Bukefalos 28 år!

Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Jag frågar dig, varför är det egoistisk att vara rädd?
Nej, om någon motiverade sig med att hen var rädd skulle jag inte kalla det egoistiskt, men det var inte det känsloargumentet jag avsåg.
Invänta mer information från andras vaccinering handlar om vilka faktorer en stoppar in i riskanalysen och hur en balanserar mellan ytterligare analys och tidsrelaterade faktorer (känd nytta som uteblir etc. vs. potentiell okänd risk osv.)
 
Nej, om någon motiverade sig med att hen var rädd skulle jag inte kalla det egoistiskt, men det var inte det känsloargumentet jag avsåg.
Invänta mer information från andras vaccinering handlar om vilka faktorer en stoppar in i riskanalysen och hur en balanserar mellan ytterligare analys och tidsrelaterade faktorer (känd nytta som uteblir etc. vs. potentiell okänd risk osv.)
Så du respekterar bara de som är rädda och uttrycker sig på ett för dig acceptabelt vis? Hur ska man då uttrycka att man är rädd men kanske kan övervinna sin rädsla om man ser att det faktiskt inte är farligt?

Du har inte funderat på om personen överhuvudtaget gör en riskanalys? Eller om det handlar om att skjuta upp och slippa möta sin rädsla (eller något annat)? Du verkar bara utgå från att det är något kallt beräknande och sätter stämpeln egoistisk.

Sen har du själv gjort samma sak, inväntat information från andras vaccinering innan du tagit din, det kallades FAS 2 och 3, på det viset är vi alla egoister även om vi velat ta försökspersonernas plats.
 
Så du respekterar bara de som är rädda och uttrycker sig på ett för dig acceptabelt vis? Hur ska man då uttrycka att man är rädd men kanske kan övervinna sin rädsla om man ser att det faktiskt inte är farligt?

Du har inte funderat på om personen överhuvudtaget gör en riskanalys? Eller om det handlar om att skjuta upp och slippa möta sin rädsla (eller något annat)? Du verkar bara utgå från att det är något kallt beräknande och sätter stämpeln egoistisk.

Sen har du själv gjort samma sak, inväntat information från andras vaccinering innan du tagit din, det kallades FAS 2 och 3, på det viset är vi alla egoister även om vi velat ta försökspersonernas plats.
Det var argumentet som argument jag uttalade mig om. (och mentaliteten som ligger i den gångbarhet som läggs i argumentet)

Om du extrapolerar det till vad jag skulle ha för åsikter om individer eller om andra frågeställningar kring psykologiska aspekter så går du utöver vad jag uttalade mig om.
 
Det var argumentet som argument jag uttalade mig om. (och mentaliteten som ligger i den gångbarhet som läggs i argumentet)

Om du extrapolerar det till vad jag skulle ha för åsikter om individer eller om andra frågeställningar kring psykologiska aspekter så går du utöver vad jag uttalade mig om.
Jag höll mig strikt till att tala om rädslan som ligger bakom att inte våga ta vaccinet, några extrapoleringar har inte jag gjort. Du däremot fördömer folks rädsla och spekulerar kring att folk skulle göra riskanalyser och vill att andra offrar sig och testar vaccinet för deras skull.

Min fråga kvarstår, vad är ett godkänt sätt att säga att man är rädd för vaccinet men kan tänka sig ta det om det visar sig ofarligt?
 
Varför tror du att man vill vänta och se långtidsbiverkningarna?

Det är väl knappast någon raketteknologi att inse att det ligger rädsla bakom. Och då blir det ju de facto egoistiskt att vara rädd. Hade man inte varit rädd så hade det inte funnits något incitament att vänta och se, vad är poängen då?

Jag tror inte att det enbart är rädsla som ligger bakom. Att vara så rädd för ett vaccin att man inte vågar ta det är det väl ingen som klankar ner på. Däremot sättet att säga det på. Att "jag vill vänta och se om det finns några biverkningar". Som tur är har jag inte stött på något sånt argument i min närhet, men läser desto oftare om folk som uttrycker sig så. Exempelvis i den här tråden. Och det är egoistiskt.
 
Jag tror inte att det enbart är rädsla som ligger bakom. Att vara så rädd för ett vaccin att man inte vågar ta det är det väl ingen som klankar ner på. Däremot sättet att säga det på. Att "jag vill vänta och se om det finns några biverkningar". Som tur är har jag inte stött på något sånt argument i min närhet, men läser desto oftare om folk som uttrycker sig så. Exempelvis i den här tråden. Och det är egoistiskt.
Fast då är det ju minst lika egoistiskt tänkt av de som vill att alla ska vaccinera sig så att "samhället kan återgå till det normala så vi kan resa igen". Det har ju också enbart med egna önskemål att göra och ingenting om någon samhällsnytta. Eller är det mindre egoistiskt bara för att det finns möjlighet att det är bra för andra också även om man inte bryr sig om det?
 
Fast då är det ju minst lika egoistiskt tänkt av de som vill att alla ska vaccinera sig så att "samhället kan återgå till det normala så vi kan resa igen". Det har ju också enbart med egna önskemål att göra och ingenting om någon samhällsnytta. Eller är det mindre egoistiskt bara för att det finns möjlighet att det är bra för andra också även om man inte bryr sig om det?

Alltså, jag vill ju att allt ska återgå till det normala så att covid-19 inte gör så att andra patientgrupper måste stå tillbaka. Jag känner en som fick vänta nästan ett år extra på sin höftoperation p.g.a. pandemin. Nä, inget hen dog av men hen hade mycket ont under lång tid och åt många tabletter mot smärtan. Man hör om livsviktiga behandlingar som skjuts upp för att covid-vården tar så mycket resurser. Jag vill att det ska ta slut. Sen att det också innebär att jag kan roa mig (t.ex. gå på konserter, fester, resa osv) är sekundärt. Trevligt, absolut! Men det viktigaste är att sjukvården kan få återgå till det normala. Personalen få ha semester, vila ut och behandla de patientgrupper som fått stå tillbaka under pandemin. Jag vill att turist och besöksnäringen ska få tillbaka de inkomster de hade innan pandemin så att folk slipper bli arbetslösa.
 
Jag tror inte att det enbart är rädsla som ligger bakom. Att vara så rädd för ett vaccin att man inte vågar ta det är det väl ingen som klankar ner på. Däremot sättet att säga det på. Att "jag vill vänta och se om det finns några biverkningar". Som tur är har jag inte stött på något sånt argument i min närhet, men läser desto oftare om folk som uttrycker sig så. Exempelvis i den här tråden. Och det är egoistiskt.
Det är ett udda sätt att respektera folks rädslor, att deklarera att man inte tror de är enbart rädda och då räknas inte rädslan så de måste vara egoister. Tror du att det får någon att bli mindre rädd och vaccinera sig direkt om man kallar deras rädsla egoism?
 
Jag tror inte att det enbart är rädsla som ligger bakom. Att vara så rädd för ett vaccin att man inte vågar ta det är det väl ingen som klankar ner på. Däremot sättet att säga det på. Att "jag vill vänta och se om det finns några biverkningar". Som tur är har jag inte stött på något sånt argument i min närhet, men läser desto oftare om folk som uttrycker sig så. Exempelvis i den här tråden. Och det är egoistiskt.

Fast jag vet inte om det är egoistiskt enbart. Känns som avsaknad av förmåga till riskbedömning med tanke på vad vi vet om verkningar av COVID-19. Om man då dessutom tar sig till olika typer av extra riskfyllda aktiviteter för smittspridning så handlar det inte alls om egoism i meningen att skydda sig själv tänker jag. Det blir lite som att vänta och se om bilbälte verkligen är bra, trots väldigt mycket belägg, men ändå varje dag prova att bromsa sent på halt underlag in mot en betongsugga utan bältet på.

(För övrigt finns det fortfarande människor i USA som hävdar att bilbälte är dåligt därför att det finns ett fåtal specifika situationer där bältet kan vara dåligt; trots de belägg för stora mängder liv som sparas varje år med bälten som finns)
 
Fast jag vet inte om det är egoistiskt enbart. Känns som avsaknad av förmåga till riskbedömning med tanke på vad vi vet om verkningar av COVID-19. Om man då dessutom tar sig till olika typer av extra riskfyllda aktiviteter för smittspridning så handlar det inte alls om egoism i meningen att skydda sig själv tänker jag. Det blir lite som att vänta och se om bilbälte verkligen är bra, trots väldigt mycket belägg, men ändå varje dag prova att bromsa sent på halt underlag in mot en betongsugga utan bältet på.

(För övrigt finns det fortfarande människor i USA som hävdar att bilbälte är dåligt därför att det finns ett fåtal specifika situationer där bältet kan vara dåligt; trots de belägg för stora mängder liv som sparas varje år med bälten som finns)
Tack, du skrev just ner det jag tänkte skriva. Avsaknad av konsekvensanalys.

Min huvudsakliga anledning till att vaccinera mig är för att jag är egoistisk och tänker på mig själv - jag vill faen inte bli smittad och få covid. Sekundärt gör jag det för att jag ansr att det är min förbannade plikt att göra det som en del av ett samhälle, men också för att jag har i mitt arbete sett fler covidsjuka och människor som avlidit till följd av covid. Det är KUNG, det är grymt, det är vansinnigt privilligerat att få möjligheten att använda detta vaccin och jag är inte en nanosekund sen att tacka ja till vaccin.
Jag kommer glatt ta en tredje, en fjärde, en femte dos - sen årliga doser också om det behövs. För det jag sett av covid - vill jag inte se igen och önskar att ingen ska behöva göra det. Ljudet av andningshunger är brutal. Att se vuxna människor somvarit sängliggande i veckor, månader som måste lära sig gå igen, människor med kognitiva problem efter 'lättare covid' som kanske bara renderat akut sjukhusbesök' - jag skulle kunna ge hur många exempel som helst.

Jag tror att de som 'vill vänta' med vaccin underskattar riskerna. De måste, antar jag - kalkylera med risken att bli smittad och därmed sjuk och det är väl ett dumdristiskt mod antar jag. Men tror att de lever lite i en naiv bubbla där de plockar exempel på människor i deras sfär inte råkat illa ut och tror på något konstigt sätt att om de blir smittade att risken för svår sjukdomsförlopp skulle vara mindre.
 
Fast jag vet inte om det är egoistiskt enbart. Känns som avsaknad av förmåga till riskbedömning med tanke på vad vi vet om verkningar av COVID-19. Om man då dessutom tar sig till olika typer av extra riskfyllda aktiviteter för smittspridning så handlar det inte alls om egoism i meningen att skydda sig själv tänker jag. Det blir lite som att vänta och se om bilbälte verkligen är bra, trots väldigt mycket belägg, men ändå varje dag prova att bromsa sent på halt underlag in mot en betongsugga utan bältet på.

(För övrigt finns det fortfarande människor i USA som hävdar att bilbälte är dåligt därför att det finns ett fåtal specifika situationer där bältet kan vara dåligt; trots de belägg för stora mängder liv som sparas varje år med bälten som finns)
Rädsla har ingen logik, det räcker inte att logiskt veta att sprutan inte gör ont/sannolikheten för biverkningar är liten eller planet med stor sannolikhet inte kraschar, det tar mer än så för att komma över rädslan. Visst vissa utmanar sig, andra gör nästan vad som helst för att slippa inklusive att hitta på diverse anledningar för att inte vaccinera sig.

Jag tror flertalet som inte tar vaccinet på något plan är rädda antingen för sprutan eller effekterna och en del är dessutom inte helt medvetna om det eller vill inte erkänna det. För en del är rädslan akut, för andra är den ganska vag och inte så svår att övervinna om man bemöter personen (och rädslan) på rätt vis.

Att kalla folk egoister som vissa gör är mest kontraproduktivt.
 
Fast då är det ju minst lika egoistiskt tänkt av de som vill att alla ska vaccinera sig så att "samhället kan återgå till det normala så vi kan resa igen". Det har ju också enbart med egna önskemål att göra och ingenting om någon samhällsnytta. Eller är det mindre egoistiskt bara för att det finns möjlighet att det är bra för andra också även om man inte bryr sig om det?

Om det enbart är för att kunna resa igen, ja. Men hur många tänker så? Och oavsett anledning så är det ju bättre att så många som möjligt vaccinerar sig eftersom det kommer öppna upp samhället mer samt rädda liv.
 
Det är ett udda sätt att respektera folks rädslor, att deklarera att man inte tror de är enbart rädda och då räknas inte rädslan så de måste vara egoister. Tror du att det får någon att bli mindre rädd och vaccinera sig direkt om man kallar deras rädsla egoism?

Fast nu svarar du ju inte riktigt på helheten av det jag skrev. Det blir lite tokigt då.
Jag tycker att argumentet "vänta och se" är egoistiskt. Det handlar inte om att inte respektera folks rädslor.
 
Fast jag vet inte om det är egoistiskt enbart. Känns som avsaknad av förmåga till riskbedömning med tanke på vad vi vet om verkningar av COVID-19. Om man då dessutom tar sig till olika typer av extra riskfyllda aktiviteter för smittspridning så handlar det inte alls om egoism i meningen att skydda sig själv tänker jag. Det blir lite som att vänta och se om bilbälte verkligen är bra, trots väldigt mycket belägg, men ändå varje dag prova att bromsa sent på halt underlag in mot en betongsugga utan bältet på.

(För övrigt finns det fortfarande människor i USA som hävdar att bilbälte är dåligt därför att det finns ett fåtal specifika situationer där bältet kan vara dåligt; trots de belägg för stora mängder liv som sparas varje år med bälten som finns)

Jag vet inte riktigt om jag förstår dig nu. Troligtvis inte.
Det är väl klart att man ska skydda sig själv. Och det gör man ju om man vaccinerar sig. Samtidigt som man skyddar andra.
Om man skiter i att vaccinera sig med argumentet att man vill vänta och se om folk som redan har vaccinerat sig får biverkningar, samtidigt som man själv lever "som vanligt" (och alltså utsätts för smitta) så ja, det är idiotiskt. Men det är ju inte riktigt det diskussionen handlar om.
 
Jag vet inte riktigt om jag förstår dig nu. Troligtvis inte.
Det är väl klart att man ska skydda sig själv. Och det gör man ju om man vaccinerar sig. Samtidigt som man skyddar andra.
Om man skiter i att vaccinera sig med argumentet att man vill vänta och se om folk som redan har vaccinerat sig får biverkningar, samtidigt som man själv lever "som vanligt" (och alltså utsätts för smitta) så ja, det är idiotiskt. Men det är ju inte riktigt det diskussionen handlar om.

Jag ser helt enkelt inte riktigt egoismen i att vänta och se, däremot den världsfrånvända riskbedömningen. Det är ett enormt svagt argument att kräva att människor ska sätta sig i samma båt för att man ska ta samma risk för negativa följder.
 
Om det enbart är för att kunna resa igen, ja. Men hur många tänker så? Och oavsett anledning så är det ju bättre att så många som möjligt vaccinerar sig eftersom det kommer öppna upp samhället mer samt rädda liv.
Har träffat massor som sökt om ledigt nu när dom är fullvaccinerad och även en stor bunt som tyckte det var tur att just dom var fullvaccinerad så det gick att flyga utomlands på semestern och hade sätt semestern som bortslösad om dom inte kunnat resa.
 
Jag ser helt enkelt inte riktigt egoismen i att vänta och se, däremot den världsfrånvända riskbedömningen. Det är ett enormt svagt argument att kräva att människor ska sätta sig i samma båt för att man ska ta samma risk för negativa följder.

Vadå för världsfrånvänd riskbedömning? Eller menar du att utsätta sig för smitta trots att man inte är vaccinerad? Isåfall håller jag med.
Sen är det såklart ingen som kräver något?
 
Har träffat massor som sökt om ledigt nu när dom är fullvaccinerad och även en stor bunt som tyckte det var tur att just dom var fullvaccinerad så det gick att flyga utomlands på semestern och hade sätt semestern som bortslösad om dom inte kunnat resa.

Ja men det är ju en annan sak, även om jag själv inte hade valt att resa nu (är också fullvaccinerad).
 
Har träffat massor som sökt om ledigt nu när dom är fullvaccinerad och även en stor bunt som tyckte det var tur att just dom var fullvaccinerad så det gick att flyga utomlands på semestern och hade sätt semestern som bortslösad om dom inte kunnat resa.
Jag är inte sen att påpeka att jag tycker att det är jävligt problematiskt, i stil med moderaternas argument för vaccinpass (inrikes alltså) för att dubbelvaccinerade har rätt att återfå sina friheter. Det funkar ju inte riktigt så i praktiken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp