Nu bryter jag bekantskapen...eller

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Har du träffat på NÅGON som inte är sån ? Det har inte jag - iallafall inte i de där sammanhangen.

Alla är intresserade av SINA bebisar och skiter i de andras bebisar, såvida man inte kan göra jämföre´lser där den egna bebisen framstår som ännu lite bättre. Uäack !
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Det är precis som med hästar, alltså?

Jag är alldeles fascinerad över hur övertygade hästägare är om att just jag vill höra ALLA detaljer om just deras häst. Jag har nästan slutat ställa trevlighetsfrågor om folks hästar - för jag får alltid en föreläsning på 20 minuter :crazy:

Några frågor om min egen häst får jag däremot inte lika ofta :smirk:
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

:crazy: Usch vad kategorisk du är,tråkig inställning tycker jag.

Jag var snarare lite tvärt om (och är fortfarande), tyckte att de andra bebisarna verkade lite tidigare och duktigare än min, men var och är inte orolig, bara lite otålig kanske. När ska han börja krypa då? osv.
Tycker du ALLA nyblivna mammor är egocentriska idioter? Många kanske är det, och det är väl de som hörs/syns.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Jag skulle INTE säga upp bekantskapen om jag trivdes med människorna i allmänhet, men jag skulle minsann tala om hur jag känner inför dessa ständiga kommentarer gällande barnets vikt.

Är själv i samma sits, men med den skillnaden att min dotter är väldigt tunn!

Stå på dig!
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Knycker knapp.
Tycker också att man kan försöka säga ifrån att man tycker deras tjat är tråkigt att höra. Jag blir också trött på att en del tjatar om samma saker hela tiden.
Det där med mammagrupper kan lätt stå en upp i halsen! Fattar inte heller varför man ska prata om barn och uppfostran hela tiden. Dessutom tycker inte jag lika som många andra som verkar tycka att barnen ska få som de vill precis hela tiden, usch! Nä, när man för en gångs skull träffar någon annan männska vill man väl prata om hästar eller något annat intressant!
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Tyvärr är jag kanske lite kategorisk i frågan. Men sätt det i rätt sammanhang. Det är en jäkla skillnad på människor man har valt att umgås med för att man gillar dem som personer och de som blir ihopfösta där det enda gemensamma är att de har bebisar i samma ålder.

Får man då dessutom utstå "kritik" från dem eller såna kommentarer som man blir ledsen av - då går det fetbort för mig.

Och ja, nyblivna mammor ÄR egocentriska eller rättare sagt bebicentriska. Världen kretsar, med all rätt, kring dem och deras bebisar. Tyvärr är omvärlden sällan intresserade.

OCh det är som Mandalaki säger - ungefär som med hästägare. Ställ en fråga och du får en hel föreläsning....
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Xeline skrev:
Jag har också tvillingar - till från från blev vi behandlade som nån sorts jävla attraktion. Usch !

Däremot så håller jag inte helt med om att barn kan vara hur tjocka som helst upp till 3-års ålder utan att vara överviktiga. Det är väl klart att människor kan vara överviktiga oavsett ålder. Det är lika illa med föräldrar som inte ser att barnet är överviktigt som föräldrar som har vilktnojja åt andra hållet.

jag har en kompis vars dotter är överviktig - hon har varit det i princip hela livet, nu är hon 10 år och rund som en ost. Men det är inte så konstigt, mamman ser det helt enkelt inte, dessutom låter hon flickan äta precis vad som helst, tex så kan ungen lätt sätta i sig en marängsviss istället för lunch.

Ja, det där är ju så olika. Men jag tror inte det är så farligt om ett lite mindre barn är runt. Av mina barn så har det inte varit så att de som varit runda som bebisar-småbarn också är de som förblivit runda. Han som var värsta sparrisen som liten är nu knubbig men han älskar allt som är fett och sött, vi som föräldrar jobbar med det men det är inte lätt. Medan ett par "exemplar" som var knubbiga som små, nu älskar frukt, nyttiga mackor och motion på ett sunt sätt men de skulle aldrig äta bullar bara för att det finns, bara om de verkligen är sugna. Vi är ju så olika som personer. Sorry, min specialitet - trådförstöring...
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Hallå alla... jag sitter och läser era svar. Hinner inte kommentera/svara alla eftersom det är fullt hus här med hundar/valpar/ungar.

Jag har beslutat att inte gå på "träffen" denna vecka. Jag känner att jag har lite gemensamt med de andra mammorna förutom att vi råkar ha fött vårt första barn samtidigt. Träffarna var givande i början när allt var nytt, men nu känns det som om allt bara ska jämföras och framhävas hela tiden... TJATIGT.
Men jag hade hört innan och förstod även att detta var i stort sett vad dessa mödraträffar gick ut på så jag får skylla mig själv.

Jag ville att dottern skulle träffa/se andra bäbisar och trodde att hon skulle finna dessa möten givande. Själv kände jag redan under graviditeten att dessa människor och jag har lite gemensamt. Ingen rider, de tycker att jag är knäpp som har skaffat fler hundar och de förstår inte varför jag inte känner till alla nya barnaffärer och fik i stan. Jag är t ex den enda av oss som börjat jobba lite smått, dessutom har jag börjat plugga lite (ekonomi och jägarexamen) I deras ögon är jag "annorlunda".. :-/

Ang. mandalakis svar att man får akta sig för att smitta av sin oro och ev viktfobi på barnet, så håller jag med dig. Jag har tänkt mycket på detta också och vet faktiskt inte om det är JAG som har fått denna hang-up eller ej.. Men efter sista träffen så fick jag nog helt enkelt. Det VAR ett himla tjat och himlande med ögonen om hennes klädstorlek och "foderstat".. :-)
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Mitt första barn var otroligt tjock. Åt, kräktes, åt , gick upp i vikt. . När han började gå och jag slutade amma slimmade han av sig.Även min dotter var tjock som liten och smalnade inte av lika fort. Vid fyraårsåldern var jag faktiskt lite efter henne och såg till att hon inte lade på sig. Hon fick mycket grönsaker o.s.v. Som sexåring var hon smal.
Jag har gjort en observation och sett att barn, särkilt flickor, som får lov att vara överviktiga i fyraårsåldern drar med sig det vidare in i femårsåldern och sedan verkar det kört. De fortsätter att vara överviktiga. Har läst någonstanns att sexåringen ska vara som en sticka. Och att babysen ska vara lite michelingubbe.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Glömde kommentera ev. övervikt. Min dotter anses inte vara överviktig av BVC eller jag själv. Det är endast andra mammor som jämför hennes vikt som en måttstock för deras egna mindre barn..
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

*ungdom traskar in o läser*Men gud, små rultiga barn är ju det sötaste som finns och såna lår som det är veck i:love: Jag hade nog föresten berättat för denna gruppen att det är "jobbigt"/"tjatigt" att det pratar om hennes vikt, som du har sagt hon följer kurvan!
Lycka till till dig och din "rultiga" bebis:love:
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Bada mina flickor har vart knubbiga som sma aven om deras fodelsevikt skilde sig ratt sa bra; 4150 gram och 3370. Deras viktkurvor har alltid legat ratt pa eller strax over viktkurvorna for deras alder. Aldsta dottern bodde forsta aret i Sverige och fick valling och burkmat. Yngsta foddes har och ammades med tillagg och jag lagade all hennes mat sjalv. Hon ar nu den som valjer frukt och gronsaker medans storasyster foredrar brod, sylt och snask.
Stora tjejen ar nu 11 1/2, ar ca 165 lang och vager runt 60 kg. Lillan ar 6 ar, 122 cm och vager runt 30 kg.
Ingen av dem ar vad jag skulle kalla tjock, visst har de underhudsfett runt magen som man kan nypa tag i men det ar inget jag bekymrar mig om. De ar aktiva och ater relativt bra aven om det borjar bli svart att kontrollera vad den aldsta ater. De tar ju med sig egen lunch till skolan och byter garna med varandra sa aven om jag skickar med nyttig mat sa ar det inte sakert att hon ater den.
Istallet for att gnata om vikt och utseende sa gnatar jag om halsa och valmaende. Jag ar livradd for att de ska utveckla nagon sorts matstorning sa jag namner ALDRIG mat i samband med utseende.
Annat an nar den aldsta gnaller om sina finnar da brukar jag papeka sammanbandet mellan fettintag och acne.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

WhiskyP skrev:
:smirk: Tänk på att du svarar en nybliven mamma. ALLA nyblivna mammor kanske inte är sådana? :angel:

De allra flesta i mammagrupper är det nog...

JAG däremot kommer aldrig att bli sån! ;) :D :angel:

Allvarligt, man får helt enkelt ha KOLL på sig själv och inte bete sig så fånigt mot andra om man inte gillar det själv.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Jag har aldrig deltagit i mammaträffarna, jag har dessutom inte sprungit på bvc och vägt barnen annat än när de skulle ha sprutor :o . Det har fungerat alldeles utmärkt de har klarat sig i 18, 12, 9 år nu och har inga större men vad jag kan se :angel: , även om BVC-sköterskorna trodde det, de tom ringde för att få dit mig och väga, som om jag inte har en våg själv?
Varför ska man sitta och surra bort tid med folk man har endast en sak gemensamt med, en bäbis?
Jag föredrar att välja mitt eget umgänge. Men det är klart att den som är ensam och osäker förmodligen kan ha ett utbyte av en sån träff, men för mig har det mest verkat vara skryt och nyputsade fönster och dylikt som avhandlats, och nej tack sa jag.
En bebba behöver dessutom lugn och ro och så lite flängande som möjligt, världen hemma är nog stor.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Tomaten skrev:
*ungdom traskar in o läser*Men gud, små rultiga barn är ju det sötaste som finns och såna lår som det är veck i:love: Jag hade nog föresten berättat för denna gruppen att det är "jobbigt"/"tjatigt" att det pratar om hennes vikt, som du har sagt hon följer kurvan!
Lycka till till dig och din "rultiga" bebis:love:

Barnfri äldre ungdom :crazy: här
svägerskans yngsta hade veck överallt :love: På Bvc tyckde dom inte det var nåt att bry sig i då de utvecklas olika
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 220
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 412
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 424
Senast: alazzi
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 517
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp