Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Ytterligare ett tips är att kolla så hästen faktiskt inte är låghalt.
Har träffat på ett fåtal individer som varit kärnfriska och raka i rygg och bäcken osv. MEN faktiskt haft ett ben som är något kortare än det andra. Inte så mycket att det synts vid direkt anblick , men visat sig i liknande syptom som din.

De har då fått antingen sula på korta benet eler olika tjocka skor.

Hoppas du hittar felet.
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Kan vara en ide att kika på det kanske?
Bra att jag kunde komma med en lite udda sak som man kan glömma att kolla.

Jag visste inte ens att det existerade före min häst =S
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Knapplån

Men du det låter precis som min häst, och hans fel är att han har en lös benbit i höften!

Alldeles på kammen av höftbenet. Det var vår ET som hittade felet första gången hon var till oss. 2 dagar senare konstaterades det av vet. via röntgen o ultraljud.

Ett förslag iaf

Lycka till med fel-letandet!
hur behandlades det?
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Men du det låter precis som min häst, och hans fel är att han har en lös benbit i höften!

Alldeles på kammen av höftbenet. Det var vår ET som hittade felet första gången hon var till oss. 2 dagar senare konstaterades det av vet. via röntgen o ultraljud.

Detta har jag också varit med om. När jag gick min utb så upptäckte vi detta på en ridskolehäst i ett stall i Sthlm. Den hade inga besvär av benbiten men den kändes tydligt.
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Skickade PM på ett tips till dig,undrade hur det gick sedan?
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Det är lika med min häst! Det enda han inte klarar av är ju som sagt att gå på banan. Så travkarriären är för alltid lagd på hyllan. Men som ridhäst är han super!! :)
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Han behandlades inte med något annat än vila de första månaderna efter upptäckten. Detta pga att han var mycket travtränad för vagn och blev därför ansträngd och hade lite inflammation i musklerna över korset.
Operation finns, men min vet. tyckte att det var en för stor risk för hästen att genomföra en sådan. Han tyckte att vi skulle prova honom som ridhäst innan och det har fungerat superbra! :laugh:

Det som var problemet med travträningen var just momentet att trava fort! Under det momentet så breddar hästen steget avsevärt och det gör att hästen ömmar vid muskelfästena där benbiten är lös. :cry:

Som ridhäst har han inga som helst problem av benbiten, därför att där behöver han aldrig bredda på samma vis som när han går för vagn! :bump:

Så nu ska han bli min framtida dressyrstjärna istället! ;)
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Jobbigt när det strular såhär o man blir rödhårig. Hade samma bekymmer med en av mina. ja inte riktigt så mkt som du.

Men har någon kollat senorna som går uppe i ljumskarna??? De kan sas hakat upp sig, och detta gör j-vulskt ont på dem. Han kan ha så ont att han avlastar bak med fram.

Min hade det, fick rättat till detta och han travade som en gud. Detta är mkt vanligt, på just kallblod. Mer på dem än varmblod, jag har varmblod. Viktigt är att de tar det lite lugnt efter och att man inte kör för fort utan ökar succesivt.

Min pålle var/är mkt snäll men när den norska tränaren kände o kollade, så vart pållen min väldigt irriterad, och tom lyfte benet mot honom.:eek:

Veterinärerna vet inte mkt om detta fel, så ta hjälp av någon massör/kiropraktor.

Lycka till
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

hej
jag tycker det låter som han ser dåligt.han läger huvudet på sne för att det andra ögat ser han mycket bättre med,och då blir han sne belastad han kan inte springa rakt då.om han har hållit på med detta länge så blir han över ansträng och får då inflamation i leder och muskler.
det är många som tror att alla hästar ser som dom ska,men problemet med synen är väldigt vanligt.
jag hade kollat synen på han.
lycka till
skriv sen och berätta om det var synen.
ha det bra pillan
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Jag har ingen häst som springer med huvudet snett just nu.

Och de jag haft har berott på låsningar i nacken.
Om vi pratar om den som inte springer med näsan rakt ner, om de springer snett med halsen kan det bero på allt möjligt i princip.
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Ta ut en Fysioterapeut eller Equiterapeut och se va de säger. Efter det är det enbart några bra veterinärer som jag känner till dock här nere i landet som kan en del med såna här hästar som andra vet inte hittar felet till.
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

mitt svar va till jessi.det kan natuligtvis vara en låsning i naken men vad beror den på då? jo den kan vara så att dom ser dåligt. jag har varit med om det 3 gånger att dom inte har vill springa hel ok utan att man har sett att inte allt står rätt till men det är ingen som har hittat felet.en av dessa hästar hade sprungit snett hela sitt liv så när jag fick han i träning så blev det väldigt fel för jag krävde att han skulle springa rakt men det gick inte.jag tog han till våran vet han kollade hela hästen, han bedövade vissa leder,en lång historia,men det slutade med att han fick bli promenad häst han vad helt utsliten i inre knäskål back och främre bog hade minskat till 25%av sin riktiga stolek. han kom fram till att han hade 50% mindre syn på ena ögat,så det vad därför han sprang snett, inte mycket snett men lite han vek huvudet lite åt höger. så det där med synen ska man kolla upp.
men jag tycker man kan kolla synen på han.
lycka till mvh pillan
 
Sv: Nu får ni leka veterinär för ingen sådan hittar felet...

Jag ser att du är ny, men ditt svar är ändå till mig... :D

Synfel brukar inte vara helt omöjliga att upptäcka själv om man är någorlunda observant på sin häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Sirap
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 742
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 483
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp