Råd sökes! (tilläggsregistrering import)

Oknytt

Trådstartare
Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare ägare/försäljningsstall vilket man ju ska göra om hästen ska vistas i Sverige längre än 90 dagar. Hästen i fråga är dessutom engelskt fullblod (valack) med full stam och tidigare galoppör, men såldes till mig som irländsk sporthäst (han har tävlat i hoppning/dressyr sedan galoppbanan). Hästen ska givetvis tilläggsregistreras så fort som möjligt. Har luskat runt lite och har nu två val:

1. Registrera honom med full stam och mig som ägare och svenskt regnummer i Svensk galopp - kostar svinmycket eftersom de som importerade honom inte ansökte om export hos brittiska motsvarigheten till Svensk galopp så jag måste betala 179 pund (2000 kr) för att få det gjort exklusive vad det kostar att ta ut ID-kontrollant och själva kostnaden för registreringen i Sverige.

2. Registrera i Svenska hästavelsförbundet utan stam, utan mig som ägare i Sverige och utan svenskt regnummer. Kostar en spottstyver men följer ju EUs minimikrav.

Hur hade ni gjort? Hästen ska vara en hobbyhäst, kanske framgent tävlas lite lokalt, inte gå löp.
 
Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare ägare/försäljningsstall vilket man ju ska göra om hästen ska vistas i Sverige längre än 90 dagar. Hästen i fråga är dessutom engelskt fullblod (valack) med full stam och tidigare galoppör, men såldes till mig som irländsk sporthäst (han har tävlat i hoppning/dressyr sedan galoppbanan). Hästen ska givetvis tilläggsregistreras så fort som möjligt. Har luskat runt lite och har nu två val:

1. Registrera honom med full stam och mig som ägare och svenskt regnummer i Svensk galopp - kostar svinmycket eftersom de som importerade honom inte ansökte om export hos brittiska motsvarigheten till Svensk galopp så jag måste betala 179 pund (2000 kr) för att få det gjort exklusive vad det kostar att ta ut ID-kontrollant och själva kostnaden för registreringen i Sverige.

2. Registrera i Svenska hästavelsförbundet utan stam, utan mig som ägare i Sverige och utan svenskt regnummer. Kostar en spottstyver men följer ju EUs minimikrav.

Hur hade ni gjort? Hästen ska vara en hobbyhäst, kanske framgent tävlas lite lokalt, inte gå löp.
Du behöver ju bara regga honom i rasföreningen om han ska göra ngt som kräver att han är registrerad med stam.

Jag som hobbyryttare hade reggat i Svenska hästavelsförbundet, det är jätteenkelt och snabbt gjort. Man kan väl regga honom i rasföreningen sen ändå om man skulle vilja av ngn anledning? :)
 
Du behöver ju bara regga honom i rasföreningen om han ska göra ngt som kräver att han är registrerad med stam.

Jag som hobbyryttare hade reggat i Svenska hästavelsförbundet, det är jätteenkelt och snabbt gjort. Man kan väl regga honom i rasföreningen sen ändå om man skulle vilja av ngn anledning? :)


Ja alltså det är så jag också känner. Är också hobbyryttare och ger blanka fan om så hästen skulle reggas som en åsna med jultomten som ägare 😅 men tänkte dubbelkolla så jag inte skjuter mig i foten genom att ta den "enkla" vägen ut.
 
Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare ägare/försäljningsstall vilket man ju ska göra om hästen ska vistas i Sverige längre än 90 dagar. Hästen i fråga är dessutom engelskt fullblod (valack) med full stam och tidigare galoppör, men såldes till mig som irländsk sporthäst (han har tävlat i hoppning/dressyr sedan galoppbanan). Hästen ska givetvis tilläggsregistreras så fort som möjligt. Har luskat runt lite och har nu två val:

1. Registrera honom med full stam och mig som ägare och svenskt regnummer i Svensk galopp - kostar svinmycket eftersom de som importerade honom inte ansökte om export hos brittiska motsvarigheten till Svensk galopp så jag måste betala 179 pund (2000 kr) för att få det gjort exklusive vad det kostar att ta ut ID-kontrollant och själva kostnaden för registreringen i Sverige.

2. Registrera i Svenska hästavelsförbundet utan stam, utan mig som ägare i Sverige och utan svenskt regnummer. Kostar en spottstyver men följer ju EUs minimikrav.

Hur hade ni gjort? Hästen ska vara en hobbyhäst, kanske framgent tävlas lite lokalt, inte gå löp.
Mitt fullblod är importerad från Danmark och jag valde att registrera honom i Svenska Hästavelsförbundet. Jag tyckte inte det var värt alla extra avgifter för att registrera honom i Svensk Galopp.
Han tävlas i dressyr på regional nivå och jag har inte ägnat någon tanke åt tilläggsregistreringen sen den gjordes för några år sedan. Har inte ångrat mitt val :)
 
Min irländare är tilläggsreggad i SH utan stam. Det är en valack så det spelar ju ingen roll. Tävlas i hopp och fälttävlan.
 
Jag gick med i en facebookgrupp samma år som reglerna om tilläggsregistrering kom, jag och många med mig motsatte oss att tilläggsregistrera då tolkningen av EU reglerna från svensk sida var helt annorlunda än andra EU länders, än idag har jag fortfarande inte gjort det och tävlingar m.m löper på smärtfritt i alla fall.
 
Jag gick med i en facebookgrupp samma år som reglerna om tilläggsregistrering kom, jag och många med mig motsatte oss att tilläggsregistrera då tolkningen av EU reglerna från svensk sida var helt annorlunda än andra EU länders, än idag har jag fortfarande inte gjort det och tävlingar m.m löper på smärtfritt i alla fall.

Jag läste att man riskerat åtal om man inte gör det 😅
 
Jag gick med i en facebookgrupp samma år som reglerna om tilläggsregistrering kom, jag och många med mig motsatte oss att tilläggsregistrera då tolkningen av EU reglerna från svensk sida var helt annorlunda än andra EU länders, än idag har jag fortfarande inte gjort det och tävlingar m.m löper på smärtfritt i alla fall.

Får du en passkontroll av länsstyrelsen kommer du få en brist gällande tilläggsregistreringen. Tävlingar/ridklubbar är inte kontrollmyndighet för detta :)
 
Som Blyger skriver så är det Länsstyrelsen som är kontrollmyndighet för hästpass.
Länder får ha andra krav än EU, jämför med djurskyddslagstiftningen där Sverige har hårdare regler än EU på många punkter.
 
Någon som hört talas om föreningen SAAHR som tydligen gör tilläggsregistreringar för korsningshästar och hästar utan stam?

Söker man på "hästpass" på webben dyker det upp information. Funderar på om det är seriöst då jag också har en irländare som ska bli registrerad enligt minimikraven.
 
Någon som hört talas om föreningen SAAHR som tydligen gör tilläggsregistreringar för korsningshästar och hästar utan stam?

Söker man på "hästpass" på webben dyker det upp information. Funderar på om det är seriöst då jag också har en irländare som ska bli registrerad enligt minimikraven.

Det går att söka på jordbruksverket vilka organisationer som är godkända.

Jag har iaf skickat iväg passet med ifylld blankett till SH nu. Hoppas handläggningstiden är kort 😁
 
Någon som hört talas om föreningen SAAHR som tydligen gör tilläggsregistreringar för korsningshästar och hästar utan stam?

Söker man på "hästpass" på webben dyker det upp information. Funderar på om det är seriöst då jag också har en irländare som ska bli registrerad enligt minimikraven.

Den finns med på listan över godkända eller erkända organ som upprättar eller för stamböcker och registrerande föreningar för hästdjur för avel och produktion
http://www.jordbruksverket.se/download/18.6d934e101637f6eab1c61745/1561727193410/f_equine_hästar.pdf
 
Det går att söka på jordbruksverket vilka organisationer som är godkända.

Jag har iaf skickat iväg passet med ifylld blankett till SH nu. Hoppas handläggningstiden är kort 😁
Det tog 3 v ca för mig att få svar i feb/mars. :) Jag mailade dessutom o frågade när det inte kommit och dom svarade direkt. :)
 
Har också irländare och tog billigaste varianten hos SH, för mig räcker det att jag står som ägare på Tdb.
Tog en vecka så fick jag passet.
 

Liknande trådar

R
Ekonomi & Juridik Har just köpt häst, han är importerad från Finland 2018 och har ett finskt pass. När jag skulle ordna med ägarbytet insåg jag att han...
2
Svar
30
· Visningar
4 033
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Jag ska tilläggsregistrera en import utan stam. Passet ska alltså in till SH. Sen har jag två val: 1) Id-kolla häst mot pass, fyll i...
Svar
15
· Visningar
1 955
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 164
Hästvård Jag äger ett elvaårigt amerikanskt fullblodssto, fd galoppör. Hon var kraftigt underviktig och allmänt misskött när hon kom till mig för...
Svar
4
· Visningar
1 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp