Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Dom har ju faktiskt inte klubbat igenom förslaget än.
Jag anser att det är fel,då rasen inte är det stora felet utan den som håller i snöret,så hundkörkort kanske kan vara lösningen :idea:
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Håller med sk, helt fel!

Att en ovcharka inte hör hemma i en villaträdgård kan vi väl kanske hålla med om men amstaff och dogo - varför är de raserna "farligare" än t ex rottweiler och schäfer?
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

dogo argentino
amerikansk bulldog

varför:confused:
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

förresten, vad betyder det att det står "registreras ej" på några raser? Tillåts inte dessa i skk?
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Det är ett dåligt förslag då rasspecifika lagstiftningar oftast missar sitt egentliga mål, dvs att minska problemen med farliga hundar i samhället.

I de flesta länder med den här typen av lagstiftning flyttar problemen till andra raser. Italien och Holland är länder där man valt att avskaffa sin rasspecifika lagstiftning då den inte gett önskad effekt. Man har istället valt att fokusera på problemet med oansvariga hundägare.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Fast jag KAN faktiskt se en vits med rasförbud!

Inte på alla de uppräknade raserna, men för de utpräglade ensamarbetande herdehundarna ser jag extremt litet utrymme i vårt svenska samhälle!

Jag tror tyvärr att vi inom något/några år kommer få se olyckor där denna typ av hundar är inblandade. Olyckor som är något helt annat än det vi är "vana" att se.

/Swat
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

KL

Nu är jag inte så insatt, och hinner inte heller sätta mig in just nu, så jag slänger in frågan:

Hur ser man på blandraser/oreggade? T ex en blandras med en eller flera av de förbjudna raserna i? Hur kontrollerar man i såfall vilka raser som ingår?
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Jag vet inte riktigt vad jag tycker.

Jag vill absolut ha bort hundar som får mig att känna mig osäker, och i det här området finns det flera. Men - jag känner mig mer osäker inför hundarnas ägare än själva hundarna och därför vill jag "komma åt" ägarna istället. Rent spontant tänker jag "Åh, så skönt med förbud, då får man bort de flesta raser som jobbiga människor köper". Därefter börjar jag tänka på om det faktiskt blir så, vad som händer då osv.

Nä, jag är nog skeptisk.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Jag vet inte riktigt vad jag tycker.

Jag vill absolut ha bort hundar som får mig att känna mig osäker, och i det här området finns det flera. Men - jag känner mig mer osäker inför hundarnas ägare än själva hundarna och därför vill jag "komma åt" ägarna istället. Rent spontant tänker jag "Åh, så skönt med förbud, då får man bort de flesta raser som jobbiga människor köper". Därefter börjar jag tänka på om det faktiskt blir så, vad som händer då osv.

Nä, jag är nog skeptisk.

Jag är också skeptisk.
Jag tror inte att förbudet stoppar personer som verkligen vill ha en "tuff hund", och tyvärr kan nog schäfer, rottweiler, malle, dobermann och likande "tuffa" raser komma att bli lidande.. Och sätter du en malle i fel händer skulle jag inte vilja möta den i en mörk gränd hellre än en hund av "kamphundsras".
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Och sätter du en malle i fel händer skulle jag inte vilja möta den i en mörk gränd hellre än en hund av "kamphundsras".

Vilket gör mig påmind om att den enda hunden jag någonsin varit verkligt rädd för var just en malle - och skulle människorna här som jag ser som "läskiga" skaffa sig sådan.. Jag skulle nog verkligen känna mig osäker.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

*kl

Håller med några som skrivit här innan att det är ju oansvariga ägare det handlar om och de kan ju få t.ex en schäfer att hugga någon. Ska man förbjuda den rasen också sen då?
Vi hade en rädd setter hane som flyttat runt i olika hem och han bet min syster. Hade han kommit i fel händer hade ännu värre saker kunnat hända och utan resultat (att hunden omplaceras/avlivas)

Strängare regler för uppfödare och ägare?
Om uppfödare är seriösa med vem de säljer hund till och ägarna kanske skulle få gå någon kurs/hundkörkort?
Jag vet inte hur man ska lösa det ärligt talat.

Finns en blandning mellan pitbull/schäfer/rottis som redan bitit en hund ute vid stallet. Jag har sagt till ägaren till hunden som blev biten att polisanmäla men hon verkar fortfarande tro att ägaren till blandrasen ska göra något åt det själv.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Danskarna är helkonstiga.

Inte heller få Holländsk Herdehund vara som tjänstehund. Oavsett individ. Det är också lite speciellt.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Ett sånt här rasförbud är nog omöjligt pga svårigheten att definiera en viss ras. Skall man ha rasförbud är det viktigare att införa avelsförbud på de fysiskt mest problematiska raserna.
PL
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Delvis kl.

Om jag förstått det danska förslaget rätt så gäller förbudet både renrasiga och blandraser med de aktuella raserna.
Gissningsvis får tveksamma hundar dns-testas?!

Sedan ser inte jag någon motsats mot att förbjuda både extremt sjuka raser OCH raser av typisk "nyimporterad herdetyp".

Frågan är ju bara hur det skall kunna göras någon sorts kontroll/uppföljning för att se så att reglerna efterföljs?

/Swat
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Det är ett dåligt förslag då rasspecifika lagstiftningar oftast missar sitt egentliga mål, dvs att minska problemen med farliga hundar i samhället.

I de flesta länder med den här typen av lagstiftning flyttar problemen till andra raser. Italien och Holland är länder där man valt att avskaffa sin rasspecifika lagstiftning då den inte gett önskad effekt. Man har istället valt att fokusera på problemet med oansvariga hundägare.

Jag är inne på ditt spår... Jag tror också att problemet kommer att flyttas till en annan ras och så är karusellen igång igen. :crazy:
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Kan tillägga att dansk kennelklubb & dansk veterinärförening är EMOT detta. Det är bara politikerna som tycker att det är ett bra förslag, och när dom har frågat veterinärer och experter i etologi m.m. har dom fått samma svar från alla - att det är en DÅLIG idé som troligtvis inte kommer ha nån positiv effekt.

Detta väljer politikerna att inte lyssna på, vilket jag tycker är väldigt konstigt. Politikerna ber om expertutlåtande men ignorerar det bara för att experterna inte kom med dom svar man själv ville höra...typ. :crazy:

Själv är jag också skeptisk, hade ju varit bra om det hade fungerat, men tror inte att det kommer göra det, precis som man sett i anrda länder som redan provat rasförbud.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Jag kan väl tycka att det hade varit bättre om man kunde utfärda ett särskilt tillstånd istället för att ha "farliga" raser istället för att rakt av förbjuda dem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 520
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 817
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp