Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

kl

Just heredehundarna kan jag tänka mig att det ska bli "svårt" att skaffa i alla fall, kanske att man ska behöva något slags "arbetstillstånd" för att få ha dom.

Träffade nämligen en ung oerfaren hundkille med en kaukasisk ovtjarka valp i mitt miljonprograms område...han hade ingen aning om vad han hade köpt, och det gjorde mig lite rädd faktiskt!
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Jag kan väl tycka att det hade varit bättre om man kunde utfärda ett särskilt tillstånd istället för att ha "farliga" raser istället för att rakt av förbjuda dem.
Det skulle absolut vara bra! Och rejäla böter om man inte följer det.

Nu har jag inte läst om alla raser som har förbjudits men just rasen Ovcharka (om det är den jag tror) borde utrotas totalt! :crazy: Kan inte finnas en vettig människa som vill hålla kvar denna ras! :mad:
Det är jättebra hundar när de får sköta sin uppgift, vilket det inte finns möjligheter för här i sverige.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Jag tror mer på att förbjuda t.ex. alla sällskapshundar över en viss vikt (t.ex. 25-30 kg) och låta dem som behöver en större hund söka dispans. Att en sådan lag även skulle se till att folk inte gödde sina hundar vore en glad bieffekt.

Seriöst?????????:confused: Om du verkligen tror att småhundar är mindre bitska kan jag hjälpa dig att träffa några och rekommenderar dig dessutom att ta del av skadestatistik hos våra försäkringsbolag.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Knapplån och hänger på:

1 - förbjuda raser leder ingen stans. För något år sedan (60-70-talet fanns samma diskussion om rottweiler, schäfer m fl och i slutet på 1800-talet var Grand Danois en förbjuden ras i vissa stater i USA)

2 - kurser för hundägare: Finns jättemånga och jättemånga går dem MEN de som skulle behöva gå går dem inte. OK en modell vore ju att det inte skulle gå att köpa valp utan intyg på att man gått kurs men samtidigt innebär deltagande inte att man tagit till sig eller förstått. Men här kan säkert göras mer.

3 - kurser för uppfödare: Finns uppfödarkurs via skk som studiecirkel. Även här är det inte obligatoriskt och inget säger något om hur mycket var och en lär sig. Det är i studiecirkelform där någon av deltagarna blir ansvarig ledare. Inga prov avläggs. Inget krav för att du ska få registrera kennel.

Förr (i vart fall på 50-talet - vet inte när kravet upphörde) fick du inte registrera en kennel hos skk förrän du dels klarat ett skriftligt prov på den eller de raser du tänkte bedriva avel på. Vidare skulle du ha fött upp tre (?) kullar som meriterats på utställning som bevis på din kunskap. Därefter kunde du få ett kennelnamn.

Jag säger inte att det var bättre förr men det ställdes i vart fall lite högre krav på en uppfödare då vilket jag kan tycka var bra (och ja, vi har kennelnamn, vi tog över släktingars kennel som just fått sitt namn på det ovan angivna sättet).
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Seriöst.

Jag vet att småhundar kan vara aggressiva. De är dessutom sällan mentaltestade, ofta ouppfostrade och som regel anser folk att de inte behöver ha uppsikt över små gullefjun. MEN det är ytterst sällsynt att människor och andra husdjur blir dödade eller ens illa skadade efter angrepp från en dvärgpudel, papillion eller en kanintax.

OM problemet med farliga hundar är så pass stort, så att ett förbud behövs, måste det formuleras så att det inte är lätt att kringgå genom blandraser eller import av nya typer av kamp-/herdehundar eller bara resultera i eviga diskussioner om precis vilka raser som är farliga (golden leder väl försäkringsbolagens statistik över bett). Ett sätt vore att antingen licensbelägga alla hundar eller att sätta en viktgräns och licensbelägga hundar över den gränsen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 435
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 698
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp