Nu måste vi prata om köpebröd.

Bor ensam och skulle inte fixa att ha bröd som blir dåligt efter bara en dag, hinner ju inte äta upp det. Och handla eller baka varje dag är inte ett alternativ. Och för mig är smörgås snabbmat så vänta på att det ska tina, eller snabbtina i mikro där det blir för varmt eller tinar ojämnt är inte heller ett alternativ

Det där är onekligen störigt. Om jag väl får för mig att baka så är det ett filmjölksbröd i form, det brukar klara sig några dagar men efter kanske 4 börjar det bli dåligt. Rostbröd, limpa etc är ju enklare att ha i frys då man kan ta ut en skriva eller två men hela klumpar tar ju lite tid att tina.

En annan nackdel är att det är så gott att när jag väl bakat så äter ingen i familjen något annat än bröd den dagen och så är det slut en halvdag senare 😅 Men skulle man baka ofta kanske det skulle bli en vanesak det med.
 
Jag tycker att det är lite trist att det blir en så dömande ton kring mat, när det bara handlar om att man gillar olika. Framförallt när det gäller just bröd och ljust bröd som många människor kämpar med förbud och svåra tankar kring. Det är ju helt okej att inte tycka om visst bröd, men man kanske inte måste brodera ut så mycket kring varför man tycker att det brödet är dåligt/inte gott?
 
Funkar hembakt bröd att frysa?
Självklart - det är ju bröd!?

Jag bakar mitt frukostbröd på 1 liter vatten. Knådar i hushållsassistent pga mängden.

Gräddar utbakat i långpanna. Det blir som ett stort bröd. Det skär jag i åtta delar när det är klart och fryser in. En bit räcker två-tre dagar ungefär. Skär skivor som av en limpa.

Jag har alltid bakat mycket i taget. SÅ himla kul är det inte att baka. Jag gör det för att få det bröd jag vill ha.
 
Jag tycker alla typer av bröd har sin tid och sin plats. Älskar rostat vitt bröd, seg levain, limpa, nybakat, bageribakat, hönökaka, riktigt grovt rågbröd men inte alla sorter jämt.

Sen det här med brödkultur, jag har rest en del och även bott utomlands och min erfarenhet är att det finns vitt rostbröd och brunt rostbröd (kallar det inte grovt) that's it typ. Hittar man något grövre då är det importerat, från Danmark. Frankrike har ju bara sina baguetter, vitt bröd i lite olika vita nyanser och möjligen några frön på utsidan. Fantastiska nybakta självklart men någon variation är det ju inte. Sen att många av de svenska upplevs söta, det köper jag men variationen av bröd är det jag saknat utomlands.
 
Det där är onekligen störigt. Om jag väl får för mig att baka så är det ett filmjölksbröd i form, det brukar klara sig några dagar men efter kanske 4 börjar det bli dåligt. Rostbröd, limpa etc är ju enklare att ha i frys då man kan ta ut en skriva eller två men hela klumpar tar ju lite tid att tina.

En annan nackdel är att det är så gott att när jag väl bakat så äter ingen i familjen något annat än bröd den dagen och så är det slut en halvdag senare 😅 Men skulle man baka ofta kanske det skulle bli en vanesak det med.

Skiva upp brödet innan du fryser in? Det gjorde jag alltid när jag gjorde filmjölksbröd!
 
Jag kanske är exceptionellt dålig på att baka eget bröd men mina är bara goda precis nybakade och inte ens då kan jag påstå att de brukar vara sådär superfluffiga. Finns många varianter av köpebröd jag föredrar framför någon dag gammalt hembakat :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp