Bukefalos 28 år!

Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Det turistar här som bäst varje helg. Minus alla backpackers dock så hostels har byggt om till familjevänliga rum/bungalows istället för att främja "qld for qld" sas.


Ärligt talat tror jag att covid kommer hitta oss. Det har du rätt i. Men tills dess, lever vi som vanligt
"Hur det går för de som är vaccinerade" samt hur vaccinet tar mot mutationer
Det är ett litet bekymmer med delta varianten, att Europa klarar den så bra som vi gör beror på att många är immuna antingen genom sjukdom eller vaccin.

Det är inget problem i sig att just du inte vaccinerar dig, jag vill minnas att du är ganska ung och frisk så sannolikheten att du drabbas hårt är låg. Problemet är att gammaversionen är väldigt mycket svårare att stoppa och drabbar folk i snitt lite värre. Får den fäste i Australien och ni får en samhällsspridning, och det verkar det som det går i den riktningen, så kan ni vänta er ett helvete när det gäller belastning på sjukvården och många döda bland de äldre och i riskgrupper eller så får alla sitta in låsta på sin kammare gång på gång på gång.

Angående kommande mutationer så vet ingen säkert, men hittills har vaccinerna tillräcklig effekt och skyddar de flesta mot allvarlig sjukdom och död.
 
I morse sa de på nyheterna att en halv promille av de vaccinerade hade fått allvarligare biverkningar. Alltså inte dött, utan fått biverkningar. De som DÖR av covid räknas i procent. Det är rätt stor skillnad.
Det är en sanning med modifikation, de som dör i Covid bland äldre (+55/60 eller så) och riskgrupper räknas i procent, bland de yngre räknas promille eller delar av procent eller promille beroende på ålder.
 
Jag har ingen annan förklaring än att jag inte är säker på att jag vill injicera nåt i min kropp och jag vill vänta så länge det går för att se ev bieffekter.
Är du inte vaccinerad mot någonting alls?
Stelkramp? Mässlingen?

Det finns ytterligare en aspekt.
Vaccinationen räcker inte så länge i tid.
Ett halvår efter andra sprutan så minskar effekten.
Det kan vara fördelaktigt att träffa rätt i tiden med vaccination och att man ser smittan komma.
Det kan också vara förödande om man inte hinner vaccinera sig.
De nya mutationerna verkar även drabba unga och friska hårt, men bara de ovaccinerade.
Nu så är vi så många miljoner som har vaccinerat oss så du borde kunna vara trygg i att det inte är farligt.
 
Det är en sanning med modifikation, de som dör i Covid bland äldre (+55/60 eller så) och riskgrupper räknas i procent, bland de yngre räknas promille eller delar av procent eller promille beroende på ålder.
Det var väl så i början? Att det var extremt ovanligt att unga vuxna blev svårt sjuka, men sist jag kollade hade de skrivit upp siffran rätt rejält.
 
Jag driver ingen smitta eller mutering just nu. Vi har inte haft ett enda covidfall där jag bor. Detta är tredje gången idag jag säger detta tror jag.

Men jag respekterar din åsikt. Du borde respektera min
Idag gör du inte det, kanske inte i morgon eller nästa vecka/månad. I framtiden kan det visa sig att du tagit smittan till ön och sen utifrån dig spridits till alla på ön innan du fått symptom, eller inte drivit någon smitta alls.

Ingen som inte blivit smittad driver smittan, det ligger ju i dess natur. Det finns superspridare som smittat massor utan att själv inse att de är smittade. De är ett fåtal men de finns.
 
Det var väl så i början? Att det var extremt ovanligt att unga vuxna blev svårt sjuka, men sist jag kollade hade de skrivit upp siffran rätt rejält.
Det är fortfarande ovanligt, det handlar inte om några procent. Även om man skriver upp risken 10-fallt (vilket man inte gjort vad jag vet) så är risken för att en ung frisk person hamnar på IVA mycket låg. 10 x någon enstaka promille blir inte mycket.
 
När jag läser sådana här trådar hoppas jag verkligen det blir obligatoriskt krav på vaccinpass att ens komma in i Sverige så dessa pajaser till utlandssvenskar (ts är inte den enda) slipper behöva bry sig i att komma tillbaka igen.
Vaccinpass eller inte, det kommer att kräva en grundlagsändring minst, för att inte tillåta svenska medborgare att komma in i landet.
 
Det är fortfarande ovanligt, det handlar inte om några procent. Även om man skriver upp risken 10-fallt (vilket man inte gjort vad jag vet) så är risken för att en ung frisk person hamnar på IVA mycket låg. 10 x någon enstaka promille blir inte mycket.
Jo, men medelåldern sjunker ganska rejält på IVA. Men det utesluter förvisso inte bakomliggande sjukdomar och att fler äldre är vaccinerade.
 
Jag är inte beredd att gå igenom det igen gång på gång helt enkelt. Tror säkert att de har rätt, men känner att jag gjort mitt. Det kan vara riktigt besvärligt.
På vilket sätt besvärligt, jag är uppriktigt nyfiken? Jag förstår att man kan ha skräck för sprutor och säkert mkt annat också. Men tänker större risk att man blir utsatt för riktigt obehaglig sjukvård om man får Corona och hamnar på sjukhus..
 
Jo, men medelåldern sjunker ganska rejält på IVA. Men det utesluter förvisso inte bakomliggande sjukdomar och att fler äldre är vaccinerade.
Klart att medelåldern på sjukhusvårdade/IVA sjunker när flertalet äldre är vaccinerade, det är hela poängen med att vi började vaccinera de äldsta och mest sårbara, att få ner dödligheten.

Jag menar inte att några yngre dör och inte heller att risken inte ökat en del, jag vände mig mot att vi rakt av kan räkna i procent döda när sanningen är att mycket få yngre blir allvarligt sjuka och dör. där handlar det om promille (eller delar av det) eller tiondels procent.


Menar du att vi inte skulle rekommendera vaccin till barn om man räknade döda i procent av de som blir sjuka?
 
På vilket sätt besvärligt, jag är uppriktigt nyfiken? Jag förstår att man kan ha skräck för sprutor och säkert mkt annat också. Men tänker större risk att man blir utsatt för riktigt obehaglig sjukvård om man får Corona och hamnar på sjukhus..
Risken att jag hamnar på sjukhus i covid är minimal. Jag har uppbyggnadsångest i veckor inför en vaccination, så nej, jag tar inte en tredje spruta.
 
Risken att jag hamnar på sjukhus i covid är minimal. Jag har uppbyggnadsångest i veckor inför en vaccination, så nej, jag tar inte en tredje spruta.
Ok! Ändå konstigt tänker jag att ta två sprutor och sen skita i det om det visar sig att effekten är helt borta efter ett år?! Och jag vet inget om dina risker att hamna på sjukhus men hört historier om personer som typ levt helt isolerade och fått Corona så några garantier verkar det ju inte finnas..
 
Ok! Ändå konstigt tänker jag att ta två sprutor och sen skita i det om det visar sig att effekten är helt borta efter ett år?! Och jag vet inget om dina risker att hamna på sjukhus men hört historier om personer som typ levt helt isolerade och fått Corona så några garantier verkar det ju inte finnas..
Jag tar mina två sprutor av samhällsplikt, inte för att jag själv är orolig. När jag väger fördel mot nackdel är den minimala risken för att jag ska bli Allvarligt sjuk i covid helt enkelt inte tillräckligt stor för att jag ska motivera mig till att gå igenom ytterligare en vaccination, vare sig om tre månader, sex månader eller ett år.
Det är som sagt tur att vi får göra våra egna val. :)
Jag lever inte det minsta isolerat.
 
Jag tar mina två sprutor av samhällsplikt, inte för att jag själv är orolig. När jag väger fördel mot nackdel är den minimala risken för att jag ska bli Allvarligt sjuk i covid helt enkelt inte tillräckligt stor för att jag ska motivera mig till att gå igenom ytterligare en vaccination, vare sig om tre månader, sex månader eller ett år.
Det är som sagt tur att vi får göra våra egna val. :)
Jag lever inte det minsta isolerat.
Varför stannar samhällsplikten vid två sprutor? Om fler rekommenderas? En av mina närmsta veckor (35 år supervältränad innan) låg på iva 2 veckor i våras. Bara han börjar berätta hur det var kan jag tänka mig hur många sprutor som helst. Hur kan du ha nån uppfattning om hur allvarligt sjuk du kommer bli? Jag tycker fler och fler fullt friska yngre verkar bli riktigt dåliga
 
Det är fortfarande ovanligt, det handlar inte om några procent. Även om man skriver upp risken 10-fallt (vilket man inte gjort vad jag vet) så är risken för att en ung frisk person hamnar på IVA mycket låg. 10 x någon enstaka promille blir inte mycket.
Ja det var kanske risken för att hamna på IVA och inte dödstalen som steg rejält? Nu blir jag lite osäker på om jag minns rätt.
 
Varför stannar samhällsplikten vid två sprutor? Om fler rekommenderas? En av mina närmsta veckor (35 år supervältränad innan) låg på iva 2 veckor i våras. Bara han börjar berätta hur det var kan jag tänka mig hur många sprutor som helst. Hur kan du ha nån uppfattning om hur allvarligt sjuk du kommer bli? Jag tycker fler och fler fullt friska yngre verkar bli riktigt dåliga
Vi gör alla de frivilliga uppoffringar vi känner att vi mäktar med för samhället. Statistiskt sett är risken för att jag ska bli allvarligt sjuk så liten att jag väljer att avstå fler sprutor, helt enkelt.
Jag är vaccinerad, jag sköter mig, jag har gjort mitt. 🤷‍♀️
 
Nu har de ju inte ens börjat rekommendera en tredje (eller fler) vaccinationer för gemene man i och för sig, så än så länge är det en ickefråga. Egentligen.
 
Nu har de ju inte ens börjat rekommendera en tredje (eller fler) vaccinationer för gemene man i och för sig, så än så länge är det en ickefråga. Egentligen.
Jo, går man som du ut med att nu minsann har du gjort ditt för samhället, men i framtiden planerar du vara ett ego - med utgångspunkt för gällande kunskapsläge - så är det en diskussion du skapar här och nu. Det är för mig lite mindblowing att du tror att bara för att du tagit dina två doser så har du fripass att undkomma den lite motsägelsefulla logiken i hur du resonerar.
 
Jo, går man som du ut med att nu minsann har du gjort ditt för samhället, men i framtiden planerar du vara ett ego - med utgångspunkt för gällande kunskapsläge - så är det en diskussion du skapar här och nu. Det är för mig lite mindblowing att du tror att bara för att du tagit dina två doser så har du fripass att undkomma den lite motsägelsefulla logiken i hur du resonerar.
Förändras läget drastiskt kan jag också komma att ändra mig förstås. Konstigare än så är det inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp