Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Ärligt talat tror jag att covid kommer hitta oss. Det har du rätt i. Men tills dess, lever vi som vanligt

Men, varför?
Jag har nog aldrig uppfattat dig som faktaresistent (i brist på bättre ord) men jag förstår inte ditt förhållningssätt tråden igenom. Om ni nu ännu inte har nåtts av covid så har ni ju ett jätteläge för att fortsätta fördröja smittan - vaccinering, avstånd, max antal i vissa utrymmen etc. Det är ju ett guldläge för att covid inte ska slå ner som en bomb när det väl slår till, för det kommer det ju att göra tids nog.
 
Jamen så går mina tankar med, det är ett jätteläge nu att förhindra vad som redan hänt i tex Europa. Jag vill inte argumentera någon i varför jag inte vaccinerat mig. Ärligt talat. Jag har inget annat svar än att jag vill avvakta och se.

Vi är inte drabbade där jag bor så som "ni" är, så det har såklart en påverkan. Samtidigt som jag kan förutspå att det kanske kommer hit, men kanske inte 🤷‍♀️
 
Jamen så går mina tankar med, det är ett jätteläge nu att förhindra vad som redan hänt i tex Europa. Jag vill inte argumentera någon i varför jag inte vaccinerat mig. Ärligt talat. Jag har inget annat svar än att jag vill avvakta och se.

Vi är inte drabbade där jag bor så som "ni" är, så det har såklart en påverkan. Samtidigt som jag kan förutspå att det kanske kommer hit, men kanske inte 🤷‍♀️

"Kanske inte"? På vilket sätt skulle just eran ö klara sig undan en global pandemi?
 
Har du aldrig haft feber och förkylning och behövt vara hemma några dagar från jobb/skola/dagis? Inte ens när du var liten?

Ang vaccinering så hade jag tagit det om jag var du och det erbjudits igen. Jag är helt med på att ni är väldigt skyddade där ni bor nu. Men även om de flesta i västvärlden snart är vaccinerade och därmed inte blir sjuka i någon större utsträckning så kommer ju smittan att finnas kvar och kunna spridas bland ovaccinerade. Du vet ju inte om du kommer vilja resa någonstans i framtiden eller om smittspridningen faktiskt tar fart även i AU. Då hade jag tyckt att det var skönt att vara så skyddad det bara går. Covid kan bli riktigt illa om man har otur och är man vaccinerad minskar man dessutom risken att man sprider smittan vidare och kanske orsakar att någon annan blir jättesjuk.

Som svar på ditt första : jag har haft förkylningar.

Sedan jag flyttade till Aus 2014 har jag inte ens haft det
 
100 procent av de som ligger på IVA i Malmö är ovaccinerade sa de på Nyhetsmorgon
Alltså de som är vaccinerade har ett bättre skydd mot att bli svårt sjuka och dö
Här tror jag det är 80-90 % av de som ligger på IVA som är ovaccinerade. Alltså några få som blir väldigt sjuka trots vaccin men att det är personer med andra sjukdomar som gör att de har svårare att bilda antikroppar.

Läste nyligen en artikel om biverkningar också, väldigt få allvarliga biverkningar hittills.
 
Alltså jag vill inte argumentera med någon. Jag läser samma fakta som ni på de nyhetskanaler jag följer. Jag är mer ute efter långtidseffekt och vaccin mot ev mutationer. Så länge covid inte är ett hot mot mig, mig själv,och jag inte umgås med andra och sätter andra i risk, så kommer jag väntamed att vaccinera mig. Jag säger inte att jag aldrig kommer göra det, bara inte just nu...

Jag vill helt enkelt "vänta och se"



Jag hoppade aldrig på tåget och tog mot svininfluensan heller om det nu spelar någon roll. För att jag Ville Vänta Och Se
 
Alltså jag vill inte argumentera med någon. Jag läser samma fakta som ni på de nyhetskanaler jag följer. Jag är mer ute efter långtidseffekt och vaccin mot ev mutationer. Så länge covid inte är ett hot mot mig, mig själv,och jag inte umgås med andra och sätter andra i risk, så kommer jag väntamed att vaccinera mig. Jag säger inte att jag aldrig kommer göra det, bara inte just nu...

Jag vill helt enkelt "vänta och se"



Jag hoppade aldrig på tåget och tog mot svininfluensan heller om det nu spelar någon roll. För att jag Ville Vänta Och Se

Fast covid-19 kommer inte annonsera sin ankomst till din del av världen i flera veckor i förväg. Helt plötsligt kommer någon boende på er ö eller besökare komma in utifrån och ha med sig smittan tillbaka.
 
Alltså jag vill inte argumentera med någon. Jag läser samma fakta som ni på de nyhetskanaler jag följer. Jag är mer ute efter långtidseffekt och vaccin mot ev mutationer. Så länge covid inte är ett hot mot mig, mig själv,och jag inte umgås med andra och sätter andra i risk, så kommer jag väntamed att vaccinera mig. Jag säger inte att jag aldrig kommer göra det, bara inte just nu...

Jag vill helt enkelt "vänta och se"



Jag hoppade aldrig på tåget och tog mot svininfluensan heller om det nu spelar någon roll. För att jag Ville Vänta Och Se
Men du, skyddet mot eventuella mutationer har hittills visat sig ok OCH en eventuell booster-dos bygger liksom på att du är grundvaccinerad. Det blir helt bakvänt att tänka så.
 
Alltså jag vill inte argumentera med någon. Jag läser samma fakta som ni på de nyhetskanaler jag följer. Jag är mer ute efter långtidseffekt och vaccin mot ev mutationer. Så länge covid inte är ett hot mot mig, mig själv,och jag inte umgås med andra och sätter andra i risk, så kommer jag väntamed att vaccinera mig. Jag säger inte att jag aldrig kommer göra det, bara inte just nu...

Jag vill helt enkelt "vänta och se"



Jag hoppade aldrig på tåget och tog mot svininfluensan heller om det nu spelar någon roll. För att jag Ville Vänta Och Se
Ovaccinerade sprider mer smittsamma partiklar än vaccinerade
Men om man inte träffar någon inte går och handlar i butik eller jobbar med andra så visst
 
Jag håller med er fullt ut, ja ja ja.

Men snälla, acceptera att inte alla människor vill vaccinera sig så fort som möjligt. Oavsett orsak
Kom ihåg bara att sen då du vill vaccinera dig ska du först köa, den få ett vaccin, sen vänta flera veckor, få ett till och sen vänta ytterligare veckor innan den når full effekt. Så att vänta och se är direkt idiotiskt, pardon my French
 
Alltså jag vill inte argumentera med någon. Jag läser samma fakta som ni på de nyhetskanaler jag följer. Jag är mer ute efter långtidseffekt och vaccin mot ev mutationer. Så länge covid inte är ett hot mot mig, mig själv,och jag inte umgås med andra och sätter andra i risk, så kommer jag väntamed att vaccinera mig. Jag säger inte att jag aldrig kommer göra det, bara inte just nu...

Jag vill helt enkelt "vänta och se"



Jag hoppade aldrig på tåget och tog mot svininfluensan heller om det nu spelar någon roll. För att jag Ville Vänta Och Se

Nu ska jag vara tuff... det är sådana som ni som bidrar till att driva smittan och muteringar (ju mer smittade desto större risk att det muterar). Det här är inte en "vänta och se"-situation. När ni väl är sjuka är det försent med vaccin. Ni är skyddade av alla andra som faktiskt vaccinerat sig vilket jag anser är enormt själviskt. Så nej, jag respekterar ingen som har fakta och väljer att inte vaccinera sig.

Jag lovar dig att de som dog i spanska sjukan hade varit jäkligt glada för ett vaccin om det hade funnits då.
 
Tyvärr måste vi ju det. Hade inte vårdpersonal drabbats så hade de gärna fått bli rejält jävla covidsjuka vad mig anbelangar.
Säger du så om alla människor som orsakar sig själv någon form av skada eller problem

Jag är vaccinerad men tror inte jag kommer orka bry mig om att ta årliga boosterdoser i fem-tio år eller så som det minst kommer finnas behov av och jag tänker definitivt inte visa upp någon sorts bevis på mina medicinska behandlingar för att röra mig fritt i ett land jag är medborgare i. Att säga att det ”tyvärr” finns rättigheter känns enormt fel eftersom det innebär att man enbart tycker att likatänkare till ens egen grupp ska ha rättigheter.

Alternativet som jag ser det är att vi helt enkelt accepterar ett mycket större statligt inflytande och ger arbetsgivare rätt att begära ut journaler och inte anställa de som inte vill vaccineras mot covid, överviktiga, gravida, kroniskt sjuka, folk som inte vaccinerat sig mot andra sjukdomar som mässling, de med hepatit eller hiv, psykiska problem som kan ge utåtagerande eller kvinnor som inte vill ta cellprov osv. Vad som helst annat som potentiellt kan orsaka andra människor skada eller merarbete. Varför stanna vid covid utan det kan ju dessutom bli mycket effektivare och säkrare för de med nedsatt immunförsvar med mer kontroll av allting. :up:

Eller så sätter vi bara covid i relation till tex dödsfall och samhällskostnader orsakade av alkohol, något som absolut inte är nödvändigt att använda men som de flesta ändå brukar. Om vi nu ska skydda samhället finns det ungefär noll anledning till att fortsätta tillåta försäljning så det borde också absolut med i en sådan samhällskontroll. Försöken till det gick ju sådär förra gången men det går säkert bättre nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp