Nu går det inte längre att leva i min drömvärld

Bukefalos 30 år!

Nu är det officiellt,jag flyttar nästa år. Jag kan inte bo kvar här. Jag har grubblat och gjort budgets om och om igen och bara antytt till mina föräldrar. Jag har väl inte ens varit helt säker själv för att det är det absolut sista jag vill men när pappa frågade igår om jag bestämt mig för att flytta hörde jag mig själv säga att ja jag har bestämt mig.

Så dags att börja rensa och sälja och slänga och prioritera. Ska kontakta några mäklare efter helgerna för värdering och se vad dom kan göra. Det kommer inte bli visning förrän i vår när det börjar bli grönt och fint och det kommer nog bli svårsålt för man får inte ta lån för att köpa hus här. Men jag hoppas det går snabbt så jag slipper lida.

För jag skulle behöva dubbelt bostadstillägg för att bo kvar och det skulle kanske kunna gå med tur men då kommer jag gå +- noll på exakt summan, jag skulle alltid oroa mig för att bilen går sönder, att aldrig kunna resa ens för att hälsa på min bästa vän, oroa ihjäl mig för att min veterinärbuffert inte skulle räcka till, inte kunna ta hand om några ökade utgifter, vända på varje krona som nu. Jag kommer inte klara det varken ekonomiskt eller psykiskt.

Just nu är värmepumpen avstängd och bara ett element i sovrummet och ett i köket eftersom värmen från värmepumpen inte når dit så jag eldar bara för att hålla värmen i resten av huset. Inte råd att ha värmepumpen på.

Jag har så extremt dåligt samvete gentemot mina föräldrar som har slitit som djur för att göra huset och trädgården beboelig. Verkligen, verkligen slitit, köpt massor av saker till trädgården Och lagt ner hundratals timmar.

Dom säger att dom inte har råd att hjälpa mig mer men jag har inte ens tänkt tanken på att dom ska betala mig för huset.

Så ja, nu väntar det att flytta till stan igen, till en lägenhet. Vill inte bo mitt i allt men jag hittar inte en enda lägenhet som finns där jag vill bo och det stressar mig att inte veta om jag kommer kunna hitta någonstans att bo för typ resten av livet.

Det här känns som ett av dom svåraste besluten jag tagit i mitt liv. Jag har varit med om värre saker men det här krossar min dröm, det har varit fantastiskt att bo här. En dröm. Kommer aldrig få det här igen. Men tänker välja att se det fina, att jag fick chansen att bo här den tiden jag fick, att det inte är alla som får den chansen. Men ändå, det gör jätte ont och jag ser verkligen inte fram emot allt jobb som är framför mig.

Jag vet inte riktigt hur jag ska stå ut i lägenhet igen. Det positiva är att kunna duscha mer än 4 minuter, att ha råd med värme, att inte behöva räkna på exakt precis rätt krona för att gå runt, inte kunna hälsa på vänner, aldrig mer resa, inte ha råd med en hund igen.

Det finns helt enkelt ingen annan väg att gå

Men stadslivet lockar inte alls. Och att behöva förklara och försvara inför andra varför jag flyttar är bara så jobbigt.

Är det driftskostnaderna som är för höga för din inkomst?

Jag valde den billigaste mäklaren, helt enkelt för att jag inte orkade med att deala med att lägga ut massa pengar i förväg när exet också var inblandat.

Och dom jobbade hårt för sin provision, och huset blev sålt till sist.

Om du har en buffert så det är enkelt för dig att pytsa ut i förväg för fotografi med mera, så välj någon av dom stora stadiga som har samarbete med bank. Ingen av dom nya som vill ha betalt för homestyling och sånt, det är ju ändå trädgården som är din "USP" (unique selling point).

När vi eventuellt säljer lägenheten senare kommer jag ta en av dom stora.
Betalade du mäklaren i förväg? Vi betalade mäklaren när handpenningen kom från köparen.

Träffade en jätte bra mäklare. Huset i sig är värt över 3 miljoner kronor men just att det är arrende drar ner rejält. Kommer nog gå back ca 25 000 sa han om man räknar med hans arvode och deras extra försäkring som jag tänker ta. Han sa att han vill börja fotografera och skriva annons redan om två veckor och få ut annonsen i februari för det tar oftast 5-6 månader efter kontakt tills att man faktiskt flyttar.

Nu måste jag säga till mina föräldrar att det redan är dags. Dom vill att jag ska bo så länge som möjligt men jag har inte ekonomin. Och usch viket jobb att ta tag i all rensning

Pratade med pappa nu och han förstod och sa att det blir bäst så fort om möjligt. Däremot tyckte han att mäklaren hade högt arvode och en försäkring som mäklaren sa att bara dom har redan finns hos flera firmor. Så detblir bra att träffa flera mäklare.

Men vad är normalt arvode i en medelstor stad?Han ville ha 78 000 plus 6%. Det är ju jätte mycket som gör att jag ju förlorar vinsten och det jag köpte huset för. Och om han säger att han ska sätta ut det till 1295 000 istället för att sätta lite högre så det finns viss prutmån ?Eller skrämmer man bort folk då?

Pratade med pappa nu och han förstod och sa att det blir bäst så fort om möjligt. Däremot tyckte han att mäklaren hade högt arvode och en försäkring som mäklaren sa att bara dom har redan finns hos flera firmor. Så detblir bra att träffa flera mäklare.

Men vad är normalt arvode i en medelstor stad?Han ville ha 78 000 plus 6%. Det är ju jätte mycket som gör att jag ju förlorar vinsten och det jag köpte huset för. Och om han säger att han ska sätta ut det till 1295 000 istället för att sätta lite högre så det finns viss prutmån ?Eller skrämmer man bort folk då?

Det lät dyrt. Kolla andra? 50’ eller 3% gällde för mitt sommarställe. Och de 3% var på det belopp som var över utgångspris.

Sålde förra hösten och betalade 55 tkr, sålde för 1.6 i medelstor stad. Med Hemnet och försäkring blev det strax över 80 tkr

Det låter jättedyrt? Kollade vad mäklaren (stor välkänd) som sålde pappas hus tog:
1,1 % på del av blivande köpeskilling upp till 7 000 000 kr
5 % på del av blivande köpeskilling som överstiger 7 000 000 kr

Jag är rädd för dom där 10 år man har ansvar för huset och han sa att dom var dom enda som hade försäkring som täcker alla 10 år

Dolda fel 10 år har alla men svenskfastighetsförmedling sa att dom andra inte täcker fel som en besiktningsman gjort och inte osynliga fel

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min rygg
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Vart är hemma?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat