Nu haglar det hästar

Sv: Nu haglar det hästar

Menar du en sån här??? :bump:
kliar.jpg


Har vi fått 4 av hittils.
Dom första två var skeva men gick att korrigera med skenor.
Dom andra två är fina i benen.
Fast tjurigt värre... :D

Ja..ja.. inte vi som ska ha dom i träning... :angel:

AM
 
Sv: Nu haglar det hästar

Åhh vad fin!!

Har du en nytagen bild på"du vet vem"...........
 
Sv: Nu haglar det hästar

Ahaaa........jag kanske bara haft tur som träffat och har egna Starchipare med oerhört stabilt psyke......eftersom jag själv lyckats köra in och träna min nu 3-åriga dam efter honom (gick premie och kval som tvååring) måste i alla fall den hästen vara mycket mycket lätthanterlig och psykiskt stabil :d :D jag är verkligen ingen erfaren unghästtränare

Kul att höra alla olika åsikter :idea:.....det vi alla kan vara överens om är nog att de har "humör" och ev. att de är lite sköra tyvärr.
Psyket verkar ju tydligen variera ......ska kolla upp hur våra vänners hästar artat sig på den biten.

hmmm......här sitter lilla jag med två blivande avelsmärrar efter Starchip Entrprise ........hur kul är det i nuläget :eek: .......men jag gillar dem verkligen som individer :love: (fast det blir man ju bara känslomässigt rik på)
 
Sv: Nu haglar det hästar

Ha ha .....du har så himla fin hand med kameran....helt suveränt :bow:

Du som haft en del föl efter S.E........har de varit nerviga och fnattiga (instabila) som små eller bara haft humör ???

Blir jätteförvånad när jag hör att han skulle lämna "psykfall", men det kanske stämmer.......
 
Sv: Nu haglar det hästar

Jag tror det kan ligga till på detta viset....hästarna är sena, dyr hingst och dom som hamnar i proffsträning krävs det mer av, som dom inte "kan" stå upp till...min är heller inte instabil på nåt sätt, jättetrevlig häst, men hon har fått en lugn uppväxt och inga krav högre än hon kan hantera.....
 
Sv: Nu haglar det hästar

Kan tllägga att den ena är något mindre instabil vad det gäller psyket, men den andra är definitivt ett "psykfall" t.ex. är det typ bara jag som kan släppa ut den i hagen :crazy: och det säger ju en del. Körningen ska vi nog inte prata om :angel:
 
Sv: Nu haglar det hästar

.........ligger nog mycket i det du skriver.
 
Sv: Nu haglar det hästar

Jag skulle nog åka och titta på individerna innan jag lät mig avskräckas....... :idea:
 
Sv: Nu haglar det hästar

Nää.. ingen bild på V**p...
Så lerigt hemma att korten blir bedrövliga..
Men det kommer.

AM
 
Sv: Nu haglar det hästar

Alltså..
Charm Patricia och Lo Mack Bell har sammalagt fått 4 avkommor.
Sen har Martha varit hos oss med ettårsmärren "rosen"

Rosen och Patricias fjoling var mycket trevliga individer.
Rosen hade en flygande trav som fick många att häpna. Hon var heller inte den där "bautahästen" som våra föl är.
Patricias var X-bent och fick ha skena.
Den var väldigt social och snäll. (född 2003 alltså)

Lo Mack fick ett mycket grannt stoföl 2003 (Anna Smile). Lite skev på ett bakben men med korrigering så fixade det sig.
Det stoet var det största vi någonsin fått på Överberga. Hon var vass..mycket vass i humöret.

I år har Patricia fått hingstföl. Det är en stor drasut som har även lite halvtaskigt humör. Den är mer märrig av sig..

Lo Mack fick i år ett stoföl. Så länge hon var hos oss så såg vi inga tecken på dåligt humör. Hon var också mer lik mamma i kroppen.
Men tyvärr så upptäcktes det på hingststationen att den lilla hade hjärtfel. Är nu borta.

Lite svårt att dra en generell linje på dessa fyra.
Patricia är snäll men har en skarp stam bakåt.
Lo mack bell också snäll men vass.

Så deras avkommors humör kan lika gärna ha nedärvts av morsorna..
Eller hur?
Patricia har sammanlagt 10 avkommor och årets föl är den första som visar dåligt humör.

Summan av våra erfarenheter är:
- att vi skulle inte använda honom på ett sto av större storlek eller som lämnar stort.
- Vi skulle också passa oss för att använda honom på vassa ston.
- Vi tror att hans avkommor behöver minst ett år extra. Dom verkar väldigt sena och växer länge.
- P.g.a. storlek på fölen så är det risk för skevhet i benen. Fölungarna ligger helt enkelt för trångt.. (mer teori av oss)

AM
 
Sv: Nu haglar det hästar

Jag har ingen aning eg, men tittar man på premieloppstoppen så ligger Starchip Enterprise på 10:e plats. Nästan hälften av dem har ju tagit premien iaf.
Fadershingstar i premieloppstoppen
040929 kl 10.43 hingstar med minst 50 avkommor.

varmblod
(t o m 2004-09-28)

Hingst Antal avk Antal gdk Procent
1.Pine Chip 75 45 60,0
2.Turbo Thrust 106 60 56,6
3.Spotlite Lobell 102 57 55,8
4.S.J.'s Photo 75 39 52,0
5.Zoogin 88 44 50,0
6.Alf Palema 98 49 50,0
7.Super Arnie 104 52 50,0
8.Smok'n Lantern 85 42 49,4
9.Super Tilly 91 45 49,4
10.Starchip Entrprise 93 45 48,3
 
Sv: Nu haglar det hästar

Ja, han låg bra till när det gällde premie och kval som tvååringar, men sedan blev det stopp........min började växa efter kvalet och verkar lite skör nu när tiderna sänks.
 
Sv: Nu haglar det hästar

Ironiskt nog har jag fått erbjudande att ta mig an en Starchip-are.. Och efter den här tråden vet jag inte vad jag ska göra.. Hmm.. :confused:

Man kanske skulle ta och åka och titta på märren. Det är ett föl med Super Arnie som morfar. Finns det några bra Starchip-are förutom Global Glory som bara har gjort 4 starter?????
 
Sv: Nu haglar det hästar

indyhope skrev:
Ironiskt nog har jag fått erbjudande att ta mig an en Starchip-are.. Och efter den här tråden vet jag inte vad jag ska göra.. Hmm.. :confused:

Man kanske skulle ta och åka och titta på märren. Det är ett föl med Super Arnie som morfar. Finns det några bra Starchip-are förutom Global Glory som bara har gjort 4 starter?????

Det finns vääl nån norsk som varit skaplig tror jag...fick en 2 åring i veckan, en nykastrerad e starchip.......en ganska så lurig en.... typen: Bättre att förekomma än förekommas....man får ha ögon i nacken....... :D typiskt starcipare, pappas huvud(böjen) men ruggit fin i kroppen är denna.
 
Sv: Nu haglar det hästar

Åk absolut och titta !!!.........jag är jättenöjd med min 3-åring (sto).
Tyvärr fick jag beskedet nu i veckan att hon har Erlichia .......skumma hältor, ledbesvär osv.....och som jag feltolkade som en "skör" häst.
Bättre psyke får man leta efter. Man kan inte skippa en hingst som bara fått en kull och det finns många efter Starchip som faktiskt inte ser ut som en "älg".

Ingen av våra 3 föl har fått ramskopf och tränaren som köpte tvååringen är jättenöjd (än så länge).......ett lätt bra steg och lagom storlek. Däremot är han lite naffsig, men långt ifrån lömsk. Årets föl är också en fin häst i typen . Lite större än de övriga och jättetrevlig att handskas med.........jag gillar verkligen Starchiparna och vi har sedan länge valt att behålla även årets föl för egen träning. Visst är jag kanske partisk :angel: men det går ju bra att ringa och kolla med kuskarna som körde hästen i premie och kvalet.
Skicka ett pm om du vill ha referenser.

Däremot skulle jag inte rekommendera Starchip till någon som vill föda upp en travare för att sälja........men det beror mer på att köparna är skeptiska till honom och att det aldrig går att sälja till "rätt" pris. Man ska nog akta sig för de stora tunga typerna, men en häst med Starchip som pappa och Super Arnie som morfar skulle jag aldrig skippa utan att först ta en titt. Super Arnie brukar ju inte lämna några stora tunga typer trots att han är stor själv.

Kom gärna och ta en titt på våra Starchipare så kan du få bevis för att det i alla fall finns några av den trevliga typen. Det går även bra att få provköra min 3-åring.
Henne körde jag in själv samtidigt som jag gick licenskursen och tidigt som tvååring var hon min uppkörningshäst vid provet (då var det första gången hon var på banan).....det tyder väl i alla fall på att hästen inte är av den svåra sorten. ;)

Ta en titt på hästen innan du dömer ut den och kolla upp vad mamman är för typ........gör sedan en egen bedömning. Om du vill kan du få låna en video på Starchip om du inte redan sett den.

// Suzanne

www.sodrasjoanden.com
 
Sv: Nu haglar det hästar

ps.......det finns några bra hästar i Tyskland , Norge och Danmark . Förra veckan vann det några Starchipare i Sverige........riktigt bra har det ju inte varit än, men varken Speedy Crown eller Stars Pride hade något lysande "förstaår" och de blev ju inte så tokiga hingstar till slut. Att Starchip ska bli såååå bra kanske man inte ska tro, men den som lever får se.....jag gör mitt bästa för att hålla modet uppe ....ds.
 
Sv: Nu haglar det hästar

Man ska inte vara sämre än att man kan ändra sig :rofl: .Nu är jag i alla fall närmare hästköp än på länge.Och det är en märr efter VIP Tilly med hingstarna Count´s Pride/Shiny Scot/Doctor Rondey/Narold M. baköver.Det lät väl som en imponerade modern stam :rofl: .Dessutom om köpet blir av så blir det osett,och med delägare.Jag som aldrig skulle äga häst ihop med någon :angel: .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 655
Senast: WBanna
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 597
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 017
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp