Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Det var egentligen ett JÄTTEBRA förslag!

Lite samma krav som gäller för att få han väldigt giftiga ormar!
Dvs att man måste ansöka om ett tillstånd och sedan stå under en viss kontroll vad gäller hantering, säkerhet, försäljning av valpar osv!

Kanske kunde man på detta viset även enklare komma åt blandraser av "tveksam-modell"...

/Swat
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Amstaff?? Den hunden är ju faktiskt helt okej med dagens avel.
Nu snackar jag om renrasiga champions..

Undra hur en Amstaffägare ska kunna få nordisk championat nu på sin ras när den är både föbjuden i Norge och kommer bli i Danmark?
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

kl

Rent spontat tänker jag "FAN VAD SKÖNT att slippa alla dessa knäppa pitbulls/amstaff och synd att inte även rottwailers förbjuds!" Ja jag bor i ett område med en hel del "stereotypiska kamphundsägare"

Men tror det kommer bli vissa problem att detta ska följas om det går igenom. Kan knappast se att någon hundägare av en sådan ras enns ska bry sig om munkorgstvång eller avelsförbud här i området. Det finns flera brister i fråga om hur man ska bedömma vilken ras, att det finns raser som är mer "problem" än de som finns med i listan (Rottwailers tycker jag iaf verkar vara betydligt vanligare som "problem" än Dogo argentino ex), upprätthållande av lagen och att problemet kommer att flyttas över på nya raser.

Nej det är för komplicerat för att kunna förbjuda en lista raser rätt upp och ner. Större möjligheter till beslagtagning och avlivning av "problem" och att sätta munkorgstvång tror jag är bättre.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Jag är helt emot rasförbud. Alla raser skapar problem. Igår blev jag och min chihuahua attackerade av en väldigt aggressiv bordercollie som var lös där vi helt oskyldigt kom gåendes på gatan i stan.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Jag tror mer på att förbjuda t.ex. alla sällskapshundar över en viss vikt (t.ex. 25-30 kg) och låta dem som behöver en större hund söka dispans. Att en sådan lag även skulle se till att folk inte gödde sina hundar vore en glad bieffekt.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Jag håller med dig, måånga amstaff är kanonfina om dom kommer från seriösa uppfödare.
Min kompis hade en stor amstaff, lite för hög för standarden men renrasig o otroligt trevlig. Men husse visste vad han hade i kopplet o då är det aldrig några problem.
En jobbarkompis har en pitbull/amstaff o han är såååååå söt! hjälp vilken glad liten rackare.

Det är ju som många av er säger, det är person i andra änden av snöret som är problemet! Oftast! Nån enstaka hund föds knäpp men det är så ovanligt att det knappast går att hitta utan obduktion?

Hundkörkort gillar jag! Det vore en hit även i sverige! :) Det skulle minska antalet icke dugliga förare drastiskt! TROR jag

O som många uppfödare gör har jag sett att i priset för valpen ingår en valp/unghundskurs av uppfödaren vald instruktör, o dom säljer valpen med kravet att köparen måste gå kursen. Annars har dom brutit köpeavtalet. Det gillas!!!
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Jag är helt emot rasförbud. Alla raser skapar problem. Igår blev jag och min chihuahua attackerade av en väldigt aggressiv bordercollie som var lös där vi helt oskyldigt kom gåendes på gatan i stan.

Min grannes BC kom in pa var mark och attakerade mig... men min rottis steg in emellan sa hon blev attakerad. Nar jag kastade saker pa dom backade BCn ett par steg och min rottis vantade lungt pa vidare instruktioner fran mig.

Det ar inte rasen som ar fel, det ar manniskan som ager hunden i fraga. Sedan ar vissa raser 'vassare' och kraver lite mer av sin agare, men det ar fortfarande agaren.
Att forbjuda vissa raser av hund skulle vara som att forbjuda vissa sportbilar som Porsche och Lamborghini... Det ar vad foraren gor dom till.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Det var egentligen ett JÄTTEBRA förslag!

Lite samma krav som gäller för att få han väldigt giftiga ormar!
Dvs att man måste ansöka om ett tillstånd och sedan stå under en viss kontroll vad gäller hantering, säkerhet, försäljning av valpar osv!

Kanske kunde man på detta viset även enklare komma åt blandraser av "tveksam-modell"...

/Swat

Ja precis, det behöver ju inte vara något jätteavancerat heller. Bara att man går någon kurs så att man får raskännedom om den berörda rasen och lär sig att läsa hund så att man har "kvitto" på att man vet hur hundar ska läsas. Många hundägare har ju faktiskt ingen aning, har man då en ras som behöver en förare som kan läsa den så kan det ju vara vettigt med en licens eller vad man nu vill kalla det. Ja, detta skulle även innebära hundar som är blandningar av dessa. Har inte ägaren detta kan man få en chans att gå kurs+ ev bötfällas. Har man efter den chansen inte tagit denna licens så har hunden rätt att fråntas?

*spånar bara*
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Amstaff?? Den hunden är ju faktiskt helt okej med dagens avel.
Nu snackar jag om renrasiga champions..

Undra hur en Amstaffägare ska kunna få nordisk championat nu på sin ras när den är både föbjuden i Norge och kommer bli i Danmark?

Renrasiga, okej! Men Champions?:confused:
Så bara för att de kan springa i vänstervarv är de helt okej?
Så då har de bra mentalitet, just för att de kan springa i vänstervarv?:confused:


Ang förbudet, idiotiskt, men man borde införskaffa någon form av licens, för ALLA hundar. Händer något skall licensen ryka för ägarna, och de får ras/hundförbud. Stora frågan där är vem som skall kunna dömma alla fall till 100 % säkerhet.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Nu har jag inte läst om alla raser som har förbjudits men just rasen Ovcharka (om det är den jag tror) borde utrotas totalt! :crazy: Kan inte finnas en vettig människa som vill hålla kvar denna ras! :mad:


/ Anser att alla hundar kan bli minst lika farliga i fel händer.
(Ja, en liten hund kanske inte har samma kraft som en större men det är samma princip)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Nu har jag inte läst om alla raser som har förbjudits men just rasen Ovcharka (om det är den jag tror) borde utrotas totalt! :crazy: Kan inte finnas en vettig människa som vill hålla kvar denna ras! :mad:
Jodå!Jag tycker att den ska minsann ska få finnas kvar, men enkom hos de som använder hunden till dess syfte! Dvs vakta och skydda djurhjordar! Det är INTE en hund man har i samhällen eller öht bland folk mer än familjen! (dvs djuren)
/ Anser att alla hundar kan bli minst lika farliga i fel händer.
(Ja, en liten hund kanske inte har samma kraft som en större men det är samma princip)
Enligt min erfarenhet, så är tamejfan småhundar mer aggressiva. :crazy:
Men, det hela handlar inte om hundarnas mentalitet, utan ägarnas jävla slapphet till att uppfostra dem! "men den är ju så liten och söt":grin:
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

knappis etc...

Lite funderingar.
Förbud av raser fungerar väl ingenstans, möjligtvis i en del stater i USA, där dom är väldigt kåta på att avliva farliga hundar, men så har dom ju problem av helt annan kaliber än vi har här, med okontrollerbar förökning etc.

I UK har dom ju misslyckats kapitalt, har väl aldrig funnits så mycket APBTs o blandisar med pitbulls i sen efter förbudet, går tydligen under benämningen boxerblandisar etc.

vad gäller att DNA testa för att rasbestämma hundar så är det inte speciellt många raser som det går att identifiera via DNA, hur det är med blandisar vet jag inte.
Starcastle ( http://www.bukefalos.com/f/member.php?u=37719 ) har en länk om det som jag inte hittar nu.

Vad gäller licens så anser jag att alla uppfödare, oavsett ras/blandras skall inneha en sådan för att öht få kränga valpar.
Vissa raser bör oxå ha de kraven på sig, som t ex en hel del av de skarpare herdehundarna / ortjavkorna ( http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm ).
Många av dessa, t ex den anatoliska karabachen har ingen plats att fylla i Sverige, då vi inte har sådanna vidder o sådan djurhållning som i vissa delar av Central Asien. Låt dessa raser vara kvar där de fyller en funktion o ta inte hit dem för att försöka få fram nya vänstervarvare.
Eller ve o fasa blanda med schäfer/valfri bruksras o få fram ännu farligare hundar.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Renrasiga, okej! Men Champions?:confused:
Så bara för att de kan springa i vänstervarv är de helt okej?
Så då har de bra mentalitet, just för att de kan springa i vänstervarv?:confused:

Det är ju sant.
Men ofta som seriösa kennlarna som har fina champions har även mentaltestat sina hundar. Det var lite så jag menade. ;)
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

ska man förbjuda hundraser är det väl hundraser som lider, bulldog och king charles spaniel tex.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Värdelöst eftersom det blir verkningslöst. Om dessa raser är särskilt problematiska pga. en visst grupp människor söker sig till dem för att de är "farliga" kommer problemet bara överföras till andra raser.

Och som sagt, hur hanteras blandraser? Hur kontrollerar man att blandraser inte har inslag av förbjudna raser?

Nej, de skjuter bredvid mål.
 
Sv: Nu har danskarna gjort det! Rasförbud!

Precis, särskilda regler för innehav av vissa raser, fast jag tycker ju att ett hundförarkort för samtliga hundägare är att föredra.

Kanske skulle vara som körkorten för bil med olika bokstäver för olika nivåer av hundar man anses i stånd att hantera? :idea:
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 431
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 697
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp