Nu måste vi prata om köpebröd.

Wasa har en flik under produkter som heter knäckebröd. Där finns mångfald må du tro!
Jo, men det är ju blandade sorter av hårt bröd som de kallar för knäcke, utan att faktiskt vara knäcke.
Så klart det låter bättre och säljer bättre att sno en sådan inarbetad beteckning och smygvidga betydelsen...
 
Alltså, nja, att säga att det ÄR så är väl att ta i. Ursprungligen kanske man kan härleda ordet till just brytandet, men hur använder folk det idag?
Blir det mer rätt bara för att det finns människor som envisas med att säga fel?

Det påminner mig om den tråd där det beskrivs hur man i sitt hushåll får speca smör som smörsmör för att förväxlingsrisken ska gå ned från sammanblandning av smör, matfett och bordsmargarin.
 
Blir det mer rätt bara för att det finns människor som envisas med att säga fel?

Ja, om det är tillräckligt många människor kan saker bli rätt, exakt. Detta kallas deskriptiv grammatik till skillnad från preskriptiv grammatik.

Om det sedan dessutom går tillräckligt lång tid brukar man helt enkelt resonera om det i termer av att språk utvecklas, en utveckling som ofta är väldigt intressant och reflekterar andra utvecklingar. Rena betydelseförskjutningar faller t.ex. under detta, men även minde utvecklingar som i det här fallet. Kanske skulle man kunna argumentera för att även det fyrkantiga knäckebrödet bryts, bara att det görs på fabrik.
 
Jo, men det är ju blandade sorter av hårt bröd som de kallar för knäcke, utan att faktiskt vara knäcke.
Så klart det låter bättre och säljer bättre att sno en sådan inarbetad beteckning och smygvidga betydelsen...

Utan att vara knäcke enligt en minoritet av befolkningen 😁
 
I min värld är det tid 😅 Är i läget då jag ibland får micra köttbullarna pga hinner inte steka dem men oftast blir det inte det heller utan typ filmjölk till lunch. Kanske får inse att brödbakandet får vänta lite 😅
Jag har funderat på att införskaffa en bakmaskin av den anledningen. Hade en för massor med år sedan (innan den gick sönder) och då kunde jag pytsa ihop färdiga torra ingredienser i ett gäng burkar och sen bara i med det + önskad vätska på kvällen och så gjorde den bröd till nästa morgon.
 
Jo, men det är ju blandade sorter av hårt bröd som de kallar för knäcke, utan att faktiskt vara knäcke.
Så klart det låter bättre och säljer bättre att sno en sådan inarbetad beteckning och smygvidga betydelsen...
Så trots att det står knäckebröd på paketet så heter det inte alls det utan man ska kalla det för nåt annat. På riktigt?

Edit. Alltså brödet är exakt samma men DET HAR FEL FORM?
 
Så trots att det står knäckebröd på paketet så heter det inte alls det utan man ska kalla det för nåt annat. På riktigt?

Edit. Alltså brödet är exakt samma men DET HAR FEL FORM?

Det blir ju löjligt 😅
Jag bryr mig inte ett dugg om man kallar Wasa husman för knäcke eller hårdbröd men just att hävda att ens eget ord är mer rätt än det andra blir ju bara fånigt.
Som uttalet av kex 😁
 
Brungräddat Leksands är det enda som duger 😁

Har i knackebrodet's (hardbrodet's) odslighet spelar det ingen roll vilke stora runda paket man kan hitta. Det inkops oavsett marke eller pris. Nu har i och for sig en (whole food inspirerad) mataffar nara mig tagit hem Siljans knacke :heart och vi har alltid knacke brod hemma! Aven om vi har 5 mataffarer med bageri och 4 rena bagerier med fantastiskt brod och manga olika sorter/kryddningar/froer och mjolsorter som affarernas bagerier inte anvander koper jag sallan brod, men alltid nybakat nar jag koper.

Jag ar dock inte sarskilt fortjust i brod ... jag at varken sotsaker eller brod som barn (konstigaste barnet som aldrig ville ha godis har jag hort) och det ar fortfarande i min mycket mogna alder sallan jag ater bade godis och brod aven om jag tycker om bada i dag. I alla fall vissa sorter och ibland.

Jag bakar garna matbrod, jag alskar brodet dag ett, fortfarande varmt med mycket smor, men ar inte sarskit fortjust i det darefter. Maken gillar brod i alla former sa jag bakar och vi ater brod nar det kommer ur ugnen, efter det kan jag tanka mig att gora krispiga smorgasar i ugn eller stekpanna av det, men efter det ar det Maken's brod!
Det ar dock lite kul att baka (formodligen ar det "duktiga flickan syndromet" som ar framme) och jag alskar det fluffiga, jatte mjuka brodet medan det fortfarande ar varmt. I den har traden har jag lart mig om "grot brod" och kanner att jag nog maste prova att baka det.:p
 
Min fråga är framför allt, hur ORKAR och HINNER ni baka bröd? Jag skulle gärna baka eget men hur tusan får man tiden att räcka till?

Plz dela med er av enkla recept 🙏
Tar inte lång tid alls. Min standard är ett paket blå jäst, blanda ut i mjölk och ljummet vatten, 2 dl. Fyll på med ca 75 g smör och/eller olja, ta vad du har hemma. I med honung / socker och lite salt. Socker behövs för att de ska jäsa bra, har inga mängder. I med lite grovt mjöl och/havregryn o ev nötter/russin. Fyll på med vetemjöl tills det blir en bra deg. Låt jäsa i 1,5 timme. Baka ut i runda bollar o grädda på ca 250 grader i 8 min eller tills de får lite färg på ytan.
Jag brukar förbereda degen (tar 5 min max), går ut o gör stallsysslorna eller äter middag/duschar/städar av, sen bakar jag ut. Tar totalt 15 min skulle jag tro o blir ca 10-15 bullar beroende på hur stora jag gör dem.
 
Alltså tycker ni att köpelimpor/hällbröd är döbakta? Jag äter ju bara knäckebröd men de andra två i huset vill ta sig en mjukmacka då och då. Det får inte heller vara samma bröd vecka ut o vecka in. Jag har länge tyckt att (sirapslimpa, skogaholm, hällakakor o liknande) luktar jäst och att det ju ser obakt ut ibland men skogaholmslimpan jag fick tag på sist var som en mjuk kudde i konsistensen. Även lingongrova och liknande halvmånebröd som ska lite grövre är ju nu degiga enligt mig. Varför? Det är ju inte färdigt? Gillar ni att äta dessa underjästa, degiga saker? Eller slinker det bara ner av gammal vana?
Tycker vissa limpor som Carlssons fyrkant känns kladdiga och lite obakta men oftast inte. Jag bakar gärna surdeg själv och köper gärna bröd från bagerier, om jag bakar själv med jäst och det är 50 g jäst på 5 dl vatten tycker jag det luktar jäst på ett lite otäckt vis om det inte är kanelbullar. Men jag märker det inte på köpt bröd eller om jag jäser länge.
 
Min fråga är framför allt, hur ORKAR och HINNER ni baka bröd? Jag skulle gärna baka eget men hur tusan får man tiden att räcka till?

Plz dela med er av enkla recept 🙏
Surdegsbröd är flera korta insatser under lång tid, men man kan ju lämna degen åt sitt öde däremellan.

Men bakar bröd gör jag för att jag tycker det är kul, verkar himla trist att lägga det till ngt slags måste lista tillsammans med städ och disk.
Har snarare problemet att min familj gillar köpebröd så det känns inte som någon vits att baka bröd regelbundet, eller i alla fall inte i ngn större sats så det blir över till nästa dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp