nu har vi varit hos veterinären...

T

Tokmaja

Pratade om min halta häst för ett tag sedan och några ville veta hur det gick hos veterinären.
Hon har ju varit halt på olika ben varje dag tror jag sista året, var inne i våras och hittade en hovböld, trodde att det hela var över, men icke, hältorna har avlöst varandra som jag vet inte vad.

Men idag gjorde vi en noggrann undersökning.
Böjprovet gick hon igenom med glans, trots sin ålder (23)...
Ohalt på rakt spår, men på volten visade hon hälta på höger fram (från helgen tills igår var hon superhalt på höger bak... :smirk:), bedövning och diverse grejjer och de trodde sig veta att det måste vara hovbensfraktur.
Så jag fick longera henne ytterligare en gång, den här gången på asfalt, men vet. blev osäker igen men testade att lägga bedövning på kotan eller nått sådant på andra frambenet.
Hon blev bättre men inte helt bra.
Så vi fick röntga henne.
Röntgen visade bara att hon inte har pålagringar alls knappt (vilket ju då är ovanligt för ett halvblod i hennes ålder :)) och jättefina skelettdelar i övrigt, inget brott så långt ögat kunde nå.
Däremot tyckte de att hon hade lite långa tår.
Min förra hovslagare har skott med för långa tår och för låga trakter, har påpekat för honom att jag ansåg det, men han förklarade så vettigt att just hennes hovvinkel skulle vara så.
Min nya hovslagare har däremot klagat på den... (men hovslagare klagar ju alltid på varandra :crazy: :smirk:).
Men det vi ska testa med nu, förrutom att hon fick kortison i bägge hovarna, plus butta och skrittpromenader, är att korta tån flera cm och att sätta "klack" på henne bak i trakten för att verkligen avlasta det området ett tag.
Håll nu tummarna stenhårt att det här funkar!!
Hovis kommer på söndag och vi ska tillbaka till vet. om 5 veckor!!

Än så länge verkar det ju lovande i o m att röntgen plåtarna var så bra!
Usch vad hemskt det var när de började prata hovbensfraktur och vi skulla börja fundera över hur mycket vi skulle satsa på henne och hur lång tid hon skulle "få på sig" osv... många tankar snurrade kan jag lova...!!! :crazy:
 
Vad SKÖNT att det går åt rätt håll. Ska hålla tummarna!

och ni hade ju mer "tur" än vi hade idag (var ju också in idag...)
 
Tja...jag vet inte riktigt hur man ska se det. Det KUNDE varit värre, nu finns det iaf en chans att han håller för skogsluffning. Men jag kan ju bara lägga ner alla "drömmar" om dressyr och tävling. Eftersom de aldrig sett något liknande så vågade de inte säga så mkt om prognos, men nog trodde vet att han skulle klara lalla i skogen på någon nivå iaf...
 
hur skulle ni göra??

Glömde fråga om det nu är nån mer som läser :smirk:...
Hon ska ju ha boxvila, eller gå i sjukhage i 2 veckor för att hon ska stå still och vila.
Men när hon hade hovbölden i våras och fick stå så barkade det ju iväg så att hon stod och bockade och rusade runt på sina 5*5 meter som en vilde hela dagarna, hon kickade också efter oss (någon hon inte gör i normaltillstånd).
Släpper jag henne i stor hage skrittar hon kanske runt, men mest står de och sover eller betar...
Hon väver också när hon står på liten yta..

Är osäker på om hon kan gå i hela hagen, jag vill släppa henne så, men vet sa ju liten hage..
Hur skulle ni göra????
 
Re: hur skulle ni göra??

Tycker du ska försöka fråga vet om det (men det kanske inte går att få tag i vet innan måndag?)

Men man vill ju INTE de ska springa och hoppa på sprutade ben/leder.

MEN, de fall jag vet (när det sprutats och ordinerats boxvila alt minihage, och hästen har levt rövare, men hållit sig lugn i skritt i stor hage så HAR det varit okej att släppa i stora hagen.

Kanske kan du ge hästen en kompis i en lite mindre hage, och massa mat, så det inte går att rejsa allt för mycket, och de är intresserade av maten mer?

men som sagt, i de liknande fall jag vet har vet gett OK till att släppa ut. Pest eller kolera liksom..
 
Re: hur skulle ni göra??

Hon rejsar bara en gång i kvartalet ;) i stor hage också... och kompis eller ej spelar ingen roll i liten, förrutom att hon försöker att ha ihjäl sin kompis (erfarenhet från vårens hovböld och sjukhage...)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
111
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp