Nu behöver jag hjälp igen!! Foder!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Russin8
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 319

Russin8

Trådstartare
Jag har en 4-årig kallblodstravare (för er som inte läst mina hjälp trådar förut;)) som jag haft lite problem med. Det har varit bett och boots...
Nu har jag fått lite hjälp med honom, han är spänd och öm i musklerna i rumpan och ena bogen. Massage, akupunktur och skritt och galopp jobb håller på att avhjälp det.

Men, jag skulle vilja prova att ta bort havren på honom. Han är väldigt het och stressad, både att rida och köra. Har tidigare tagit bort havren och märkt en viss skillnad. Men vad ger man istället för havre? Har aldrig förut haft häst som inge fixat havre. Han måste ju få bränsle till musklerna.

Vad skulle ni rekommendera mig?

MVH Russin8 som åter igen står och kliar sig i huvudet:)

Sv: Nu behöver jag hjälp igen!! Foder!

Det finns ju ånga olika färdigfoder som är utan havre helt eller delvis. Kolla vad som fungerar med ditt hö.

De flesta hästar som bara rids till vardags behöver inget mer än ett bra grovfoder..
Jag har tre travare och en islänning som bara får hö och periodvis alger.. Ger dom bara periodvis eftersom de äter ett tag, sen har de fyllt depåerna och äter inte på några veckor, sen äter de igen..
Det finns även ett företag som säljer en mycket bra bok om hästars utfodring-Khepri förlag, där du även kan handla alger, svavel, koppar, dolomit mm som hästen kan behöva..

jag kör med mustang då det är havrefritt, finns i lite olika former.

Havre ger du bara om inte ditt grovfoder täcker hästen energibehov. Vad har du för MJ i ditt hö? Hur mycket äter hästen/dag?
Om ditt grovfoder täcker hästens energibehov behöver du inte ge något kraftfoder alls.

mitt sto fick förut lantmännens egna musliblandning utan havre, dock äter hon ren ahvre nu och jag har inte märkt någon skillnad på henne, dvs hon har inte blivit piggare av havren utan lika pigg som med muslin.

Han rids inte bara till vardags, han trav tränas. Och då känner jag att bara grov foder inte riktigt räcker till.

Det kryllar av fodermedel som är likvärdiga eller nästan likvärdiga med havre i energi och proteinmängd. Vad innehåller höet? Vad får han för andra tillskott och kraftfodermedel än havre? Det blir lättare att svara då.

Mvh JV

Jag rekommenderar varmt Krafft Groov 125 eller 90. Lite beroende på innehållet i ditt grovfoder. Den är enligt mig bättre till kallbloden än havrefri musli, pga att muslin är oftast stärkelserik.

Jag PM till dig om min blogg, har ju trasslat med detta i flera år;) till mitt kallblodssto.... kanske kan du hitta ngt där..

just det har jag också hört att musli och havre innehåller för mycket stärkelse för en häst som tränar hårt

Vad som hjälp på min häst är att bara ge kraft grov, ca 2 kg. Två veckor innan start ger jag henne Grov SPC, hon är väligt stressad och het. Efter det jag börjat med den foderstaten har hon blivit betydligt stabilare i lopp och har inte blivit diskad på över ett år. Hon är en sån som stressar bort allt och är väldigt svår att hålla i hull under tävlingssäsongen, får även olja i maten.

Vad som hjälp på min häst är att bara ge kraft grov, ca 2 kg. Två veckor innan start ger jag henne Grov SPC, hon är väligt stressad och het. Efter det jag börjat med den foderstaten har hon blivit betydligt stabilare i lopp och har inte blivit diskad på över ett år. Hon är en sån som stressar bort allt och är väldigt svår att hålla i hull under tävlingssäsongen, får även olja i maten.

Kan bara hålla med, vi har också kört med SPC i samband med tävling, då vår stressade häst haft svårt att hålla hull och även druckit dåligt, och den har fungerat mkt bra... Innan fick hon diarré, av nervositet inför lopp, men inte efter att vi började med den. Men perioder då hon inte startar, och som nu när hon är dräktig, får hon groov 125.

hur kör ni SPC då...?? Hela tävlingsperioden eller bara några dgr innan o efter start

14 dagar fram till start Grov SPC, är det tätare än 14 dagar mellan starterna äter hon det hela tiden, om längre får hon samma mängd 2-2½ kg fast grov 90, dagarna utöver. Utöver det får hon ½ dl steel joint, 2 pump linfröolja, extra salt. Hö med bra värden.

Inför senaste starterna har jag provat svettersättning i vattnet då hon svettas extremt mkt i transporten. (utan skydd, täcke och öppen taklucka). Även korta resor på en timme.

Ja, vi körde bara SPC groov till en början, en hel säsong ( för oss maj-nov) och sedan växlat sakta tillbaka till enbart Krafft groov 125 under vintervila/ uppträning. Kommande säsonger körde vi ca 50/50 emellan starter och några dagar innan och efter 100 % SPC.
Vi har däremot gett vår betfor till, då hon behöver extra vätska samt mer fibrer. Givetvis mineraler också, samt extra salt efter lopp, för återhämtning.

Sedan åt hon ju också a-fil:D minst en liter en dag/vecka samt dagen före/efter lopp. Hon bara älskar det...:love:

Han rids inte bara till vardags, han trav tränas. Och då känner jag att bara grov foder inte riktigt räcker till.

Men vad har hästen för behov och hur mycket MJ har ditt grovfoder? Då är det ju ganska lätt att se om det täcker eller om du behöver komplettera.

Glömde skriva att vi ger betfor också, lite extra innan transport för att hon ska få i sig vätska. Dricker tyvärr inte under tävlingsdagen

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 210
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 366
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 399
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 684
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Leverera valp vid 12 veckor?