Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

J

jesse

Blir galen på 4 åringen...Hittar inte felet på honom men nåt stör honom. Kom med förslag med era erfarenheter. Observera att det är ett kallblod. Kortfattad problematik:

Bryter inåt i rätvarv, lägger nosen åt höger. Kosmiskt entömd-hänger på vänster töm och vänster stång. Travar ok men känns inte hundra då han ska springa riktigt riktigt fort. Mycket lovande i fjol, sprang under 30. Har inte kunnat trava under 35 i år. Känns bättre med riktigt tunga skor bak och då menar jag riktigt tunga typ ridhästskor eller islandshästskor:crazy: Travar inte alls då han lättas bak:confused: Bryter mer och skuttar både bak och fram då.

Röntgad ua. Ultraljudad ua. Hältutredd 5 gånger varav 2 gånger pga av startförbud+friskintyg. Varit på 3 olika kliniker. Kastrerad. Behandlad vä carpus övre och mellersta leden 6 gånger med kortison 3 gånger, kortison +tuppkam 2 gånger och adequanin 1g. Vä karpaltunnel 1 gång med kortison. Vä framkota 2 gånger med kortison. Hö carpus översta och mellersta leden 2 gånger med kortison, kota 1 gång.

Fick rådet av en veterinär som inte hittade ett enda fel på honom annat än att han var en fara för mänskligheten:o:D att kastrera honom innan det hände en olycka vilket också är gjort för knappt 6 månader sen. Sist han startade såg han ut som en rund miljon i bakvarv men kusken gjorde missen (eftersom jag befann mig i utlandet) att rycka bakskorna på honom:crazy: vilket resulterade i att såklart inte satte en fot rätt och blev belastad med ytterligare ett startförbud. Eftersom hästen är dum hos vet så är det svårt att göra en normal hältutredning så nu sist bad jag bara han som belade honom med startförbud att komma hem till stallet, trycka i honom både morfin och domesedan och sen göra en rundsmörjning. Han sprutade knän runt om med dubbel dos kortison. Han hade ingen ledvätska vä bakknä:confused:

Hästen har tagit det lugnt i två månader och har nu gått 3 mycket lätta jobb. Idag börjar han hänga på vä töm igen:confused: Han travar inte illa men jag har ju inte provat att köra fort än men eftersom han hängde på töm idag så ville jag bara slita mig i håret. Kan tillägga att han även är kontrollerad i munnen av både vet och tandläkare utan att hitta några konstigheter.

Det känns som att det enda han inte är behandlad i är bakkotorna men de har ju inte hittat nån hälta där vi släckning och bedövning av övriga leder. De har iofs inte hittat nån hälta i bakknän heller men eftersom jag vet att det är svårt att hitta bad jag ju vet vara snäll och tuta i dubbel dos där:crazy:

Var fan sitter felet??
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Låter som bakknän i alla fall. Att han går på töm nu kan säkert bero på att han avlastat och återigen blivit öm i framknät (mest troligt).

Min ena häst som är en typisk "bakknähäst" hade ungefär samma historia som din. Gick nästan jämt på nån töm, sned i vagnen, funkade bättre med tunga skor bak osv...
Sprang hos fem olika veterinärer under två års tid. Jag BAD dem uttryckligen att spruta knälederna bak men de ville inte. De menade att han är ju halt fram, där o där... men visar inget bak. För mig som tränar hästen kändes det så solklart att det var bak men ingen lyssnade. Vi hade t o m honom på rullband men inget kom fram där heller.
Till sist (efter nästan 2 år)fick jag en veterinär att åtgärda bakknäna. Hästen blev som ny och kunde kvala igen. Men det höll bara ett kvallopp sen var vi tillbaka på ruta ett igen.

Det slutade med att hästen fick åka ner till stora kliniken vid Mälaren för en riktig genomgång. Efter fem minuter hittar de felet. Båda bakknäna var under all kritik...och behandlades med cortison. Enbart hage i 30 dagar därefter ÅB. JAg har ju en bit till den kliniken så jag frågade om det var ok om en veterinär här uppe kunde göra efterkollen. Men då de inte kunnat hitta felet innan så skulle de ju knappast göra det nu så jag fick ett intyg där det stog att hästen skulle ombehandlas oavsett vad undersökningen visade. Därefter hage i 30 dagar igen innan den skulle sättas igång.
Veterinären där nere menade på att när hästarna har märkbara problem och inte fungerar (från knälederna) så är det nästan alltid fog för ombehandling. Och minst dubbla konvalescenstiden jämfört med om du åtgärdat ett framknä.

För min häst fungerade det. Han är svag bak men med rätt träning så håller det hyfsat. Vi får åtgärda honom med jämna mellanrum men han kan i regel göra 3-4 lopp mellan varje omgång.
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

I huvudet....
gulan
:D Jag tror faktiskt inte det. Han har en fin skalle och har ju,trots att han varit rätt ofärdig en lång tid, gjort flera hyggliga lopp och segrar:bow: Han vill faktiskt men han kan ju inte:confused:
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Ok:) Jag får be "min" vet att behandla bak igen då för kliniken gör det ju inte även om man säger var man tror felet är. Kanske måste åka ända ner till mälarkliniken då:D
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

jag tror också det kan sitta bak, har du nån som kollat SI leden? förutom om det inte är knäna bak då.
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Jag tycker du ska åka ill kiropraktor då en veterinär inte kan se dom sakerna som en kiropraktor gör, dom brukar vara lösningen på det mesta
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Just ja, på tal om SI-leden...
Under tiden som vi behandlade o behandlade till "ingen" nytta så tog jag ut en ET. Tänkte att kanske ändå att det sitter i ryggen, han var ju lite stel där. Själv jobbar jag ju med muskulära problem på hästar också men kiropraktik kan jag inte.
SI-ledsproblem blev diagnosen. Efter tre behandlingar av ET så var han frisk och bara att sätta igång igen. Sa ET alltså.
Hästen var då precis lika dålig som innan. Kunde inte trava ens 2.00-tempo (en häst som har rekord 1.13). Det var alltså efter detta som jag riktigt bestämde mig att nu ska vi behandla knälederna...

Inget ont om kiropraktorer men ibland tror jag de lurar sig själva också. Eller vad kom först - hönan eller ägget...?
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Knapplån

Men du det låter precis som min häst, och hans fel är att han har en lös benbit i höften!

Alldeles på kammen av höftbenet. Det var vår ET som hittade felet första gången hon var till oss. 2 dagar senare konstaterades det av vet. via röntgen o ultraljud.

Ett förslag iaf

Lycka till med fel-letandet!
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

vi Har haft flera stycken som har bettet sig likadant hemma och alla har haft problem med ryggen och vissa har även haft snett bäckenben. efter att vi rättat till detta har travet flutit på utan att vi behövt sko med tyngder eller ha boots och nästan ingen av dom slår sig någonsin längre. mitt tips är helt klart att hitta en RIKTIG kot-knackare.Men självklart håller jag med om att du ska kolla knän och liknande oxå!lycka till
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Tack alla för lite tips och förslag. Jag är ju själv hästmassör och fysioterapeut och har fött upp hästen själv. Har inte märkt några förändringar kroppsligt på honom sen har var fölunge. Tyvärr tror jag att en kiropraktor har lite svårt att manipulera ryggraden pga hur hästen är uppbyggd men men jag kanske får prova det som sista utväg om inget annat hjälper:)

Ska gå igenom honom ordentligt idag, ta foton och kolla eventuella snedheter-man kan ju bli hemmablind:D De lutar åt att det blir en dubbel dos i bakknäna iaf :)
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Kanske kan han vara öm i sina sulor, fram eller bak?
kanske det inte var tyngden i de "tunga bakskorna" som han blev bättre av utan att de helt enkelt var bredare och skyddade hans sula bättre. Man kan prova en bred tunn sko.
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Tack alla för lite tips och förslag. Jag är ju själv hästmassör och fysioterapeut och har fött upp hästen själv. Har inte märkt några förändringar kroppsligt på honom sen har var fölunge. Tyvärr tror jag att en kiropraktor har lite svårt att manipulera ryggraden pga hur hästen är uppbyggd men men jag kanske får prova det som sista utväg om inget annat hjälper:)

Ska gå igenom honom ordentligt idag, ta foton och kolla eventuella snedheter-man kan ju bli hemmablind:D De lutar åt att det blir en dubbel dos i bakknäna iaf :)

Jag håller med dig om det där med ryggraden.

Min osteopat (till hästarna) berättade faktiskt om ett tillfälle när han jobbat med ryggraden på en häst. De hade tillverkat en "ställning" efter att ha mätt ryggkotornas läge på just den hästen och sen hade han jobbat med sidoutskotten.

Det hade tagit många behandlingar och hästen hade upplevt det som mycket obehagligt./smärtsamt

Jag vet inte om hästen fick tillbaka rörligheten, men visst låter det mera logiskt än att banka mellan tornutskotten eller i värsta fall på dem.
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Men om man hela tiden måste behandla hästen med jämna mellanrum så är det ju någonting som inte stämmer. VAD är orsaken till hästens återkommande problem? Att behandla symptomen hela tiden känns otroligt fel för mig. Inte djurvänligt.
:crazy:
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Men om man hela tiden måste behandla hästen med jämna mellanrum så är det ju någonting som inte stämmer. VAD är orsaken till hästens återkommande problem? Att behandla symptomen hela tiden känns otroligt fel för mig. Inte djurvänligt.
:crazy:

KL
I min hästs fall så är det att han överbelastar sina bakknän pga inkorrekt benställning bak. Håller man knälederna i ordning så får han inga andra ömheter heller.

Dessutom så har han en vilja av stål och det är alltså renodlad tävlingsinstinkt i honom. En häst som till varje pris vill ge allt han kan varje gång. Med en bättre dimensionerad kropp så skulle han antagligen tåla påfrestningarna bättre.
HAn skulle givetvis också hålla bättre av att bara motioneras och inte utsättas för den påfrestning som hårt tränande och tävlande gör men med denna häst är detta tyvärr inget alternativ. Slakt vore nog enda alternativet om man inte vill tävla alternativt träna för tävling med honom då han mår psykiskt dåligt av att ha för lite att göra.

Så visst, det mest djurvänliga jag kan göra för denna häst är kanske att ta bort honom... men så länge han vill själv och klarar att tävla med lämpligt "underhåll" så får han göra det.

Djurvänligt eller ej... Det vore iaf mer oetiskt att inte behandla honom. JAg kan tillägga att han har aldrig varit initialt halt, svullen eller visat ömhet på annat sätt än att travet inte har fungerat i högre tempon. Då tycker jag det är mer djurovänligt med alla hästar som folk far runt med som är mer eller mindre orena initialt utan att dess ägare ens märker det.
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Men om man hela tiden måste behandla hästen med jämna mellanrum så är det ju någonting som inte stämmer. VAD är orsaken till hästens återkommande problem? Att behandla symptomen hela tiden känns otroligt fel för mig. Inte djurvänligt.
:crazy:

Klart man inte är ute efter att behandla symptomen på hästen. Man vill ju hitta den primära orsaken och slippa symptom behandlingar. Men när man inte hittar hittar felet så blir det ju att man behandlar efter symptom...Klart att det är nåt som inte stämmer-annars skulle han ju inte trava illa. Att travhästar måste behandlas med jämna mellanrum är inte så konstigt med tanke på de påfrestningar vi utsätter dem för. Inte bara trav heller för den delen. Oftast är det ju så att om hästen varit ofräsch en längre period och startat på kanske det inte räcker med en behandling och behandlar vi dessutom på fel ställe om och om igen såååå...

Förhoppningsvis hittar vi den primära orsaken förr eller senare:)
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Jag tror inte att det är så enkelt tyvärr. Har hovar för att gå barfota. Jag har ju fött upp honom själv och haft både mamman och alla de andra avkommorna. De andra avkommorna var också relativt talangfulla och gick alla med tunga skor och förlängda traktarmar bak och lätt/halvrund/barfota fram som optimal balans. Men ska be hovslagaren kolla lite extra på det nästa gång:) Bättre att kolla allt en gång för mycket än för lite:)
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Jo kanske är det möjligt att "vippa" lite på utskotten för att, om möjligt, kunna korrigera en eventuell snedhet?! Kan för lite inom det området för att egentligen kunna uttala mig. Generellt tror jag dock att det är mycket svårt!
Men men osvuret är bäst:)
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Oj! Ja där ser man! Ja några sånna röntgenplåtar har förstås inte tagits...
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Jo kanske är det möjligt att "vippa" lite på utskotten för att, om möjligt, kunna korrigera en eventuell snedhet?! Kan för lite inom det området för att egentligen kunna uttala mig. Generellt tror jag dock att det är mycket svårt!
Men men osvuret är bäst:)

Han hade bar gjort det en gång och sa att det inte var något att rekommendera men han berättade ATT han faktiskt gjort det.

Jag var just då inne i en period då jag frågade alla alternativare jag hittade om "gummiklubbe-varianten" som jag ogillar starkt. :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Sirap
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 742
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 483
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp