Nu blev det ännu snurrigare

Trix

Trådstartare
Jag hade en tråd för 5 år sedan ang registrering av fullblod hos ASVH.

Istället för att väcka liv i den tråden skapar jag en ny (jag reggade aldrig stoet då), för nu är det ännu mer förvirrande :angel:

Här finns instruktionerna numera för importerade hästar eller fullblod.

Mitt problem är då att hästen är importerad och fullblod :D
Dvs reggad hos Svensk galopp, men med engelskt pass.
Så inga av de instruktionerna stämmer för mig :confused:
Jag ska inte ha nytt pass.

Jag ska ringa och fråga på måndag, men det kan ju inte vara rimligt att importavgift ska avläggas en gång till. Det är ju en himla skillnad på att få ett reg nr för 300:- (om hästen har ett SG-pass) eller för 1000:- (import).

Dessutom får ju fullbloden endast ID-kollas av veterinär, så jag vet inte hur fullblodsvärlden ställer sig till om en annan ID-kontrollant ska "kludda" i passet.

Någon som har koll?
Jag vill ju ha ett regnummer så att ett ev föl kan få gröna papper, men samtidigt måste jag behålla fullblodspasset.
 
Sv: Nu blev det ännu snurrigare

Men hon är registrerad i sverige (SG) Borde hon inte gå under "Kompletteringsregistrering för svenskregistrerat fullblod - 300kr" då?

Själv upptäckte jag att när min häst pass gick sönder i höstas och jag frågade hur jag skulle göra, fick veta att jag måste fixa ett helt nytt pass för hon saknar någon ruta om human konsumtion, det kalaset går på över 2.000kr :eek:
Men ASVH har haft hennes pass och kluddrat i det, konstigt att de inte kunde fixa ett ordentligt pass då på en gång.
 
Sv: Nu blev det ännu snurrigare

Men hon är registrerad i sverige (SG) Borde hon inte gå under "Kompletteringsregistrering för svenskregistrerat fullblod - 300kr" då?

Själv upptäckte jag att när min häst pass gick sönder i höstas och jag frågade hur jag skulle göra, fick veta att jag måste fixa ett helt nytt pass för hon saknar någon ruta om human konsumtion, det kalaset går på över 2.000kr :eek:
Men ASVH har haft hennes pass och kluddrat i det, konstigt att de inte kunde fixa ett ordentligt pass då på en gång.

Nej, nej :)
Vem sa det?
Är hon svenskfödd?
Fullblod ska INTE ha ASVH-pass. För dem är det endast fullblodsorganisationerna i det land där hästen är registrerad från början (född) som får utfärda pass.
SG byter t ex inte ut pass på importerade hästar, hästar som importeras utanför EU får en stämpel som säger att de inte är för livmedelskonsumtion.
Du kan säkert få en sån i ditt pass också (det var nog hästar som fick det iom införandet av livsmedelssidorna) eller som jag som fick kompletterande sidor till mitt pass från England.

Ett nytt pass från SG kostar 1250:- ink moms
 
Senast ändrad:
Sv: Nu blev det ännu snurrigare

Varför stämmer det inte ? Det är ingen importkostnad som du får betala utan att det är en speciell prislista för importerade hästar. Har du ett godkänt eu-pass från england så kostar det 600:- att tilläggsregistrera henne i ASVH, har du inte ett godkänt eu-pass så kostar det 1000:- svårare än så är det inte.
De kollar igenom passet och ser om just livsmedelssidorna bla finns med då de saknas i många utländska pass, finns de inte med så kompletterar de passet med dessa genom att klistra in dem i det befintliga passet (under förutsättning att det är ett gdk eu-pass). För övrigt så får passet en stämpel och signering från ASVH samt det registreringsnummer hästen får i ASVH inskrivet (på sista sidan i mina utländska pass men det kan kanske skilja beroende på passet)

Vad gäller id kontrollant så är det bara att leta upp en som är gdk både för fullblod och asvh så behöver man inte ens fundera på om någon av dem gdk det eller inte finns många som är gdk för både och bara att kolla listorna på sh
 
Sv: Nu blev det ännu snurrigare

Varför ska jag då enligt texten på ASVH:s hemsida skicka in blanketten "Ansökan om pass"?

Och varför ska jag betala mer när hästen, i likhet med svenskfödda, redan är registrerad i Sverige, hos Svenska galoppförbundet?
 
Sv: Nu blev det ännu snurrigare

Varför ska jag då enligt texten på ASVH:s hemsida skicka in blanketten "Ansökan om pass"?

Och varför ska jag betala mer när hästen, i likhet med svenskfödda, redan är registrerad i Sverige, hos Svenska galoppförbundet?

För att de för att göra det enkelt använder den blanketten till alla oavsett om de skall ha nytt pass eller inte då alla uppgifter de behöver finns på den.

Har den svenskt reg nr i galoppförbundet ?

Vad de högre kostnaderna för hästar med utländska reg.handlingar fick jag berättat att de måste naturligtvis verifiera med registerförande förbund att allt är ok vilket då är omständigare för dem med utländska förbund jämfört med svenska därav den högre kostnaden. Om de kan sköta den verifieringen med sg eller om den måste göras med det engelska har jag ingen aning om och den enda som kan svara på det lär ju vara asvh vilka inte är det minsta svåra att få svar ifrån så ta kontakt och fråga dem så kanske du sparar 300:- annars är det ju bara att skicka in papperna och tydligt peka på att hästen redan har svenskt regnr i sg (om den har det) och hoppas på det bästa, det värsta som kan hända är ju att du åker på att betala 300:- mer inte så mkt att ha en massa bry för.

För övrigt så behöver du inte regga den i ASVH förrän det är dags för en avkomma att reggas då kan du skicka in båda ansökningarna på samma gång.
 
Sv: Nu blev det ännu snurrigare

För att de för att göra det enkelt använder den blanketten till alla oavsett om de skall ha nytt pass eller inte då alla uppgifter de behöver finns på den.

Jag har ett mintgrönt pass :D, det böts inte ut utan är endast kompletterat med livsmedelssidor. Det är godkänt, men ser inte likadant ut som de nya. Det fanns ingenstans på blanketten nåt utrymme för komplettering om att det endast gällde reg nr i ASVH. Det var mer för att undvika trassel (typ att någon byter ut passet för att det inte ser ut som ett nytt EU-pass el dyl) som jag ställde mig undrande. [/QUOTE]

Har den svenskt reg nr i galoppförbundet ?

Regnumret är detsamma som passnumret, det är ett livstidsnummer och är samma nummer oavsett vilket land hästen registreras i. Dvs importerade fullblod som registreras hos SG får inget nytt nummer, utan de behåller det de har.


För övrigt så behöver du inte regga den i ASVH förrän det är dags för en avkomma att reggas då kan du skicka in båda ansökningarna på samma gång.

Jag fick höra det :)
 
Sv: Nu blev det ännu snurrigare

Du får betala 300:- för komplettering av svensk reggat fullblod. Det var inte så länge sedan jag skickade in samma papper på ett imp fullblodssto.
 
Sv: Nu blev det ännu snurrigare

jag har ju samma problem, och den här tråden gör mig inte ett dugg klokare :p
kan någon förklara för mig hur jag ska göra med mitt fullblods-sto?

Hon har irländskt pass, har någon fräck stämpel som jag fick betala 1000kr för för att hon skulle få starta i Sverige eller något sånt, ingen aning, jag bara betalade :d

Nu ska hon ju få ett föl med ASVH-hingst, jag vill ju oxå ungen ska ha gröna papper.

Alltså, om jag förstått den här tråden rätt, så ska jag göra en id-kontroll? Kan man göra det samtidigt som fölet chipas?
Jag ska skicka in hennes pass till ASVH och betala någon summa och hon blir då registrerad i ASVH? Detta kan man göra samtidigt som fölet registreras?

Förvirrad! :D
 
Sv: Nu blev det ännu snurrigare

Tack Ramona, det var det beskedet jag fick av ASVH när jag ringde :)

Duplo: Fel, importerade fullblod som är registrerade hos Svensk galopp betalar 300:- trots att de behåller sina utländska pass.

jag har ju samma problem, och den här tråden gör mig inte ett dugg klokare :p
kan någon förklara för mig hur jag ska göra med mitt fullblods-sto?

Hon har irländskt pass, har någon fräck stämpel som jag fick betala 1000kr för för att hon skulle få starta i Sverige eller något sånt, ingen aning, jag bara betalade :d

Nu ska hon ju få ett föl med ASVH-hingst, jag vill ju oxå ungen ska ha gröna papper.

Alltså, om jag förstått den här tråden rätt, så ska jag göra en id-kontroll? Kan man göra det samtidigt som fölet chipas?
Jag ska skicka in hennes pass till ASVH och betala någon summa och hon blir då registrerad i ASVH? Detta kan man göra samtidigt som fölet registreras?

Förvirrad! :D

Nu ska tant Trix reda ut det åt dig :p

1. Du tar ut en godkänd ID-kontrollant som kollar id.beskrivningen och intygar att den är korrekt.
2. Du skickar in passansökan till ASVH. Den är bara för att de ska få alla uppgifter, du får inget nytt pass utan bara ett nytt registreringsnummer hos ASVH inskrivet.
3. Du behöver inte registrera stoet förrän du reggar fölet. Allt kan skickas in samtidigt.
4. se svar ovan till duplo

Blev det klarare nu? :D
 
Sv: Nu blev det ännu snurrigare

Hahaha tack så mycket :) Tant Trix, låter nästan som du skulle platsa i mitt och Swishs stall, vi är ju tanter tydloigen :p Haha!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 622
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 946
Senast: dobbis
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 206
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp