Bukefalos 28 år!

Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Min gamling, rätt frusen av sig har 200g med helhals på sig nu, både inne och ute. Det har varit mellan -8 och +6 grader de senaste dagarna och han har känts lagom under hela tiden, tycker det var i varmaste laget mitt på dagen när solen sken men det var bara någon timme så då fick han behålla det på iallafall.

Han har vinterpäls men den är ganska tunn och kort, får alltid väldigt "fin" päls. Har bott inne i varmt stall hela sitt liv så har aldrig fått någon päls innan. Sommarpälsen är bara några millimeter lång och silkesmjuk så han har alltid väldigt lite päls.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Min gamla dam får fri tillgång på torrhö. Uppblött lucernpellets (strå fastnar i hennes tänder för mycket), soja, E-vitamin, Linfröolja plus rapsolja och mineraler.

Som innetäcke har hon Back on track.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Alltså Kraffts lusern känns sådär att använda för att få upp proteinet. Det ligger på 105 gr smbrp, det är typ ingenting och man måste ge rätt mycket för att komma upp i en ordentlig proteingiva. Dessutom ligger det högt i energi-så det är svårt att få en bra kvot.

Om du vill hålla dig inom Kraffts sortiment finns Pluss Protein (220gr smbrp) eller Krafft Muskel (370 gr smbrp). Som ameo säger handlar det om att få i honom så mycket som möjligt på så liten mängd som möjligt.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Nej, Kraffts lusern är ju en hel del melass också.

Däremot tycker jag det blir fel att jämföra grovfoder (lusern) med kraftfoder med högt proteinvärde, då måste man också ta i beräkning att det inte är helt snällt mot hästmagen.

Själv föredrar jag alla gånger lusern (grovfoder) framför kraftiga proteinkraftfoder, däremot finns det ju bättre produkter än Kraffts.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Ja krffts lusern har jag helt slutat använda. Jag gillar kvarnbys sockefria lusern. Ligger högre i protein och just att den är utan socker känns bra:).
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Ja, protein på 150 gr funkar bra. Det är mitt favoritmärke, Kvarnby. Ligger dessutom nära och bra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 635
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 889
Senast: Estivuz
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 672
Senast: AlmostEasy
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp