvärr. Det blir nog för jobbigt i längden.

Och så långt som till belysning har jag inte riktigt kommit i tankarna ännu. Men jag har förstås en del belysning i rummet redan i dag, men det är kanske för utspritt? Jag har en lampa i fönstret vid soffan, en lampa på datorbordet och en i fönstret vid sängen, utöver den bredvid soffan, sänglampan och en taklampa (de sistnämnda är sällan tända utom när jag läser eller av någon annan anledning behöver extra ljus).
 
Sv: Nu behöver jag hjälp

Det finns typ kokosmattor också - och dom är lätta att hålla rena. Kan dock vara oemotståndliga för katten att klösa på ;)

Å andra sidan kanske du kan ha fler (eller en större) tavla ovanför soffan. En grupp eller något större ger ju också det samma rumskänsla. Borde vara kattsäkrare?!
 
Sv: Nu behöver jag hjälp

Måste du ha sängen tryckt mot väggen då?

Jag tycker det ser mycket finare och friare ut om man flyttar ut sängen från väggen. 2 dm räcker, men gärna en 7-8 dm så man kan gå på båda sidorna sängen.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp

Det låter lite mer kattvänligt, ja. ;) Och jo, något mer vill jag nog ha upp på väggen (alla eller ett par av tavlorna/planscherna bortåt sängen ska nog ner också). Tavlan över soffan tycker jag dock väldigt mycket om så den vill jag ha kvar, någonstans. I övrigt är jag väldigt sugen på att förstora tre bilder jag har på min hund, men jag får se. Jag tar i alla fall med mig alla tips jag får här, så får jag se hur det blir sedan. :)
 
Sv: Nu behöver jag hjälp

Nej, jag måste såklart inte ha sängen tryckt mot väggen. Dock känns det som om det skulle gå åt lite väl mycket utrymme till 'ingenting' om jag flyttade ut den, eftersom jag har ju inte direkt har något behov av att kunna gå runt den? Så jättestor är ju lägenheten trots allt inte (och mellanrummet till datorbordet är ju inte såå stort, om bordet ska stå kvar där det står). Men jag får fundera och vrida runt lite på sängen så får jag se vad som känns bäst!
 

Liknande trådar

Hemmet Att köpa tavlor som man gillar förstår jag ju också är en bra början. Jag har aldrig ägt en tavla utöver några inramade planscher så jag...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 222
Senast: vilde
·
Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 694
Senast: dobbis
·
Hemmet Igår var jag och sambon och mätte nya lägenheten vi köpt, tyvärr blev jag lite besviken. Vardagsrummet var mycket mindre än vad jag...
2
Svar
30
· Visningar
7 502
Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 848
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp