Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Nu är du där med dina lögner igen som ingen annan pratar om.
Jo det blir lätt så att jag uppfattar det som om du anklagar folk för att ljuga om du när någon säger "jag är rädd för eventuella framtida biverkningar och vill vänta" och du menar på att det inte alls handlar om rädsla. Antingen så ljuger personen eller så är du rätt oförskämd när du säger att det inte handlar om rädsla.
 
Det är himla svårt att diskutera med dig eftersom du inte verkar läsa vad man skriver, och allt verkar bli väldigt svartvitt för dig.
Ja jag är rätt envis när folk ignorerar vad jag skriver. Och det blir lätt svart/vitt när jag av den anledningen upprepar det i olika ordalag. Och nej jag kan inte inte hålla med om att folk är bekväma av sig när de inte vill ta vaccinet med motiveringen för att de är rädda för framtida biverkningar, vilka härskartekniker du än använder.
 
5,49 m i l j a r d e r doser är administrerade i världen. 2,18 miljarder är färdigvaccinerade (2dgr gamla uppgifter)

Vad väntar väntarna på?Siffror på att människor ska trilla ihop i massor och krampa och dö simultant som då skulle få dem att säga "vadvardetjagsa, vadvardetjagsa?"? Jag fattar verkligen inte. I synnerhet när människor som art på den här planeten varje dag gör sitt allra bästa för att ta död på både sig själva och planeten vi bor på bara av anledningen: vår livsstil. Vad är det de väntar på exakt, vad är det som ska få dem att säga: jamen då tar jag vaccinet. För nej har de ju redan sagt?
 
5,49 m i l j a r d e r doser är administrerade i världen. 2,18 miljarder är färdigvaccinerade (2dgr gamla uppgifter)

Vad väntar väntarna på?Siffror på att människor ska trilla ihop i massor och krampa och dö simultant som då skulle få dem att säga "vadvardetjagsa, vadvardetjagsa?"? Jag fattar verkligen inte. I synnerhet när människor som art på den här planeten varje dag gör sitt allra bästa för att ta död på både sig själva och planeten vi bor på bara av anledningen: vår livsstil. Vad är det de väntar på exakt, vad är det som ska få dem att säga: jamen då tar jag vaccinet. För nej har de ju redan sagt?

Jag förstår inte heller. Över 2 miljarder är färdigvaccinerade. Vad mer kan de begära? Hur många fler ska ta vaccinet innan de tycker att det är ok att själva ta det? Eller vill de avvakta 10 år för att se eventuella biverkningar på lång sikt (som de pratar en del om) i så fall så menar de ju inte att de ska vänta och se utan då är det ett nej.
 
Jo det blir lätt så att jag uppfattar det som om du anklagar folk för att ljuga om du när någon säger "jag är rädd för eventuella framtida biverkningar och vill vänta" och du menar på att det inte alls handlar om rädsla. Antingen så ljuger personen eller så är du rätt oförskämd när du säger att det inte handlar om rädsla.

Fast det gör jag ju inte. Jag ser helt enkelt mer av ”jag vill vänta och se” med en attityd av att personen har sett något som ingen annan ser. Riskbedömning i baklås.
 
Tack, du skrev just ner det jag tänkte skriva. Avsaknad av konsekvensanalys.

Min huvudsakliga anledning till att vaccinera mig är för att jag är egoistisk och tänker på mig själv - jag vill faen inte bli smittad och få covid. Sekundärt gör jag det för att jag ansr att det är min förbannade plikt att göra det som en del av ett samhälle, men också för att jag har i mitt arbete sett fler covidsjuka och människor som avlidit till följd av covid. Det är KUNG, det är grymt, det är vansinnigt privilligerat att få möjligheten att använda detta vaccin och jag är inte en nanosekund sen att tacka ja till vaccin.
Jag kommer glatt ta en tredje, en fjärde, en femte dos - sen årliga doser också om det behövs. För det jag sett av covid - vill jag inte se igen och önskar att ingen ska behöva göra det. Ljudet av andningshunger är brutal. Att se vuxna människor somvarit sängliggande i veckor, månader som måste lära sig gå igen, människor med kognitiva problem efter 'lättare covid' som kanske bara renderat akut sjukhusbesök' - jag skulle kunna ge hur många exempel som helst.

Jag tror att de som 'vill vänta' med vaccin underskattar riskerna. De måste, antar jag - kalkylera med risken att bli smittad och därmed sjuk och det är väl ett dumdristiskt mod antar jag. Men tror att de lever lite i en naiv bubbla där de plockar exempel på människor i deras sfär inte råkat illa ut och tror på något konstigt sätt att om de blir smittade att risken för svår sjukdomsförlopp skulle vara mindre.
Eller så har man bara insett att man ändå kommer dö av någonting och att det finns både bättre och värre sätt än Covid. Klart man inte vill dö men det finns ingenting som heter "rädda liv", det är förlänga liv vi pratar om och dö av något kommer ju alla göra förr eller senare. Ja, i backspegeln kommer det antagligen finnas ett "rätt" val och jag hoppas för allas skull att det är vaccinet som är det men folk gör olika bedömningar för vad de själva vill göra behöver inte innebära att de är dumma i huvudet, bara att de har olika utgångspunkter.
 
Nu kommer ju fler rapporter om riskerna med att folk inte vaccinerar sig, och det känns nog för mig rätt onödigt att inte vara vaccinerad - om en kan vaccinera sig. Vi ska absolut inte glömma bort att det finns en grupp som inte kan vaccinera sig (hälsoskäl t ex), och dessa måste vi ju solidariskt skydda anser jag.

---
Ju mer vaccinerade personer umgås med ovaccinerade, desto högre blir risken att det uppstår en virusvariant som vaccinerna inte biter på.
– Jag skulle inte bli förvånad om vi är där om ett år, säger Uno Wennergren, professor i teoretisk biologi.
---
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-07/stor-risk-for-variant-som-vaccinen-inte-biter-pa
 
Så vi har ett gäng lögnare som inte vill ta vaccinet nu utan senare. @em-pirre vet bättre, de är bara lata.

Nästa gång du är rädd för något så vet du att du bara lurar dig själv, du är egentligen lat ;)

Jag diskuterar här de som sagt att de inte vill ta vaccinet nu utan senare för att de inte litar på att vaccinet är säkert. Jag är ganska säker på att flertalet som säger att de vill avvakta och se om vaccinet är säkert är rädda för biverkningarna. Så ja, jag är ganska säker att flertalet av dessa är rädda för eventuella biverkning Ja det kanske finns en och annan som kanske har andra skäl, men jag är godtrogen nog att tro att de flesta talar sanning om något sådant här.

Jag gör mig inte till talesperson, jag påtalar bara att de faktiskt säger i olika ordalag att de är rädda. Och undra vad sjutton det är med människor som menar att folk regelmässigt ljuger om sådan här saker.


Sen kan man fråga sig varför du inte ifrågasätter de som gör sig talesmän för dem och menar på att de egentligen är lata eller egoistiska.

Jo det blir lätt så att jag uppfattar det som om du anklagar folk för att ljuga om du när någon säger "jag är rädd för eventuella framtida biverkningar och vill vänta" och du menar på att det inte alls handlar om rädsla. Antingen så ljuger personen eller så är du rätt oförskämd när du säger att det inte handlar om rädsla.

Om någon nu är rädd för biverkningar så säger väl personen det. Om någon säger att den vill "vänta och se" så antar jag att personen vill just det, vänta och se. Det behöver inte betyda att hen är rädd utan helt enkelt att den bara vill vänta och se (hur det går för alla som vaccinerat sig).

Och hur kommer latheten in i bilden? Det är du själv som börjat prata om lathet. Jag kan iallafall inte hitta någon annan som skrivit om det.
 
Jag frågar dig, varför är det egoistisk att vara rädd?
Det egoististiska är väl inte att vara rädd per se utan att tycka att man själv är viktigare än de som inte KAN vaccinera sig. Skiter helt enkelt i andra. Dessutom är det rätt paradoxt att vara mer rädd för vaccinet än för sjukdomen. Fast det kanske har att göra med att sjukdomens verkningar är känt medan vaccinets är okänt även om det okända troligen är mycket lindrigare än det kända.
 
En del vä
Fast det gör jag ju inte. Jag ser helt enkelt mer av ”jag vill vänta och se” med en attityd av att personen har sett något som ingen annan ser. Riskbedömning i baklås.
Ja som sagt du litar inte på vad personen säger utan läser in annat med hänvisning till att de handlar om riskbedömningen och inte den rädsla som personen uttrycker.

Om någon säger att den är rädd för att rida som kommer till dig, talar du då om att det handlar om riskbedömningen som är i baklås, att hästen denne fått aldrig slängt av någon så det kommer inte att hända? Eller tror du på att det är en rädsla och hanterar det utifrån det?
 
Nu kommer ju fler rapporter om riskerna med att folk inte vaccinerar sig, och det känns nog för mig rätt onödigt att inte vara vaccinerad - om en kan vaccinera sig. Vi ska absolut inte glömma bort att det finns en grupp som inte kan vaccinera sig (hälsoskäl t ex), och dessa måste vi ju solidariskt skydda anser jag.

---
Ju mer vaccinerade personer umgås med ovaccinerade, desto högre blir risken att det uppstår en virusvariant som vaccinerna inte biter på.
– Jag skulle inte bli förvånad om vi är där om ett år, säger Uno Wennergren, professor i teoretisk biologi.
---
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-07/stor-risk-for-variant-som-vaccinen-inte-biter-pa

Jag hoppas att FHM tänker på detta och börjar vaccinera barn som är 12+,vilket vaccinerna väl är godkända för. Annars blir ju varje barnfamilj en plats för viruset att mutera till en variant som vaccinet inte tar.
 
Ja som sagt du litar inte på vad personen säger utan läser in annat med hänvisning till att de handlar om riskbedömningen och inte den rädsla som personen uttrycker.

Om någon säger att den är rädd för att rida som kommer till dig, talar du då om att det handlar om riskbedömningen som är i baklås, att hästen denne fått aldrig slängt av någon så det kommer inte att hända? Eller tror du på att det är en rädsla och hanterar det utifrån det?

Jag tänker att du KAN SLUTA att låtsas som att du förstår vad jag menar när du bara lägger ord i munnen på mig och sedan angriper mig! Pronto, tack.
 
Det egoististiska är väl inte att vara rädd per se utan att tycka att man själv är viktigare än de som inte KAN vaccinera sig. Skiter helt enkelt i andra. Dessutom är det rätt paradoxt att vara mer rädd för vaccinet än för sjukdomen. Fast det kanske har att göra med att sjukdomens verkningar är känt medan vaccinets är okänt även om det okända troligen är mycket lindrigare än det kända.

Det blir bara en paradox om man utgår från att den som är rädd för vaccinet har samma föreställningar som dig om det och det har inte alla. Hade du trott att vaccinet var farligare än sjukdomen så hade det knappast varit paradoxalt eller hur? Och det finns de som tror det. Sen är rädslor är inte logiska, och på sitt vis är det mer logiskt att vara rädd för vaccinet som man ju faktiskt tar än en sjukdom man kanske aldrig får. Det är troligen samma mekanism när man skjuter upp att bli vaccinerad. Det är lättare att tänka sig att man kanske tar det om ett år när det visat sig vara helt säkert än nu.

Jag tror att alla är sig själv närmst och det är få som räddar andra före sig själv (eller närstående som exv barn) så på det viset har du rätt. De som är rädda är definitivt inte mindre egoister än gemene man för att de har just den här rädslan. Jag kan bara inte förstå hur du får det till att man per automatik tycker man själv är viktigare än andra (mer än det allmänmänskliga vi alla har) för att man är rädd för vaccinet. Det är liksom ingen (eller mycket få) som vill att andra ska dö eller utsätta sig för fara, det är mer att folk ändå vill vaccinera sig och det kan man inte hindra och eventuellt kan det leda till att man vågar ta det i framtiden.

En intressant upplevelse jag haft är att med VRs hjälp stå 80-våningar över marken och gå ut på en planka. Jag var bokstavligen livrädd trots att den verkliga plankan var en tum tjock och låg på ett vardagsrumsgolv och jag dessutom hade en person i närheten som kunde hjälpa mig om jag råkade snubbla. Jag visste att jag var trygg men att övertyga hjärnan om att jag var det var inte helt lätt. Den upplevelsen fick mig att bli mycket ödmjuk inför folks rädslor, de är mycket svåra att styra medvetet.
 
Jag tänker att du KAN SLUTA att låtsas som att du förstår vad jag menar när du bara lägger ord i munnen på mig och sedan angriper mig! Pronto, tack.

Jag förstår att det är frustrerande att du inte lyckas övertyga mig eller avleda mig från sakfrågan, men inte behöver du anklaga mig för att låtsas att inte förstå för att vi tycker olika och att jag konfronterar dig med konsekvenserna av vad du skriver. Jag lovar att du kan SKRIKA hur mycket som helst utan att det påverkar om jag håller med dig eller inte.

Konsekvens av att inte tro på att den som säger att "den är rädd för vaccinets långsiktiga effekter" primärt låter bli att ta vaccinet nu av den anledningen är ju att man misstror denna. Att jag inte ger upp diskussionen beror på att jag tycker det är viktigt att man bemöter de som är rädda för vaccinet utifrån detta och inte utifrån att de egentligen handlar om något helt annat.
 
Det egoististiska är väl inte att vara rädd per se utan att tycka att man själv är viktigare än de som inte KAN vaccinera sig. Skiter helt enkelt i andra. Dessutom är det rätt paradoxt att vara mer rädd för vaccinet än för sjukdomen. Fast det kanske har att göra med att sjukdomens verkningar är känt medan vaccinets är okänt även om det okända troligen är mycket lindrigare än det kända.
Två fel gör såklart inte rätt. Men jag undrar lite var den här retoriken är vad gäller personer som förvisso vaccinerat sig, men därför se sig ha rätt till att leva som innan. Det är ungefär lika egoistiskt egentligen.

Sedan vill jag lägga till oss som har vaccinerat oss, men statistiskt sett har svårt att bilda antikroppar, till listan tillsammans med de som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl.
 
Två fel gör såklart inte rätt. Men jag undrar lite var den här retoriken är vad gäller personer som förvisso vaccinerat sig, men därför se sig ha rätt till att leva som innan. Det är ungefär lika egoistiskt egentligen.

Sedan vill jag lägga till oss som har vaccinerat oss, men statistiskt sett har svårt att bilda antikroppar, till listan tillsammans med de som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl.

Jag känner en som sa att det är väl ingen mening med att vaccinera sig om man ändå måste leva med restriktioner. Som frågade mig varför hen skulle vaccinera sig om hen ändå var tvungen att följa restriktioner.

Jag tror att när alla har haft chansen att vaccinera sig så bör man skilja på vaccinerade och ovaccinerade i restriktionerna. Tills det inte längre behövs restriktioner för någon. Jag tror att lättnad på restriktioner för vaccinerade kulle göra att fler ovaccinerade bestämde sig för att vaccinera sig.

Jag vaccinerade ju inte mig primärt för att JAG skulle slippa bli sjuk. Jag har haft covid och märkte knappt av det. Jag är inte rädd för covid för egen del (kanske lite naivt för nästa gång kanske jag blir jättesjuk). Men, jag vaccinerade mig för att skydda de som inte kan vaccinera sig, de som inte får så bra effekt av vaccinationen och för samhället jag vill ha kvar.
 
5,49 m i l j a r d e r doser är administrerade i världen. 2,18 miljarder är färdigvaccinerade (2dgr gamla uppgifter)

Vad väntar väntarna på?Siffror på att människor ska trilla ihop i massor och krampa och dö simultant som då skulle få dem att säga "vadvardetjagsa, vadvardetjagsa?"? Jag fattar verkligen inte. I synnerhet när människor som art på den här planeten varje dag gör sitt allra bästa för att ta död på både sig själva och planeten vi bor på bara av anledningen: vår livsstil. Vad är det de väntar på exakt, vad är det som ska få dem att säga: jamen då tar jag vaccinet. För nej har de ju redan sagt?

Ptja, långtida biverkningar såsom triggande av autoimmuna sjukdomar till exempel.

Det ingick inte folk med autoimmuna i undersökningarna innan det släpptes, och det tar rätt många år för att ha bra statistik på såna sjukdomar.

Jag har själv Hashimotos hypotyreos och har lyckats ta mig hela vägen till att vara medicinfri (går på regelbundna blodprover, tar morgontemp regelbundet för att hålla koll) och är livrädd för att få ett skov igen. Jag var nästan helt väck när det var som värst, sängliggande, svårt att gå upp för trappor, hörselhallucinationer och fetaste panikångesten. Man kan hamna i koma och dö av det i värsta fall.

Givetvis är jag RÄDD och inte lat. Det är inte direkt svårt att boka en tid.
 
Jag känner en som sa att det är väl ingen mening med att vaccinera sig om man ändå måste leva med restriktioner. Som frågade mig varför hen skulle vaccinera sig om hen ändå var tvungen att följa restriktioner.

Jag tror att när alla har haft chansen att vaccinera sig så bör man skilja på vaccinerade och ovaccinerade i restriktionerna. Tills det inte längre behövs restriktioner för någon. Jag tror att lättnad på restriktioner för vaccinerade kulle göra att fler ovaccinerade bestämde sig för att vaccinera sig.

Jag vaccinerade ju inte mig primärt för att JAG skulle slippa bli sjuk. Jag har haft covid och märkte knappt av det. Jag är inte rädd för covid för egen del (kanske lite naivt för nästa gång kanske jag blir jättesjuk). Men, jag vaccinerade mig för att skydda de som inte kan vaccinera sig, de som inte får så bra effekt av vaccinationen och för samhället jag vill ha kvar.
Jo, men kruxet är ju att deltavarianten sprider sig ganska mycket vaccinerade emellan (åtminstone internationellt). Skippar man restriktioner för vaccinerade helt så kommer fler sköra riskera smitta.

Lägger till. Jag kanske skulle kunna vara ok med vaccinationsintyg till större evenemang, och att det isf kan släppas in fler MEN då ska det fortfarande hållas avstånd mellan platserna och kanske vara masktvång. Och helst snabbtestas innan också.
 
Jag känner en som sa att det är väl ingen mening med att vaccinera sig om man ändå måste leva med restriktioner. Som frågade mig varför hen skulle vaccinera sig om hen ändå var tvungen att följa restriktioner.

Jag tror att när alla har haft chansen att vaccinera sig så bör man skilja på vaccinerade och ovaccinerade i restriktionerna. Tills det inte längre behövs restriktioner för någon. Jag tror att lättnad på restriktioner för vaccinerade kulle göra att fler ovaccinerade bestämde sig för att vaccinera sig.

Jag vaccinerade ju inte mig primärt för att JAG skulle slippa bli sjuk. Jag har haft covid och märkte knappt av det. Jag är inte rädd för covid för egen del (kanske lite naivt för nästa gång kanske jag blir jättesjuk). Men, jag vaccinerade mig för att skydda de som inte kan vaccinera sig, de som inte får så bra effekt av vaccinationen och för samhället jag vill ha kvar.

Vaccinerade måste fortsätta följa restriktionerna om vi ska ha någon som helst nytta av vaccinet, eller snarare, om vi ska undvika katastrofspridning av varianter som vaccinet inte funkar så bra mot.

Men folk vill ju gärna tro att vaccinerad = allt kan bli som vanligt igen.

Men det som kommer hända om vi gör så, är spridning och sjukdom, även om 100% är vaccinerade.

Det är ett nytt virus, det muterar konstant. Det ska bli intressant att se hur den här vintern utvecklar sig. Finns redan lite data från Israel på spridning bland vaccinerade av delta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp