Nu måste jag ha hjälp!!! (träns)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 679
N

Nora

Pållen får nu gå runt med ett gammalt begagnatköpt träns med strass där strassen har ramlat bort... En massa prat om att köpa nytt träns men vi hittar ju aldrig nåt som passar!! Antingen fel modell, fel pris, fel färg, fel storlek... Så hjälp mig nu! Vi har en brun globus lokesadel, ganska mörk brunfärg för dom som inte vet. Fast vi räknar ändå med att byta sadel då han har plats för lite muskelsättning så ett svart kanske skulle funka också. Gärna till ett bra pris men ändå lite kvalitet. max 500 kanske...
Så, ett snyggt träns som passar honom tack :bow: :
b23dc555605e0befc41a72fcf212da3a.jpg

Helkroppsbild

Sv: Nu måste jag ha hjälp!!! (träns)

Vet inget om träns, men goch vilken vacker häst :love:

Nu kanske jag är kontroversiell men ett från B****s kanske? Jag har flera billighetsträns därifrån som med rätt behandling har hållit länge. Så kan ni spara till något dyrare sen. H***s däremot rekommenderar jag inte.

Mina personliga favoriter är Weavers träns men du kanske inte vill har westernträns.

Dom har ju bara aachennosgrimmor på sina träns... Vill inte ha snokrem... Men prisen är ju bra :D

Eriks Hästsport har flera träns:

*Knights; Finns i flera olika färger och modeller, med olika nosgrimmor osv.
Mjukt och fint läder, av helt okej kvalité! Köpte själv en sadelgjord (dressyrgjord) från Knights i dag och den verkar vara bra! Men jag har även klämt/känt på tränsen och en fd. sköthäst hade det och jag tyckte det tränset var Bra. :)

*Horsemans Choice; Kan eg. inte uttala mig så mycket om kvalitén, det enda jag har gjort är att jag känt på tränset någon gång - men det verkar helt ok. Men jag har ett hackamore av samma märke och det är helt okej kvalité på lädret osv. på hacket, så jag antar att tränsen är av samma standard - dvs. helt okej.

Annars har du Jacsontränsen, dom är ganska populära. Billiga men även här tycker jag att lädret är helt ok. Vissa träns jag har sett har dock varit lite stela i början, men om man ger det en ordentlig smörjning från schratch och sedan fortsätter smörja det så håller det sig mjukt och fint, och mjuknar även upp efter en tids användning. Jag är jätte nöjd med mitt, med tanke på att det inte var spec. dyrt. Tränsen finns i flera olika modeller och utföranden. Dom brukar säljas separat utan tyglar också, så då är det ju bara och vraka och välja vilken typ av tygel man ska ha till också. Dessutom finns det oftast i flera färger; svart, mörkbrunt samt teak (rödbrun). Och man kan välja om man vill ha tränset med stålspännen eller mässingsspännen.

Jacson finns i flera olika ridsportbutiker, t.ex. har de flesta Granngården-butiker som jag varit i, haft många träns från just Jacson inne. På nätet hittar du tränsen på:

www.hippomarket.com
www.stallnorrgarden.se (har jag för mig)
www.lillhastenistav.se
http://go.to/carinashastshop

www.tahorseware.se hittar du "Classic-träsen".
Kan dock inte uttala mig om dessa, men dom verkar/ser ju helt okej ut.
Tycker att det svarta/bruna dressyrtränset med vit fodring påminner om FB-tränset ;)

Men det är ju bara att strunta i att använda den, klipp/skär bort öglan för den om du tycker den stör.

Det finns ett lite dyrare med pullarnosgrimma som jag tyckte var fint.

Ja...full skulle jag tro... Han har ganska kort huvud så sidostyckena får inte vara större, men sen är det rätt stort i omfång :smirk: Skulle helst ha ett med lite smalare remmar...

Blir det verkligen snyggt att skära bort snokremsfästet?? Fast alla träns verkar ju ha den så man kanske får leva med det...

cactuspower: tack för alla förslag! :bow: Jacson cosmos (tror jag :crazy: ) verkade ju hyffsat fint! Men snoken... :devil:

Treadstone har fina och bra träns (bra läder, dock vet jag inte hur bra de håller) som kostar från 450:- Bästa jag sett hittills nför det priset.

Körtränsen brukar inte ha ahcengrimma utan mer åt den "engelska hållet.

Börjes har körträns, likaså Hööks. Vill du ha smalare remmar så kolla på Bidermans.

Vi hade till sambons nordsvensk, hööks rundflätade träns, till henne var den inte alls dålig, riktigt snygg faktiskt, hon passade super i den och hennes träns hade bra kvalitee (X-full)

Men valde dock att köpa ett till fullblodet också, hmm... Big mistake, torr och ne hojja vet man vad,och helt för smala remmar, en annan i staller har också möpte det tränset och samma för henen.. =(

Men om de är bättre kvalitee på x-full tränset så tycer jag du ska köpa, och dessutom är accenremmen lös att ta bort.. och den ses inte...

/M

Men hallååååå! Vad gör vår pålle där? :)

Ursäkta, jag har inga tips ang träns men jag var tvungen att skriva. Han är sååååå lik vår Kallblodstravare. Samma färg på huvet och samma tecken nere vid mulen. Jag dööör om du säger att han även har en skjuten stjärn i pannan? Man ser inte riktigt under luggen.

Sen verkar han lite mörkare på kroppen, men han är kanske klippt?
Vilken hingst är han efter?

Kom förresten på att vi själva har Hööks rundflätade träns till vår pålle. Där kan man lätt plocka av "snokremmen" (sitter inte fast liksom) och remmarna är ganska smala. Vår pålle har också ganska kort huvud men har storlek "full". Jättesnyggt!

Hehe...det har han ;) han är klippt nu ja så därför mycket mörkare än vanligt. Han är efter Rigel Jo. :D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 413
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886
Kropp & Själ Ja som rubriken säger, vad längtar du till eller efter? Någon dröm som kanske är svår att uppnå som du ändå verkligen önskar eller saker... 2
Svar
37
· Visningar
2 874
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 356
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka