Bukefalos 28 år!

Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

nyaste

Trådstartare
Har en gamling här hemma som knappt rids alls längre på grund av diverse "åkommor" som gamlingar får. Nu har vi flyttat och jag köper hö från en bonde i närheten. Jag har dock inte fått någon analys på det, och eftersom det är inplastat så måste jag vänta en tid ännu innan jag har hunnit samla på mig tillräckligt från olika balar. Men nu har kölden kommit med allt vad det innebär och nu redan har min gamling börjat falla ur :cry: Han har mage, men är tunn över revbenen och man kan skymta dem med blotta ögat då man tittar på honom i boxen. Han har också blivit tunn över rumpan och ser allmänt smal ut (förutom magen då)
Han brukar falla ur vintertid, så jag är ju van med det, men då har jag bara räknat om i hans foderstat och så har vi klarat oss undan det. Men nu kan jag ju inte räkna om något då jag inte har någon analys ännu! Att sitta och vänta tills jag har fått analysen kan jag inte göra, då misstänker jag det är enbart ben kvar av honom....

Tänderna är nyligen kontrollerade och avmaskning m.m. är i toppskick. Jag är noga med sådant till honom med tanke på ålder och det faktum att jag vet hur han brukar bli till vintern. Han har täcke på sig ute eftersom han inte har någon vinterpäls att tala om alls ännu (precis som alla andra år)

Just nu får han ca 15kg hö per dag (han får så mycket han orkar äta) samt lite krafft ponny och lite extra protein. Vad annat kan jag ge, utan att ha analys på grovfodret, så han inte faller ur totalt innan jag har analysen i hand?
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Lusern, massor av lusern.

Vi har haft hästar som gått på fri tillgång på lusern. Vissa har haft pellets, andra strå.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Jo, lucern har jag också funderat på, men då jag inte själv har någon erfarenhet av det så har jag varit lite tveksam. Men om ni rekommenderar det så ska jag absolut prova! Men vilken sort rekommenderar ni? Om man tittar på Kraffts lusern till exempel, så finns det ju pellets, hackad strå eller mix. Vad är det för skillnad på dem egentligen?

Usch då, dessa vintrar! Han är så fin varje sommar då han får gå på bete och det är varmt och mysigt, men så fort det blir kallt och vintern kommer så är det samma sak varje år för honom stackarn! :(
 
Senast ändrad:
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Men en analys tar ju ingen tid ? Några dagar ? Bonden måste ju veta vilket fält leveransen kommer från ?

Lusern som sagt i övrigt . Det är grovfoder vare sig pelleterar eller strå . Strå ger du om givan behöver ges pga tugg behov . Är det innehållet näringsmässigt du behöver kan du ge peleterat - det är fortfarande grovfoder .
 
Senast ändrad:
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Lucern, vetekli, olja och glöm inte B-vitamin. Pälssättningen tar mkt kraft... och glöm heller inte att täcka ordentligt i takt med att kylan ökar.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Att döma av hur höanalyserna ser ut i år så skulle jag inte bli förvånad om det saknas ytterligare protein. Min 20-åring gick från ganska nedsjunken till skitsnygg bara jag bytte till mer proteinrikt foder (i mitt fall passade krafft pluss protein in bäst till höanalysen, 1kg/dag räckte till 650 kg häst). Han tappade i augusti när betet började bli dåligt och han ändå var för envis för att vilja ha hö. Nu äter han ca 14-15 kg hö/dag, mer vill han inte ha.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Det som varit helt oslagbart för min gamling var Spillers condition mix. Vanliga eller seniorvarianten. På 2 veckor börjar dom lägga på sig! :) Ger även min unghäst detta för att få upp hull och muskler.

Lusern kan också vara bra och framförallt inte farligt att lägga till om du inte har analys på höt. Men jag skulle ge spillers i väntan på analys... Och ge bakjäst för magen så den kan tillgodogöra sig näringen bättre :)

Lycka till!
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Eftersom han redan faller ur visar ju det att det fattas protein i silaget. Jag skulle säkrat upp med både lusern och soja. Bakjäst skulle jag också lagt till nu när de sätter vinterpäls. Det krävs mycket extraprotein då.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Som så många andra här har sagt så vill jag också starkt rekommendera lusern. Min gamla herre har haft problem med hullet men han föll ur kraftigt under betet när de sov ute dygnet runt, vart tufft för han.
Jag har gett lusern pellets som jag såklart blötlagt och låtit bli en gröt så att han lätt ska få i sig det då han haft lite problem med tänderna tidigare. Jag har även gett han vetekli. Har även gett extra salt så att han ska dricka ordentligt, vätskebalansen är viktig för att de ska klara hullet.
Detta har gjort susen och han är nu finare i hullet än nånsin under det år jag har ägt han :)
Lycka till med pållen din.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Lucern, spillers senior och matolja i maten funkade fint för min gamling. Och extra B-vitaminer höst och vår.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

KL

Min äldre gubbe hade samma problem, jag gav honom B-vitamin som någon ovan skrev och linfröfoder (sånt som man sätter och svälla, vet inte vad det exakt heter) för pälssättningen, musli för äldre hästar (Sixteen plus) som är extra fettig, mycket hö och Green Line!! Green Line är som hö, fast i pelletsform som sätts och svälla, det fungerade super! Gamla hästar blir ofta sådana att revbenen syns och de får ''hömage'' istället, Green Line tyckte jag gjorde att min gubbe fick lite på sidorna också. :) Ett till tips, klä på hästen ordentligt, det går åt massor med energi för en häst (spec. för en gammal häst som har svårare att hålla värmen) åt att hålla sig varm. :)
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Tusen TACK för alla svar jag har fått! :bow:
Idag åkte ett av de tjockare vintertäckena på. Han har hittills gått med ett lite tunnare, men nu ska det nog på ordentligt med kläder! Tänkte jag skulle börja med att höja proteinet han får och ge lusern. Ska också byta ut ponnyfodret tillbaka till seniorfoder tänkte jag, så får jag se om det kommer resultat med enbart det. Man brukar märka redan inom några dagar vilket håll det lutar mot. Bakjäst ger jag honom redan, eftersom hans mage ibland brukar kunna bli lite dålig. Men så länge han får sin lilla bakjästbit i maten så håller den sig i skick ;)
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Just nu får han ca 15kg hö per dag (han får så mycket han orkar äta) samt lite krafft ponny och lite extra protein. Vad annat kan jag ge, utan att ha analys på grovfodret, så han inte faller ur totalt innan jag har analysen i hand?
Krafft ponny är det mest onödiga foder som hittats på, det tillför INGENTING som inte ett bra grovfoder kan ge.

Du har fått många bra svar redan. Det jag vill tillföra i diskussionen är att eftersom du har en äldre häst med större behov så bör du ge mat som ger "så mycket som möjligt" av det som behövs med "så lite tuggande som möjligt".
Dvs ge foder som ligger högt i protein och även högt i energi.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Jag har en tant som också lätt faller ur och som de andra säger tänk protein! Lusern är ju "alltid rätt" i dessa fall så det skulle jag absolut satsa på i ditt fall! Hackad lusern kan du ju i princip ösa på hur mycket som helst av.

Sen vill jag slå ett slag för det här med att täcka en gamling rätt! Ibland blir jag lite förfärad av hur lite folk pälsar på sina seniorhästar. Gamlingarna behöver ju ordentligt med hjälp att hålla värmen genom fri tillgång på hö och bra, värmande täcken. Hellre för varm än för kall resonerar jag! I alla fall i detta fall då vi pratar en seniorhäst som faller ur, och har man ett nyare täcke så andas dem så bra att den aldrig blir för varm eller svettig så här års. Sen finns det ju extra varma hästar som man absolut inte vill täcka för mycket men det är ju inte aktuellt här :)
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Jag ger min gamla häst Lusern (pellets,blötlagd). Tidigare fick han Lusern hackad strå men nu blir det för mycket att tugga för en gammalhäst med dåliga tänder. Lusern Mix innehåller för lite protein.

Skulle han ändå falla ur eller höanalysen kräver ännu mer protein, brukar jag välja Krafft Muskel, blötlagd, för att få i han så mycket protein som möjligt men i liten koncentrerad mängd. Återigen för att han ska slippa tugga för mycket.
Till detta ger jag väldigt mycket betfor för energins skull. Linfrö för att tillföra lite fett. Plus någon dl olja samt Spillers condition mix senior. Fungerar utmärkt på min gamling!
Det handlar om att få i dem så mycket protein och energi det går men i så liten mängd som möjligt, då de sällan har tänderna eller samma matvilja kvar som när de var yngre. Man får tänka lite omvänt då man ju i vanliga fall vill ha så lång ättid som möjligt på en häst.
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Funderar också på en annan sak. Jag har ett "kallstall" och han har nu haft ett tjockare fleecetäcke på sig på natten inne. Men är det tillräckligt, eller ska jag kanske behöva lägga på honom något ännu tjockare? På morgonen då jag har kommit till stallet (ca klockan 07.00) så har det varit mellan 2-4 plusgrader i stallet. Vad tycker ni, tjockare täcke på eller ännu fleecetäcke på nattetid? Ni andra som använder täcken på nattetid, vad har ni för täcken till gamlingarna?
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Fleece isolerar dåligt . Det släpper mer igenom kondens och är hästen kall hjälper det dåligt och kan rentav kyla . Ha ett lättfotat thermotäcke på istället . 150 gram så säkrar du att det heller inte blir för varmt . Horseware insulator 150 g stalltäcke är ett bra exempel .
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

På vår tunnis hade vi så tjockt täcke vi kunde, utan att han blev för varm. Enda chansen att ens försöka få honom i gott hull
 
Sv: Nu faller han ur, hjälp av kunniga behövs!

Jag ger min veteranhäst ( halvblod f -83) KAT 7 från Rands & Wilson!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 658
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
Senast: Estivuz
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 707
Senast: AlmostEasy
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp